Δρομολόγια βλαβών και ταλαιπωρίας στη Θεσσαλονίκη

Δρομολόγια βλαβών και ταλαιπωρίας στη Θεσσαλονίκη

Μια σειρά από φωτιές και βλάβες σε αστικά λεωφορεία των ΚΤΕΛ προσθέτουν ταλαιπωρία στο ήδη επιβαρυμένο επιβατικό κοινό της πόλης, ενώ εγείρουν ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια του στόλου

5' 9" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Στις 26 Φεβρουαρίου, οι κάτοικοι του Ευόσμου στη Θεσσαλονίκη βρέθηκαν μπροστά σε ένα ασυνήθιστο θέαμα: ένα λεωφορείο τυλιγόταν στις φλόγες έως ότου κάηκε ολοσχερώς. Ήταν ένα λεωφορείο των ΚΤΕΛ που εκτελούσε δρομολόγιο της αστικής συγκοινωνίας. Από το συμβάν, το οποίο φέρεται να οφείλεται σε κάποιο βραχυκύκλωμα, δεν τραυματίστηκε κανείς. Αυτή όμως δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι ανάλογο. 

Από τα τέλη του 2020 οπότε και τα ΚΤΕΛ ανέλαβαν συγκοινωνιακό έργο έχει εκδηλωθεί φωτιά σε ακόμα τρία λεωφορεία με τα περιστατικά να καταγράφονται τον Ιούνιο του 2022, τον Απρίλιο του 2022 και τον Ιούλιο του 2021. Μόλις τις τελευταίες 20 μέρες, εκτός από το λεωφορείο που κάηκε, υπήρξαν άλλα δύο περιστατικά βλαβών, συμπεριλαμβανομένου ενός λεωφορείου που του «έφυγε» η πίσω ρόδα. Το τελευταίο περιστατικό σημειώθηκε λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα στα Τέμπη. 

Θορυβημένος από τα αλλεπάλληλα συμβάντα, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης έστειλε χθες την τρίτη του επιστολή προς τα ΚΤΕΛ προκειμένου να ενημερωθεί για την κατάσταση των λεωφορείων. «Πριν ακόμα συμβεί η τραγωδία στα Τέμπη, είχαμε στείλει επιστολή στα ΚΤΕΛ που εκτελούν το συγκοινωνιακό έργο στην περιαστική ζώνη της Θεσσαλονίκης για πλήρη έλεγχο σε ό,τι αφορά τη συντήρηση, τους τεχνικούς ελέγχους αλλά και τα πρωτόκολλα που ακολουθούνται σε περίπτωση τέτοιων συμβάντων. Έχουμε πάρει αρκετά στοιχεία από τα εμπλεκόμενα ΚΤΕΛ τα οποία αξιολογούνται ώστε να έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα ακόμα και σε ό,τι αφορά πιθανές κυρώσεις», δηλώνει στην «Κ» ο Γιάννης Τόσκας, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ. 

Ο ίδιος μάλιστα εμφανίζεται διατεθειμένος να πραγματοποιήσει και ανεξάρτητους έκτακτους ελέγχους «καθ’ οδόν των οχημάτων, με πρόσληψη ειδικών τεχνικών συμβούλων για την κατάσταση των λεωφορείων». Ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού ξεκαθαρίζει πως η συγκοινωνία γίνεται με ασφαλή και αξιόπιστο τρόπο προσθέτοντας πως παρότι αυτά αποτελούν σποραδικά συμβάντα, απασχολούν τον Οργανισμό. 

«Όταν έχεις 200 λεωφορεία, κάποια θα έχουν προβλήματα», τόνισε από πλευράς του ο Στέφανος Τσόλης, πρόεδρος των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης

Συντήρηση χωρίς συγκεκριμένους όρους

Στη σύμβαση μεταξύ ΟΣΕΘ και ΚΤΕΛ δεν υπάρχουν συγκεκριμένοι όροι για τις διαδικασίες συντήρησης των οχημάτων. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕΘ, αυτό για το οποίο δεσμεύονται τα ΚΤΕΛ είναι τα λεωφορεία που παρέχουν για τις γραμμές συγκοινωνίας να είναι ικανά προς κυκλοφορία και με τις αντίστοιχες προδιαγραφές.

Ο πρόεδρος των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης διευκρινίζει πως τα λεωφορεία οφείλουν και περνούν ΚΤΕΟ κάθε χρόνο τις ημερομηνίες που προβλέπεται, ενώ στις περιπτώσεις που παρουσιάζεται πρόβλημα πηγαίνουν στο αμαξοστάσιο, στο συνεργείο που διατηρεί το ΚΤΕΛ και επιδιορθώνονται. «Το ΚΤΕΟ δεν είναι ιδιωτικό, είναι δημόσιο και ελέγχονται τα πάντα», επισήμανε ο κ. Τσόλης.

«Γηρασμένος αλλά ασφαλής ο στόλος» 

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Κ» για την περίοδο 2019 έως 2022, συγκοινωνιακό έργο εκτελούν 100 λεωφορεία του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ενώ φέτος προστέθηκαν άλλα 22. Ό μέσος μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 12 έτη. Αντίστοιχα, ο μέσος όρος ηλικίας των 57 λεωφορείων των ΚΤΕΛ Κιλκίς, Χαλκιδικής και Σερρών είναι περίπου 17 έτη. Σημειώνεται πως το επιτρεπτό όριο ηλικίας των λεωφορείων ΚΤΕΛ που εξυπηρετούν την περιαστική ζώνη της Θεσσαλονίκης είναι τα 27 έτη, ενώ το αντίστοιχο όριο για τα αστικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ είναι χαμηλότερο και είναι τα 23 έτη. 

«Υπάρχουν βεβαίως και λεωφορεία 18 ετών, ωστόσο και ο ΟΑΣΘ έχει λεωφορεία ακόμα και 20 ετών. Απλά είναι άλλο ο ΟΑΣΘ που έχει οργανωμένα αμαξοστάσια και τεχνογνωσία και άλλο η ΚΤΕΛ», τόνισε ο κ. Τόσκας. 

Χρήστες των λεωφορείων ωστόσο παραπονιούνται και για τα αστικά του ΟΑΣΘ καταγγέλλοντας ότι  συχνά προκαλούνται βλάβες που αναγκάζουν το λεωφορείο να σταματήσει αλλά και κακές συνθήκες εντός του οχήματος. «Υπάρχουν λεωφορεία που κάνουν σαν κουδουνίστρα. Νομίζεις ότι θα διαλυθούν στον δρόμο», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κ» φοιτήτρια που χρησιμοποιεί καθημερινά τα ΜΜΕ. 

«Ο στόλος είναι γηρασμένος αλλά μπορώ να πω με κάθε βεβαιότητα -γνωρίζοντας τη βαρύτητα των λεγομένων μου- ότι τα λεωφορεία είναι ασφαλή και πλήρως αξιόπιστα. Έχουμε συνεργεία με άριστη τεχνογνωσία που συντηρούν τα λεωφορεία και τα βγάζουν αξιόπλοα στον δρόμο. Δεν υπάρχει περίπτωση να διαπιστωθεί πρόβλημα και να μην λυθεί», τόνισε μιλώντας στην «Κ», ο Κώστας Ταγγίρης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ. Όπως σημείωσε, τα συνεργεία έχουν συγκεντρώσει τεχνογνωσία ετών ενώ διαθέτουν και τον απαραίτητο εξοπλισμό. 

Δρομολόγια βλαβών και ταλαιπωρίας στη Θεσσαλονίκη-1
Tις τελευταίες 20 μέρες υπήρξαν τρία περιστατικά βλαβών, συμπεριλαμβανομένου του λεωφορείου που κάηκε και ενός λεωφορείου που του «έφυγε» η πίσω ρόδα.

Ελλείψεις σε οδηγούς και τεχνικό προσωπικό

Τα ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης εκτελούν με σύμβαση που διαρκεί μέχρι το τέλος του έτους 39 δρομολόγια της συγκοινωνίας, προσπαθώντας να εξυπηρετήσουν το επιβατικό κοινό της πόλης, το οποίο έχει περάσει δια πυρός και σιδήρου τα τελευταία χρόνια εξαιτίας των ελλείψεων στο δίκτυο των αστικών λεωφορείων.

Περισσότερα από 300 λεωφορεία του ΟΑΣΘ παραμένουν παροπλισμένα στα αμαξοστάσια του οργανισμού λόγω βλαβών. «Σήμερα ο ΟΑΣΘ θα έπρεπε να βγάζει 368 και με το ζόρι βγάζει 280 λεωφορεία στον δρόμο και αυτό εξαιτίας της έλλειψης οδηγών. Έχουν να γίνουν προσλήψεις τεχνικών από το 2008 και προσλήψεις οδηγών από το 2011», αναφέρει ο Γιάννης Δήμκας, πρόεδρος εργαζομένων του ΟΑΣΘ. Αν υπήρχε επαρκές τεχνικό προσωπικό, θα έβγαιναν επίσης περισσότερα λεωφορεία στην κυκλοφορία. Σε έγγραφο του ο ΟΣΕΘ αναφέρει χαρακτηριστικά πως σε διάστημα ενός έτους, από το 2021 έως το 2022, το κρίσιμο προσωπικό μειώθηκε κατά 16,3%, δηλαδή από 1.148 σε 960 άτομα

Ο ελλιπής αριθμός εργαζομένων και λεωφορείων έχει ως αποτέλεσμα να προκαλείται συνωστισμός εντός των αστικών τις ώρες αιχμής. «Όταν ένα λεωφορείο θα έπρεπε να έχει 80 και έχει 110 επιβάτες και ο κόσμος αντί για 10 περιμένει 25 με 30 λεπτά στη στάση, ο εκνευρισμός αυτός εκφράζεται στον οδηγό. Η ψυχική πίεση είναι πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι αν λειτουργούσαν κανονικά τα πράγματα», σημειώνει ο κ. Δήμκας, προσθέτοντας πως η υπέρβαση του ορίου των επιβατών έχει επιπτώσεις και στην ασφάλεια του συγκοινωνιακού έργου. «Δεν μπορείς να μετράς τα άτομα. Σε κάθε στάση ανεβοκατεβαίνει κόσμος. Δεν έχεις δυνατότητα να κάνεις καταμέτρηση. Αλλά και όταν καταλαβαίνεις ότι είναι περισσότεροι, τι θα πούμε στον άνθρωπο που περιμένει μισή ώρα στη στάση; Μην ανέβεις;»

«Ο συνωστισμός είναι κάτι που θέλουμε να αποφεύγουμε. Η προσπάθεια είναι συνεχής», σημειώνει από πλευράς του ο Γιάννης Τόσκας, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης. 

Ο ΟΑΣΘ προσβλέπει τώρα στην άφιξη 130 καινούργιων ηλεκτροκίνητων λεωφορείων που αναμένεται να προστεθούν στον στόλο της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα ετοιμάζεται διεθνής διαγωνισμός για περίπου 40 γραμμές περιαστικών δρομολογίων που τώρα εκτελεί το ΚΤΕΛ, ο οποίος θα προκηρυχθεί στο προσεχές τρίμηνο. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή