ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σχολεία: Συγκρατημένη αισιοδοξία για την καινούργια χρονιά

scholeia-sygkratimeni-aisiodoxia-gia-tin-kainoyrgia-chronia-561486589

Σε μια εποχή εκτεταμένης αβεβαιότητας που τα δεδομένα, επιδημιολογικά και μη, αλλάζουν μέρα με τη μέρα, μία από τις απορίες στο μυαλό πολλών σχετίζεται με τα σχολεία. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, τα σχολεία –οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές, οι γονείς τους– επηρεάστηκαν άμεσα από την πανδημία. Για ένα μεγάλο διάστημα τα σχολεία ήταν κλειστά και τα μαθήματα γίνονταν διαδικτυακά – όταν ήταν ανοιχτά, οι μαθητές βρίσκονταν στην τάξη με μάσκες, διαφορετικά τμήματα έκαναν διαφορετικά διαλείμματα, αργότερα ξεκίνησαν τα υποχρεωτικά τεστ. Αυτό το φθινόπωρο όμως της καινούργιας σχολικής χρονιάς υπάρχει μια διαφορά: τα εμβόλια.

«Είμαι αισιόδοξη, πιστεύω ότι με τον εμβολιασμό θα είναι καλύτερα από πέρυσι», λέει στην «Κ» η Βενετία Καπαχτσή, διευθύντρια του Γυμνασίου Πανοράματος στη Θεσσαλονίκη. «Φαίνεται ότι ξέρουν πολύ περισσότερα για την αντιμετώπιση και, στον χώρο μας τουλάχιστον, έχει εμβολιαστεί ένα πολύ μεγάλο ποσοστό», τονίζει. Ειδικά μετά τα μέτρα που ανακοινώθηκαν αυτή την εβδομάδα, κατά τα οποία μια τάξη θα κλείνει αν πάνω από το μισό τμήμα είναι θετικό στον κορωνοϊό, η ίδια πιστεύει πως θα είναι πολύ πιο δύσκολο να κλείσουν τα σχολεία εξαιτίας του COVID. «Προφανώς θέλουν τα διά ζώσης μαθήματα, το βρίσκω λογικό, δεν πάει άλλο», δηλώνει, τονίζοντας πως, πέραν του ότι πολλοί εκπαιδευτικοί έχουν εμβολιαστεί, τα παιδιά στην πλειονότητά τους δεν νοσούν σοβαρά ακόμα κι αν κολλήσουν. 

Οσον αφορά στους ενηλίκους, η κ. Καπαχτσή τονίζει πως, εκτός της τήρησης αυστηρών κανόνων υγιεινής, η μόνη λύση είναι ο εμβολιασμός καθώς είναι αδύνατον, στα περισσότερα σχολεία τουλάχιστον, να «σπάσουν» τα τμήματα ούτως ώστε να δημιουργήσουν μεγαλύτερη απόσταση μεταξύ των μαθητών. «Δεν υπάρχει υποδομή, δεν υπάρχουν αίθουσες για να γίνουν μικρότερα τα τμήματα», αναφέρει. Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός των εκπαιδευτικών, ένα μέτρο που εφαρμόστηκε από αυτή την εβδομάδα στους υγειονομικούς, τη βρίσκει σύμφωνη. «Θα μπορούσε να γίνει και στους εκπαιδευτικούς», σημειώνει στην «Κ», «για να λειτουργήσουμε πιο καλά».

Δεν είναι η μόνη που έχει αυτή την άποψη. Η Σοφία Κυριζοπούλου, διευθύντρια στο 20ό Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, συμφωνεί. «Είμαι υπέρ, οι περισσότεροι το έχουμε δεχτεί γιατί έχουμε χάσει και δικούς μας ανθρώπους ανεμβολίαστους», τονίζει, συμπληρώνοντας πως το 82% των εκπαιδευτικών του σχολείου έχει εμβολιαστεί. Ανεξαρτήτως της υποχρεωτικότητας ή μη του εμβολιασμού των εκπαιδευτικών, η ίδια είναι αισιόδοξη για την επερχόμενη σχολική χρονιά. «Κάθε πράγμα θα το λύσουμε όταν εμφανιστεί, έχουμε την εμπειρία πια», αναφέρει, «ελπίζω να πάνε καλύτερα τα πράγματα, να μην κλείσουν τα σχολεία όπως πέρυσι». 

Η Φωτεινή Κεσιστόρνου, εκπαιδευτικός στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, θεωρεί ότι δεν θα κλείσουν εύκολα τα σχολεία, και ακόμα κι αν κλείσουν, θα είναι για πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα απ’ ό,τι πέρυσι. Ούτε ο υποχρεωτικός εμβολιασμός θα τεθεί σύντομα ως ζήτημα, πιστεύει, λόγω του ικανοποιητικού ποσοστού εμβολιασμένων εκπαιδευτικών, αν και η ίδια θα ήθελε να ληφθεί αυτό το μέτρο. «Εννοείται να γίνει υποχρεωτικός», λέει στην «Κ». «Τα σχολεία είναι γεμάτα παιδιά τα οποία κολλάνε πανεύκολα, ειδικά του δημοτικού, που προς το παρόν δεν μπορούν και να εμβολιαστούν, οπότε ό,τι κολλάνε το πηγαίνουν σπίτι», αναφέρει. 

Οσον αφορά τα υποχρεωτικά self tests, τόσο η κ. Καπαχτσή όσο και η κ. Κεσιστόρνου τονίζουν πως δεν είναι αξιόπιστος δείκτης. «Οι τυπικοί γονείς τα κάνουν όντως», λέει η κ. Κεσιστόρνου, «οι υπόλοιποι απλώς συμπληρώνουν το χαρτί ότι δήθεν το έκαναν στα παιδιά τους». Ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, Θανάσης Κικίνης, τονίζει στην «Κ» πως τα τεστ δεν θα έπρεπε καν να αφορούν μόνο στους ανεμβολίαστους μαθητές. «Να υπάρξουν δωρεάν τεστ για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, εκπαιδευτικούς και μαθητές, και για τους εμβολιασμένους», δηλώνει. Για το φθινόπωρο είναι αρκετά απαισιόδοξος – ο λόγος είναι η εντεινόμενη μεταδοτικότητα της μετάλλαξης «Δέλτα». «Πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για αποστάσεις, βλέπω ότι δεν λαμβάνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο και δεδομένου ότι οι μαθητές δεν μπορούν να εμβολιαστούν είναι μια κατάσταση μη ελεγχόμενη», τονίζει. Παρ’ όλα αυτά και παρότι ο ίδιος τάσσεται υπέρ του εμβολιασμού, δεν είναι υπέρ της υποχρεωτικότητας – «να υπάρξει επιδίωξη και καμπάνια από την πλευρά της πολιτείας για να εμβολιαστούν όλοι οι εκπαιδευτικοί». 

Ούτε η Χριστίνα Κατσούλη, δασκάλα σε δημοτικό στην Κορινθία, είναι υπέρ του υποχρεωτικού εμβολιασμού, καθώς τονίζει πως οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί έχουν σπεύσει ήδη να εμβολιαστούν. «Ο εμβολιασμός αποτελούσε μόνοδρομο», λέει στην «Κ», «η υποχρεωτικότητα δεν αποτελεί προτεραιότητα για τον εκπαιδευτικό κλάδο, ο οποίος έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων». Αντιθέτως θεωρεί πως αντί για τα δύο rapid tests που θα πρέπει να πραγματοποιούν οι ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί με δικά τους έξοδα, θα πρέπει να χορηγούνται σε όλους δωρεάν self tests.

Επιπρόσθετα μέτρα

Διαφορετικά είναι τα πράγματα σε κάποια ιδιωτικά σχολεία. Παραδείγματος χάριν, παρότι όλοι οι εκπαιδευτικοί στο δημοτικό των Εκπαιδευτηρίων Γεωργίου Ζώη στην Αργυρούπολη είναι εμβολιασμένοι, αυτή την εβδομάδα όλοι τους υποβλήθηκαν σε μοριακά τεστ, τα έξοδα των οποίων κάλυψε το σχολείο. «Ανάλογες διαδικασίες γίνονται και για τους μαθητές μας», λέει στην «Κ» ο υποδιευθυντής του δημοτικού, Ηλίας Κοσμάς, τονίζοντας πως πέραν από τα προβλεπόμενα έχουν λάβει και επιπρόσθετα μέτρα, όπως είναι τα τεστ ή το αυξημένο προσωπικό καθαριότητας και απολύμανσης. «Εγώ προσωπικά δεν αισθάνομαι κάποια ανησυχία», αναφέρει, «με την προοπτική φυσικά ότι ο καθένας από εμάς θα λάβει τα μέτρα που πρέπει να λάβει». 

«Υπάρχει διάχυτη θετική διάθεση από τον κόσμο, παρά την ανασφάλεια που βιώνουμε», λέει ο Δημήτρης Σλαβούδης, διευθυντής του Γυμνασίου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής στη Θεσσαλονίκη. Το σχολείο, όπως είναι άλλωστε λογικό, έλειψε και στα παιδιά –και στους γονείς τους– και στους εκπαιδευτικούς. Για το φθινόπωρο και τη σχολική χρονιά που σύντομα ξεκινάει, ο ίδιος είναι συγκρατημένα αισιόδοξος. «Ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε», λέει στην «Κ». «Ας ελπίσουμε ότι δεν θα είναι χρονιά τόσο δύσκολη όσο πέρυσι».