ΑΠΟΨΗ

Πανελλαδικές 2021: Καλλιέργεια της κριτικής σκέψης

panelladikes-2021-kalliergeia-tis-kritikis-skepsis-561399427

Φέτος οι θεματοδότες έκαναν ένα ποιοτικό άλμα, μετά την περυσινή δύσκολη χρονιά της πρώτης βεβιασμένης εφαρμογής της νέου τύπου εξέτασης-συνεξέτασης των μαθημάτων της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας, η οποία παρά τις καλές προθέσεις των εμπνευστών της ατύχησε στην εφαρμογή, καθώς οι φιλόλογοι δεν είχαν επιμορφωθεί επαρκώς για τον συγκεκριμένο τρόπο εξέτασης – βαθμολόγησης, ο οποίος ασφαλώς προϋπέθετε και διαφορετικού τύπου διδασκαλία και προετοιμασία των υποψηφίων. Το αποτέλεσμα φάνηκε στις μεγάλες διαφορές βαθμολογίας και στις πολλές αναβαθμολογήσεις.

Φέτος λοιπόν τα κείμενα, χωρίς να είναι εύκολα, αποφεύγουν τις γλωσσικές και στοχαστικές ακροβασίες και προσφέρουν έναν πολύπλευρο προβληματισμό σε ζωτικής σημασίας για την ηλικία των υποψηφίων θέματα, όπως οι προοπτικές του μέλλοντος με στατιστική προσέγγιση από διαφορετικές οπτικές γωνίες, τα προβλήματα που θα κληθεί να αντιμετωπίσει προσεχώς η νέα γενιά και το μείζον πρόβλημα του σχολικού επαγγελματικού (μη) προσανατολισμού των μαθητών και της εργασιακής τους αβεβαιότητας. 

Το θέμα της Εκθεσης δεν ευνοεί την παπαγαλία αλλά ζητά σοβαρό προβληματισμό και αυτενέργεια από τους μαθητές, στέλνοντας ένα μήνυμα για προσαρμογή του μαθήματος σε δημιουργικό πλαίσιο με την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης. Οι γλωσσικές ασκήσεις είναι καλά σταθμισμένες και κειμενοκεντρικές, ενώ η ερώτηση που αφορά την επεξεργασία του ποιήματος μοιράζεται σε δύο υποερωτήματα, τα οποία προτρέπουν στην ερμηνευτική πρωτοβουλία.

Το θετικό βήμα της επιλογής θεμάτων οφείλει να συμπληρωθεί με ανάλογη υπεύθυνη στάση των βαθμολογητών, οι οποίοι δικαιούνται καλή καθοδήγηση από τους συντονιστές και συνεργασία των βαθμολογικών κέντρων, ώστε να αξιολογούν με κοινά κριτήρια. Τέλος, αναγκαία είναι η διαρκής παρουσία της ενσυναίσθησης, η οποία υπενθυμίζει ότι δεν βαθμολογούν επαγγελματίες συγγραφείς αλλά απόφοιτους Λυκείου, που έγραψαν υπό ειδικές αντικειμενικές συνθήκες χρόνου και ψυχολογικής πίεσης.
 
* Ο κ. Αγαθοκλής Αζέλης είναι φιλόλογος, συγγραφέας εκπαιδευτικών βιβλίων, διευθυντής στο 7ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων.