ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αξιολόγηση χωρίς συνέπειες

«Bonus» για τους καλούς αλλά όχι «malus» για τους στάσιμους θα δίνει το σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή την επόμενη σχολική χρονιά. «Η αξιολόγηση δεν συνδέεται με απολύσεις, αλλά με τα κίνητρα βελτίωσης του κοινωνικού έργου, που παρέχουν οι εκπαιδευτικοί. Χωρίς την αξιολόγηση δομών, διαδικασιών, στελεχικού δυναμικού δεν μπορείς να προχωρήσεις σε βελτιώσεις, δεν μπορείς να καταγράψεις και να αποτυπώσεις τα προβλήματα για να δώσεις λύσεις και να προχωρήσεις στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος», ανέφερε χθες ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος, δίνοντας το εναρκτήριο λάκτισμα μιας διαδικασίας που καθυστέρησε 30 χρόνια, όπως είπε. «Την ώρα που όλα στην κοινωνία επαναπροσδιορίζονται και αξιολογούνται, δεν θα αξιολογηθούν όσοι αξιολογούν τα παιδιά μας;», τόνισε ο κ. Αρβανιτόπουλος, απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς σε όσους συνδικαλιστές δηλώνουν αντίθετοι στη διαδικασία της αξιολόγησης. «Απέναντι σε κουλτούρες και νοοτροπίες παρωχημένες, που δημιούργησαν παθογένειες χρόνων, δημιουργούμε πλαίσιο αξιολόγησης και βελτίωσης του εκπαιδευτικού συστήματος», συμπλήρωσε, μιλώντας στην «Κ», ο κ. Αρβανιτόπουλος.

Ποια είναι τα κίνητρα βελτίωσης για τους εκπαιδευτικούς; Ακώλυτη βαθμολογική εξέλιξη που οδηγεί στα μισθολογικά bonus. Ουσιαστικά, όσοι έχουν προχωρήσει με βάση την προϋπηρεσία τους, θα μένουν στάσιμοι ύστερα από μία βαθμίδα εάν δεν έχουν τα εφόδια. Βέβαια, όσοι μείνουν… κάτω από τη βάση, δεν θα έχουν κυρώσεις, αντίθετα «στόχος μας είναι να εξοπλιστούν οι εκπαιδευτικοί με τα απαραίτητα επιμορφωτικά εργαλεία για να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας», όπως είπε.

Η ηγεσία του υπουργείου εστιάζει σε ένα βασικό σημείο επί του οποίου διατυπώνουν ενστάσεις ακόμη και όσοι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ανοιχτά υπέρ της αξιολόγησης: την υλοποίησή της με τρόπο αδιάβλητο και αντικειμενικό. Ετσι, η αξιολόγηση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί να γίνει από μία Αρχή, στα πρότυπα της Αρχής για τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Η αξιολόγηση θα γίνεται περιοδικά, ενδεχομένως κάθε δύο ή τρία χρόνια, ενώ από τον διάλογο θα αποφασιστεί εάν στα κριτήρια θα συμπεριληφθούν οι επιδόσεις των μαθητών. Ως προς τη διαδικασία θα ακολουθηθούν τα ακόλουθα βήματα:

– Εως τις 30 Σεπτεμβρίου επιστημονική επιτροπή, με πρόεδρο τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ηλία Ματσαγγούρα, θα μελετήσει τη διεθνή πρακτική και θα υποβάλει τις προτάσεις της για τα κριτήρια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

– Θα γίνει διαβούλευση με τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες.

– Για τη μέθοδο και τον φορέα αξιολόγησης θα γίνει διαδικτυακή έρευνα με ερωτηματολόγιο, στην οποία θα μπορούν να μετάσχουν οι 156.812 μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί (με κωδικό που θα πάρουν από το υπουργείο Παιδείας).

– Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα θα εκδοθεί μέσα στον Οκτώβριο ώστε να αρχίσει -το αργότερο στην έναρξη του 2013- η πρώτη φάση της διαδικασίας.

Οι πρώτες αντιδράσεις των ομοσπονδιών, πάντως, ήταν αρνητικές. «Η αξιολόγηση γίνεται με δημοσιονομικά κριτήρια και έχει στόχο τη μισθολογική καθήλωση και τις απολύσεις μέσω της εφεδρείας», ανέφερε η ΟΛΜΕ.

Τη Δευτέρα οι βάσεις

Τη Δευτέρα θα ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής για τους περίπου 110.000 υποψηφίους, που διεκδίκησαν τις 76.094 θέσεις σε ΑΕΙ, όπως ανακοίνωσε χθες ο υπ. Παιδείας κ. Κ. Αρβανιτόπουλος. Τα αποτελέσματα θα σταλούν στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ώστε οι ονομαστικές καταστάσεις των επιτυχόντων να προωθηθούν στα λύκεια. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δουν τα αποτελέσματα στην ιστοσελίδα www.minedu.gov.gr πληκτρολογώντας τον οκταψήφιο κωδικό αριθμό τους και τα τέσσερα αρχικά γράμματα των προσωπικών τους στοιχείων (επώνυμο – όνομα – πατρώνυμο – μητρώνυμο).