ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Στα βήματα του Ερατοσθένη

Στα βήματα του Ερατοσθένη

Μετρώντας τη σκιά από ένα ραβδί ύψους ενός μέτρου στο Τυχερό Εβρου και στο Boyden της Νότιας Αφρικής, την ώρα του τοπικού μεσημεριού, μαθητές υπολόγισαν με μοναδική ακρίβεια την περιφέρεια του πλανήτη! Πρόκειται για το «Πείραμα του Ερατοσθένη», για το οποίο και φέτος μαθητές από όλο τον κόσμο ήταν παρόντες στο ετήσιο ραντεβού τους. Συγκεκριμένα, φέτος, περισσότεροι από 10.000 μαθητές από 35 χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο πραγματοποίησαν μετρήσεις της σκιάς ενός κονταριού ενός μέτρου στα μπαλκόνια, στους κήπους και στις ταράτσες των σπιτιών τους αποδίδοντας τιμή στον μέγιστο άνθρωπο της γνώσης, τον Ερατοσθένη τον Κυρηναίο, που εκτίμησε πρώτος με μοναδική ακρίβεια το μέγεθος της Γης χωρίς να μετακινηθεί από την Αλεξάνδρεια. Ηταν περίπου 200 χρόνια πριν από τη γέννηση του Χριστού: Ο Ερατοσθένης βασιζόμενος στις επιστημονικές πηγές της εποχής του, στην παρατηρητικότητά του και στο πάθος του για πειραματισμό και ανακάλυψη, εφάρμοσε μία μοναδική μέθοδο που τον οδήγησε στο τελικό αποτέλεσμα και μάλιστα με εξαιρετική για τα δεδομένα της εποχής του ακρίβεια.

«Ζήσαμε μια ανεπανάληπτη εμπειρία. Εφαρμόζοντας τα μαθηματικά που ξέραμε, αντιληφθήκαμε τη χρησιμότητά τους στον πραγματικό κόσμο», λέει η Αλεξάνδρα, μαθήτρια της Γ΄ Γυμνασίου Τυχερού. «Το πείραμα του Ερατοσθένη μου άρεσε πολύ γιατί συνδυάζει μερικά από τα αγαπημένα μου μαθήματα, τη Φυσική, τη Γεωγραφία και τα Μαθηματικά. Ηταν, επίσης, μια μοναδική εμπειρία η συνεργασία με αλλά σχολεία του βορείου και νοτίου ημισφαιρίου», συμπληρώνει ο συμμαθητής της, Νίκος.

Το σχολείο του Τυχερού συμμετέχει κάθε χρόνο στο «Πείραμα του Ερατοσθένη» που διοργανώνεται την ημέρα της εαρινής ισημερίας από την «Ελληνογερμανική Αγωγή» σε συνεργασία με δεκάδες φορείς από ολόκληρο τον κόσμο. Το σχολείο συνεργάστηκε με μαθητές από σχολεία του Μπλουμφοντέιν και του Γιοχάνεσμπουργκ που είχαν συγκεντρωθεί στο Αστεροσκοπείο του Boyden για να εκτελέσουν το πείραμα.

Μέσω Webex φέτος

«Εμείς φροντίζουμε να δημιουργήσουμε ομάδες σχολείων που βρίσκονται σε ίδια γεωγραφικά μήκη αλλά σε αρκετά διαφορετικά πλάτη για να είναι επιτυχής η μέτρηση», εξηγεί ο Μανώλης Χανιωτάκης, ερευνητής στο Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης της «Ελληνογερμανικής Αγωγής». «Μολονότι το πείραμα έγινε με σύνδεση μέσω Webex σε μπαλκόνια και αυλές, ήταν πολύ σημαντικό πως με τη δράση αυτή σπάσαμε τη ρουτίνα της τηλεκπαίδευσης και δείξαμε τι μπορούμε να καταφέρουμε με τα ψηφιακά εργαλεία», δήλωσε η κ. Στέλλα Τρυφωνίδου που διδάσκει Μαθηματικά, Πληροφορική και Τεχνολογία στο Γυμνάσιο Τυχερού.

«Κάθε χρόνο, τα τελευταία 15 χρόνια, στην εαρινή και τη φθινοπωρινή ισημερία επαναλαμβάνουμε τη μέτρηση ακολουθώντας τα βήματα του Ερατοσθένη. Εφέτος, με τα σχολικά κτίρια κλειστά, οι μετρήσεις έγιναν σε κάθε σπίτι, διαδίδοντας σε κάθε γωνιά του πλανήτη το μεγαλείο του διευθυντή της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας αλλά και του ανθρωπίνου πνεύματος», λέει από την πλευρά του ο κ. Αγγελος Λαζούδης, συντονιστής της δράσης σε διεθνές επίπεδο και ερευνητής στο Τμήμα Ερευνας και Ανάπτυξης της «Ελληνογερμανικής Αγωγής».