ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ενίσχυση των μικρών παραγωγών και κάλυψη αναγκών σε τρόφιμα

Ενίσχυση των μικρών παραγωγών και κάλυψη αναγκών σε τρόφιμα

Η Μελίνα Ταπραντζή, ιδρύτρια της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Wise Greece, τιμήθηκε φέτος με το βραβείο SDGs and Her, ως μία από τις 7 γυναίκες παγκοσμίως των οποίων η δραστηριότητα συμβάλλει σημαντικά στην επίτευξη της Παγκόσμιας Ατζέντας Βιωσιμότητας 2030. Το άκρως τιμητικό βραβείο απονεμήθηκε από την Παγκόσμια Τράπεζα (World Bank), τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών (United Nations) και τα προγράμματα του ΟΗΕ: UN Women και UNDP. Να σημειωθεί ότι η Wise Greece αποτελεί τη μοναδική μη κερδοσκοπική που έλαβε το συγκεκριμένο βραβείο ανάμεσα σε όλες τις χώρες της Ευρώπης αλλά και της Κεντρικής Ασίας. 

«Ξυραφάκια αντί για τρόφιμα! Μόνο αυτά υπήρχαν στο ράφι του κοινωνικού παντοπωλείου που επισκέφθηκα το 2013 για να προσφέρω κάποια ρούχα. “Αυτή ήταν η δωρεά μας, αυτό μπορούμε να διαθέσουμε σε όσους έχουν ανάγκη”, μου απάντησαν όταν ρώτησα τον λόγο. “Απαράδεκτο!”», αντέδρασε η Μελίνα Ταπραντζή, ιδρύτρια της Wise Greece, προσθέτοντας σχετικά με το έναυσμα για τη δημιουργία της οργάνωσης: «Συνήθως όλα ξεκινούν από κάτι που σε ενοχλεί στην καθημερινότητά σου». Με τη σκέψη της να προχωράει ακόμη περισσότερο: «Πρέπει να υπάρχει ένας βιώσιμος τρόπος να εξασφαλίζονται τρόφιμα για τους ανθρώπους που έχουν ανάγκη, αλλά να ενισχύεται ταυτόχρονα και η οικονομία της χώρας. Δουλεύοντας αρκετά χρόνια στο μάρκετινγκ και στην επικοινωνία, άρχισα να παρατηρώ τα εξαιρετικά προϊόντα των μικρών παραγωγών της χώρας, οι οποίοι όμως δυστυχώς δεν ήξεραν ή δεν μπορούσαν να τα προωθήσουν. Eτσι, συνδυάσαμε τα δύο δεδομένα για να επιτύχουμε έναν διπλό κοινωνικό σκοπό και κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα της Wise Greece». 

Πώς ακριβώς δραστηριοποιείται η πολυβραβευμένη W.G.; «Βοηθάει τους μικρούς παραγωγούς τροφίμων να προωθήσουν τα προϊόντα τους και μετατρέπει το δικό της κέρδος από την πώλησή τους σε τρόφιμα για ανθρώπους που ζουν στο όριο της φτώχειας. Αυξάνοντας τα σημεία πώλησης, αφενός ευνοείται η βιωσιμότητα των μικρών εταιρειών και αφετέρου, μέσω κεντρικής διαχείρισης, η W.G. καλύπτει στοχευμένα τις ανάγκες των ιδρυμάτων. Να τονιστεί πως δεν αποδίδουμε ποτέ χρήματα, μόνο τρόφιμα. Επιπλέον, είναι συνειδητή η επιλογή να υποστηρίζονται περισσότερο τα μικρά και λιγότερο προβεβλημένα ιδρύματα. Μέχρι σήμερα η Wise Greece συνεργάζεται με 100 μικρούς παραγωγούς με περισσότερες από 2.500 προϊόντα και έχει διαθέσει πάνω από 50 τόνους τρόφιμα σε ορφανοτροφεία και συσσίτια της χώρας». Oσο για το βασικό πλεονέκτημα της κοινωνικής επιχειρηματικότητας, «δεν επιλύει ένα σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα βασιζόμενη αποκλειστικά σε δωρεές για να λειτουργήσει, αλλά είναι αυτοχρηματοδοτούμενη και δημιουργεί ένα σημαντικό αντίκτυπο στο περιβάλλον, στην κοινωνία και στην οικονομία».

Η περίπτωση της Σοφίας, η οποία ζει σε ένα μικρό νησί της Ελλάδας, αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα μικρής παραγωγού: «Εφτιαχνε μαρμελάδες με τοπικά φρούτα, χωρίς συντηρητικά ή χρωστικές, βασισμένη σε συνταγές της γιαγιάς της. Τις πωλούσε σε δύο τοπικά μαγαζιά, στους φίλους της ή και σε κάποιους τουρίστες, με αποτέλεσμα να μην εξασφαλίζει ένα ουσιαστικό εισόδημα. Απογοήτευση! Μέχρι που έστειλε ένα e-mail στη Wise Greece, συνεργάστηκε μαζί μας και είδε τα προϊόντα της για πρώτη φορά να πωλούνται στο Σόχο της Ν. Υόρκης. Σίγουρα μία παραγγελία δεν ήταν αρκετή για να λύσει το βιοποριστικό της ζήτημα, ωστόσο μπορεί να παραμείνει στο νησί της έχοντας αυξήσει την παραγωγή της, αλλά και να συνεχίσει να ελπίζει – ίσως το σημαντικότερο για τους μικρούς παραγωγούς της χώρας», αναφέρει η κ. Ταπραντζή. 

Διεθνής δραστηριότητα

Οσον αφορά τη διεθνή δραστηριότητα της W.G., μαθαίνουμε πως «τα προϊόντα της υπάρχουν σε 7 χώρες της Ευρώπης, κυρίως Γερμανία, Αυστρία, Σουηδία κ.α., ενώ ήδη γίνονται κάποια σταθερά βήματα και στην Αμερική. Ανάλογα με τη χώρα εξαγωγής είναι και τα προϊόντα: Στη Σκανδιναβία πάνε πολύ καλά τα βιολογικά προϊόντα, ενώ στη Γαλλία, τα ελληνικά πατέ και τα γλυκά». 

Η Wise Greece δεσμεύεται «να συνεχίσει το κοινωνικό της έργο ακόμη πιο δυναμικά, να επεκταθεί σε νέους τομείς, να επιτύχει μεγαλύτερο κοινωνικό αντίκτυπο». Απώτερος στόχος της; Σύμφωνα με την ιδρύτρια, «ιδανικά, θα ήθελε να μην υπάρχει στο μέλλον –όσο “αιρετικό” κι αν ακούγεται αυτό–, δεδομένου ότι επιδίωξη της κοινωνικής επιχείρησης είναι η εξάλειψη κάποιου προβλήματος».

Ανάδειξη προσπαθειών

Αν και λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού κατέστη αδύνατη η μετάβασή της στην Ουάσιγκτον για να παραλάβει το βραβείο, η κ. Μελίνα Ταπραντζή δεν κρύβει τη συγκίνησή της: «Είναι πολύ μεγάλη τιμή που έλαβα φέτος το βραβείο SDGs and Her, ως ιδρύτρια της Wise Greece, μιας προσπάθειας που γεννήθηκε στην καρδιά της οικονομικής κρίσης. Δεν θα μπορούσε να έρθει σε καλύτερη στιγμή, αφού το 2020 ήταν μια δύσκολη χρονιά για όλους». 

\Επιπλέον, όπως επισημαίνει η κ. Ταπραντζή: «Το βραβείο SDGs and Her αναδεικνύει τις προσπάθειες των γυναικών απ’ όλο τον κόσμο που δίνουν λύσεις σε σημαντικά κοινωνικά προβλήματα, ανταποκρίνονται σε κρίσεις, όπως αυτή της COVID-19, δημιουργούν θέσεις εργασίας, στηρίζουν την οικονομία της χώρας όπου δραστηριοποιούνται, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλουν σημαντικά στην επίτευξη των 17 στόχων της Παγκόσμιας Ατζέντας Βιωσιμότητας 2030».