Οδηγοί λεωφορείων: «Είναι σύμβουλος όχι αυτόματος πιλότος το GPS»

Οδηγοί λεωφορείων: «Είναι σύμβουλος όχι αυτόματος πιλότος το GPS»

Επαγγελματίες οδηγοί χρησιμοποιούν GPS, αλλά... δεν του δίνουν το τιμόνι

2' 53" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Το GPS σού λύνει τα χέρια, αλλά δεν πρέπει να σου κλείνει τα μάτια»! Πρόκειται για το συμπέρασμα ενός οδηγού τουριστικού λεωφορείου με μεγάλη πείρα στο τιμόνι και πολλά ταξίδια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Με αφορμή το τραγικό περιστατικό στο Βουκουρέστι ξεκίνησε η συζήτηση για να καταλάβουμε τις νέες συνθήκες στην οδήγηση των μεγάλων πούλμαν στην εποχή μας. «Παλιότερα για να οδηγήσεις το πούλμαν, ειδικά σε άγνωστες περιοχές, χρειαζόταν πολύ μεγάλη προετοιμασία, μελέτη του χάρτη κ.λπ. Πολλές φορές μέσα σε πόλεις έκανα εάν μπορούσα τη διαδρομή με αυτοκίνητο πριν, για να δω τι και πώς. Σε μια περίπτωση που είχα χαθεί, πλήρωσα ένα ταξί να μπει μπροστά και να μας πάει στον προορισμό μας. Πολύ μεγάλο ρόλο έπαιζε και η πείρα, πόσες φορές είχες περάσει από τις συγκεκριμένες πόλεις. Σήμερα το GPS βοηθάει πολύ, έχει λύσει βασικά προβλήματα, αλλά δεν είναι και ο αυτόματος πιλότος», μας λέει ο Μάκης. «Υπάρχει σε πολλούς οδηγούς, κυρίως στα Ι.Χ., μια κακή συνήθεια, να αφηνόμαστε τελείως στα χέρια του. Το GPS έχει συμβουλευτικό ρόλο, δεν σε καθοδηγεί», συμπληρώνει.

Πλοήγηση με παραμέτρους

Οπως μας εξηγούν οι οδηγοί τουριστικών λεωφορείων με τους οποίους μιλήσαμε, υπάρχουν GPS κατάλληλα και για μεγάλα οχήματα, όπου μπορείς να βάλεις τις παραμέτρους του πούλμαν (μήκος, ύψος κ.λπ.) και να τις λάβουν υπόψη μετά στη διαδρομή που θα σου προτείνουν, δηλαδή να μη σε οδηγήσουν σε ακατάλληλους δρόμους, όπως ήταν η συγκεκριμένη σήραγγα στο Βουκουρέστι. «Πρόκειται για επαγγελματικές εφαρμογές, που συνήθως αγοράζουν οι οδηγοί μεγάλων οχημάτων από την τσέπη τους. Το κόστος αγοράς ενός σχετικά καλού GPS μπορεί να φθάνει και τα 1.000 ευρώ κι από κει και πέρα να χρειάζεσαι 200 ευρώ περίπου για το ετήσιο update. Δυστυχώς τα περισσότερα τουριστικά γραφεία δεν έχουν αγοράσει κάτι ανάλογο και πολλοί οδηγοί το αποφεύγουν λόγω κόστους», μας λέει ο Κώστας.

«Ο οδηγός πρέπει να κοιτάει τον δρόμο, τις πινακίδες και τη σήμανση, να τηρεί όλα τα μέτρα ασφαλείας», λένε και προσθέτουν ότι οι εφαρμογές πλοήγησης δεν είναι πάντα αξιόπιστες.

Ταυτόχρονα, ακόμη και GPS που πωλούνται στο εμπόριο και είναι γενικά αξιόπιστα για χρήση από Ι.Χ., έχει φανεί πως δεν υλοποιούν την ειδική παραμετροποίηση για μεγάλα οχήματα, παρότι τυπικά έχουν παρόμοια επιλογή. «Θυμάμαι μια φορά σε ένα ταξίδι σε ευρωπαϊκή πόλη που με πήγαινε από κάτι μικρά στενά, με αποτέλεσμα το λεωφορείο να περνάει οριακά. Είδα κι έπαθα να βγω από εκεί», συμπληρώνει ο Κώστας.

«Γενικά θέλει μεγάλη προσοχή. Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις που το GPS δεν έχει ενημερωθεί για αλλαγές στους δρόμους, έργα που γίνονται κ.λπ. Ο οδηγός πρέπει να κοιτάει τον δρόμο, τις πινακίδες και τη σήμανση, να τηρεί όλα τα μέτρα ασφαλείας. Η εξάρτηση από το GPS πολλές φορές είναι μεγάλη. Θυμάμαι περίπτωση που οδηγός δεν ξεκίναγε ταξίδι γιατί το είχε ξεχάσει σπίτι του», σημειώνει ο Μάκης.

Ωράριο και κόπωση

Και για τους δύο συνομιλητές μας ο πιο κρίσιμος παράγοντας είναι ο ανθρώπινος. «Το πιο σημαντικό θέμα, πάντως, είναι το ωράριο, πόση ώρα είναι ο οδηγός στο τιμόνι κι εάν υπάρχει αντικαταστάτης όταν προβλέπεται», τονίζει ο Μάκης. Οπως μας είπαν, υπάρχουν εξαιρέσεις σε ειδικές περιπτώσεις, το ωράριο για οδηγό πούλμαν είναι 12 ώρες απασχόληση, εκ των οποίων η οδήγηση δεν πρέπει να ξεπερνάει τις οκτώ ώρες. Ανά δύο ώρες πρέπει να υπάρχει 20λεπτη στάση και στο τετράωρο 40λεπτο διάλειμμα. «Ξεκούραστος και αξιοπρεπής εργαζόμενος στο τιμόνι είναι η μεγαλύτερη ασφάλεια», υπογραμμίζει ο Μάκης.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT