ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μαθαίνουμε να «βλέπουμε» άτομα με προβλήματα όρασης

Η καμπάνια Speak Up μέσα από μια σειρά βίντεο δείχνει κομμάτια της καθημερινότητάς τους και απαντάει στα πιο συνηθισμένα ερωτήματα

mathainoyme-na-vlepoyme-atoma-me-provlimata-orasis-561539968

«Η Μέη πήγε σήμερα στον Παράδεισο. Μα εγώ, χάρη σε εκείνη, πρόλαβα να τον δω εδώ, στη γη». Το συγκινητικό αυτό μήνυμα έγραψε τη Δευτέρα στο Facebook η Ιωάννα Γκέρτσου, ψυχολόγος και ιδρύτρια της Σχολής Σκύλων Οδηγών Λάρα, για την Amazing Girl, όπως τη φώναζε, τη Μέη της, που από το 2009 ήταν τα «μάτια»της –όπως φαίνεται και πολύ περισσότερα.

Πόσοι άραγε από εμάς μπορούμε να αναγνωρίσουμε έναν σκύλο-οδηγό στον δρόμο; Και εάν ναι, γνωρίζουμε εάν επιτρέπεται να χαϊδέψουμε αυτά τα πανέμορφα λαμπραντόρ; Τέτοιου είδους καλοπροαίρετες απορίες και κοινές παρανοήσεις έχει στόχο να λύσει η καμπάνια Speak Up, μια εκστρατεία ορατότητας των ανάπηρων ατόμων και της καθημερινότητάς τους, την οποία εμπνεύστηκε και «τρέχει»τους τελευταίους μήνες ο Βαγγέλης Αυγουλάς, δικηγόρος και πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Με Αλλα Μάτια». «Μετά την πανδημία θέλαμε να δώσουμε ένα μήνυμα εκκίνησης, να δημιουργήσουμε κάτι θετικό, και φυσικά ασφαλές, μια σειρά βίντεο που δείχνουν κομμάτια της καθημερινότητάς μας και απαντούν στα πιο συνηθισμένα ερωτήματα σχετικά με την αναπηρία» λέει ο κ. Αυγουλάς στην «Κ» με αφορμή τη σημερινή Παγκόσμια Ημέρα Λευκού Μπαστουνιού. Σε ένα βίντεο, ο ίδιος φαίνεται να κυκλοφορεί με έναν σκύλο-οδηγό στο σούπερ μάρκετ. «Αν δείτε κάποια στιγμή στο σούπερ μάρκετ δίπλα σας έναν τέτοιο σκύλο μην αντιδράσετε. Το ειδικό σαμάρι που φοράει δείχνει ότι είναι σκύλος-οδηγός ανθρώπου με πρόβλημα όρασης» εξηγεί. «Οταν ο σκύλος είναι σε εργασία, δεν αντιδρά σαν ένα απλό κατοικίδιο. Γι’ αυτό δεν πρέπει να του αποσπάμε την προσοχή με κανέναν τρόπο».

Η καμπάνια Speak Up μέσα από μια σειρά βίντεο δείχνει κομμάτια της καθημερινότητάς τους και απαντάει στα πιο συνηθισμένα ερωτήματα.

Ενα από τα δημοφιλέστερα βίντεο της καμπάνιας (η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ έχει 3 εκατομμύρια προβολές σε όλα τα social media αθροιστικά) είναι αυτό που δείχνει τον ιδανικό τρόπο να σερβίρουμε στο εστιατόριο έναν πελάτη με πρόβλημα όρασης. «Το πιάτο στον τυφλό άνθρωπο το εξηγούμε με τη μέθοδο του ρολογιού» μαθαίνουμε. «Στις 12 η ώρα ακριβώς έχει μισό λεμόνι. Στις 3 είναι το ρύζι, 9 η ώρα είναι η χοιρινή τηγανιά, 1 η ώρα στην έξω μεριά του πιάτου είναι το μαχαιροπίρουνό του και 11 η ώρα πάλι στην έξω μεριά του πιάτου είναι το νερό». «Πρέπει να σας πω ότι το καλοκαίρι όπου και να πήγαινα μου έλεγαν ότι είχαν δει το συγκεκριμένο βίντεο και ότι θα προσπαθούσαν να εφαρμόσουν αυτήν τη μέθοδο» λέει ο κ. Αυγουλάς. Η καμπάνια έχει επίσης πετύχει 150 εστιατόρια να τυπώσουν καταλόγους σε γραφή Μπράιγ.  

Μία από τις πιο συνηθισμένες απορίες είναι και το πώς οι άνθρωποι με οπτική αναπηρία κάνουν τις συναλλαγές τους. Η απάντηση είναι απλή και λέγεται cash test, ένα απλό πλαστικό καρτελάκι στο οποίο τοποθετούν μέσα το χαρτονόμισμα και ανάλογα με το πόσο προεξέχει, ο χρήστης «διαβάζει»την ανάγλυφη ένδειξη.

Η καμπάνια Speak Up δεν περιορίζεται στην οπτική αναπηρία. Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα βίντεο που απαντούν σε ερωτήματα όπως «πώς οδηγεί ένας τετραπληγικός;», «ταιριάζουν χορός και αναπηρικό αμαξίδιο;», «πώς ενημερώνουμε ένα κωφό άτομο για την παρουσία μας;».

Τελευταίες ειδήσεις