Περιβαλλοντική μελέτη για την υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας

Περιβαλλοντική μελέτη για την υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στο υπουργείο Περιβάλλοντος κατατέθηκε η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για την υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος – Σαλαμίνας. Το έργο περιλαμβάνει πλέον την πλήρη παράκαμψη του Περάματος με σήραγγα μέσα από το βουνό, με απευθείας σύνδεση από τον κόμβο Σχιστού. Το έργο, που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, αναμένεται να περάσει στην επόμενη φάση στο τέλος του έτους.

Το υπουργείο Υποδομών, λοιπόν, ανακοίνωσε χθες ότι κατέθεσε στο ΥΠΕΝ προ τριημέρου τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το έργο «Μελέτη – κατασκευή-χρηματοδότηση – λειτουργία – συντήρηση και εκμετάλλευση της μόνιμης υποθαλάσσιας οδικής ζεύξης νήσου Σαλαμίνας». Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, το έργο περιλαμβάνει:

• Το οδικό τμήμα σύνδεσης του ανισόπεδου κόμβου του Περάματος με τη λεωφόρο Σχιστού, συνολικού μήκους 4,5 χλμ., ώστε να παρακάμπτεται ο Δήμος Περάματος. Η χάραξη ξεκινάει από τον κόμβο Σχιστού και συνεχίζει με σήραγγα μέσα από την περιοχή του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά.

• Την υποθαλάσσια ζεύξη με οδική σήραγγα, μήκους 1 χλμ., από το Πέραμα έως το νησί του Αγίου Γεωργίου.

• To οδικό τμήμα από το νησί του Αγίου Γεωργίου μέχρι το νησί της Σαλαμίνας και τις οδικές συνδέσεις με την πόλη της.

Υπενθυμίζεται ότι το έργο προκηρύχθηκε το 2012 και το 2016 τρεις ενδιαφερόμενοι πέρασαν στην επόμενη φάση: η ΜΕΤΚΑ (Μυτιληναίος Α.Ε.), η ΤΕΡΝΑ και η κοινοπραξία Vinci Concessions-Vince Highways – Ακτωρ. Οι αλλαγές στον αρχικό σχεδιασμό (λ.χ. σήραγγα πάνω από το Πέραμα) προέκυψαν κατά τη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, αλλά και μέσα από την ομάδα του υπουργείου Υποδομών.

Το έργο έχει αποφασιστεί να κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης. Η διαδικασία εξέτασης της ΜΠΕ και της διαβούλευσης αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον ένα εξάμηνο (σε ένα αισιόδοξο σενάριο), επομένως η επόμενη φάση του διαγωνισμού πρόκειται να ξεκινήσει στο τέλος του έτους. Εν τω μεταξύ, το υπουργείο επεξεργάζεται διάφορα χρηματοοικονομικά μοντέλα αναφορικά με το ύψος της συμμετοχής του Δημοσίου, τα ανταποδοτικά οφέλη προς το νησί της Σαλαμίνας, τον τρόπο αποπληρωμής της συμμετοχής του Δημοσίου. 

Από την πλευρά του υπουργείου, πάντως, εκφράζεται η βεβαιότητα πως η όποια συμμετοχή του Δημοσίου θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ 2017-2021, καθώς η κυκλοφορία του άξονα είναι τέτοια που δικαιολογεί το ύψος της επένδυσης και εξασφαλίζει την οικονομική της βιωσιμότητα (υπενθυμίζεται πως κατά την επανεκκίνηση των έργων το 2013, τα έσοδα του παραχωρησιούχου από τα διόδια θεωρήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κομμάτι της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου και καλύφθηκαν από το ΕΣΠΑ, ωστόσο αυτό ήταν μια έκτακτη παρέμβαση για τη σωτηρία των έργων και δεν αναμένεται να επαναληφθεί).

Κρίσιμης σημασίας, βέβαια, είναι να μην επαναλάβει το Δημόσιο τα λάθη που έγιναν στις οδικές συμβάσεις παραχώρησης της πρώτης και της δεύτερης γενιάς. Ο σωστός ορισμός των καταστάσεων «ανωτέρας βίας» είναι πολύ σημαντικός, ώστε και ο επενδυτής να είναι εξασφαλισμένος, αλλά και το Δημόσιο να μη σύρεται συνέχεια στην καταβολή αποζημιώσεων, όπως συμβαίνει την περίοδο αυτή με την πανδημία. Ειδική πρόβλεψη πρέπει να υπάρξει και για τα αρχαιολογικά τμήματα στη Σαλαμίνα, ώστε οι προθεσμίες να μην είναι ασφυκτικές.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή