ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Γ. Τόμπρας: «Ένα διαφορετικό σχολείο από αυτό που έχουμε»

g-tompras-ena-diaforetiko-scholeio-apo-ayto-poy-echoyme-561182050

«Το σχολείο δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε, γι’ αυτό και υπάρχει η δεύτερη πανδημία στις ημέρες μας, που αφορά τη συνωμοσιολογία. Προτιμάμε τις λύσεις και τις ερμηνείες που είναι πιο βολικές για εμάς. Για να αλλάξει αυτό, απαιτείται εκπαίδευση στην κριτική σκέψη, ένα διαφορετικό σχολείο σε σχέση με αυτό που έχουμε», λέει στην «Κ» ο νέος πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ), Γεώργιος Τόμπρας. «Τα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία οφείλουν να αποτελέσουν παραδείγματα για το τι θέλουμε να επιτύχουμε στην εκπαίδευσή μας. Αυτό αρχικά πρέπει να σηματοδοτήσουμε», προσθέτει.

Ο κ. Τόμπρας είναι καθηγητής στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών και επίσης πρόεδρος του επιστημονικού εποπτικού συμβουλίου του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Η διοικούσα επιτροπή των ΠΠΣ, με τετραετή θητεία, έχει σημαντικό έργο να επιτελέσει, καθώς ο θεσμός των Πρότυπων (ΠΣ) και Πειραματικών Σχολείων (ΠΕΙΣ) θεωρείται καίριος για την πολιτική της κυβέρνησης στον χώρο της Παιδείας. Είναι άλλωστε χαρακτηριστικό ότι με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση αυξήθηκε ο αριθμός των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων στη χώρα, ενώ δίνεται η δυνατότητα σε κάθε σχολείο να γίνει Πρότυπο αφού προηγουμένως αξιολογηθεί. Επίσης, έχει προβλεφθεί η θεσμοθέτηση Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων και Πειραματικών ΙΕΚ. «Η ενίσχυση και η διεύρυνση του θεσμού των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων αποτελεί βασικό στόχο του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Συνιστούν από κοινού ένα εκπαιδευτικό εργαστήριο εθνικών διαστάσεων για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών πολιτικών, με απώτερο σκοπό να συμβάλλουν στη διαμόρφωση και διάχυση βέλτιστων εκπαιδευτικών προτύπων και πρακτικών σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα και, με τον τρόπο αυτό, στη συνολική αναβάθμισή του», ανέφερε χθες το υπουργείο Παιδείας.

Η ΔΕΠΠΣ, μεταξύ άλλων, εισηγείται στον εκάστοτε υπουργό Παιδείας για την ίδρυση, τον χαρακτηρισμό ή αποχαρακτηρισμό ενός σχολείου ως ΠΣ ή ΠΕΙΣ, συντονίζει ανά βαθμίδα σχολείου την εφαρμογή της διαδικασίας των εξετάσεων ή της δοκιμασίας (τεστ) δεξιοτήτων και κλήρωσης για την εισαγωγή των μαθητών, εγκρίνει, έπειτα από σύμφωνη γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), την τροποποίηση του αναλυτικού και ωρολογίου προγράμματος των ΠΣ και ΠΕΙΣ κατόπιν εισήγησης των οικείων επιστημονικών εποπτικών συμβουλίων (ΕΠΕΣ), καθορίζει τον αριθμό των μαθητών που εισάγονται στην εισαγωγική τάξη των ΠΣ και ΠΕΙΣ κάθε βαθμίδας, συνεργάζεται με ΑΕΙ, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς φορείς και ερευνητικά κέντρα.

Τέλος, η ηγεσία του υπουργείου ευχαρίστησε τον τέως πρόεδρο Γεώργιο Καλκάνη και τα μέλη της απελθούσας Επιστημονικής Επιτροπής Προτύπων Πειραματικών Σχολείων για την έως σήμερα προσφορά τους. Να σημειωθεί ότι ο κ. Καλκάνης μαζί με τον νυν πρόεδρο του ΙΕΠ Γιάννη Αντωνίου ήταν εκείνοι που επί υπουργίας Αννας Διαμαντοπούλου, ως μέλη της ΔΕΠΠΣ, στήριξαν το εγχείρημα της αναβάθμισης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων. Σήμερα οι θέσεις στα ΠΠΣ είναι πλέον περιζήτητες από τους γονείς, με τον αριθμό των αιτήσεων να είναι έως και υπερδιπλάσιος σε σχέση με τις θέσεις του κάθε σχολείου.