Κορεάτικο πάρτι στην Αθήνα με 17 εκατ. θεατές

Κορεάτικο πάρτι στην Αθήνα με 17 εκατ. θεατές

Το όνομα ΜπαμΜπαμ μπορεί να μη λέει και πολλά στα ελληνικά αυτιά. Πρόκειται, όμως, για έναν από τους δημοφιλέστερους ερμηνευτές της κορεατικής ποπ, ο οποίος επέλεξε να γυρίσει το βίντεο κλιπ του στην Αθήνα, προσφέροντας έτσι δωρεάν τουριστική προβολή

8' 43" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Με το που βγήκε στη δημοσιότητα το βίντεο κλιπ του ΜπαμΜπαμ, ενός σούπερ σταρ της κορεατικής ποπ (γνωστής και ως K-pop), ξεκίνησε μια ενθουσιώδης συζήτηση στο Διαδίκτυο μεταξύ των εκατομμυρίων ακολούθων του (17 εκατ. παγκοσμίως). Η συζήτηση δεν είχε να κάνει μόνο με το τραγούδι «Sour & Sweet», αλλά και με το πού είχε γυριστεί: στην Ελλάδα. Μάλιστα είναι τέτοια η επιτυχία του, που μέσα σε μόλις τρεις εβδομάδες το κλιπ του έχει ήδη 40 εκατ. θεάσεις στο YouΤube.

Το τηλέφωνο του Αμερικανού Μαρκ Αντριου, επικεφαλής της εταιρείας aria group που έκανε την παραγωγή, δεν σταμάτησε να χτυπάει. «Μα σας το έχω πει, η Ελλάδα είναι ο απόλυτος προορισμός», έλεγε στους συνομιλητές του. Παρότι συνήθως αυστηρός και συγκρατημένος με τα πρότζεκτ που αναλαμβάνει, ήταν ενθουσιασμένος με το συγκεκριμένο. Ηταν άλλωστε δική του ιδέα να γυριστεί το βίντεο κλιπ εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα το περασμένο καλοκαίρι. «Είναι μόνο η αρχή από τα πολλά που θέλουμε να κάνουμε στη χώρα σας», λέει στην «Κ». Οχι μέσω zoom αλλά διά ζώσης, στην Αθήνα. Συναντηθήκαμε στο ξενοδοχείο όπου μένει με την ομάδα του το τελευταίο διάστημα και μας διηγήθηκε το πώς βρέθηκε στη χώρα μας ένας από τους διασημότερους καλλιτέχνες της Κορέας.

Η αρχή της ιστορίας πάει πίσω, στο 2016. Η Φράνκα Μαυρίδη δούλευε τότε σε μια ελληνική εταιρεία διανομής. Ηταν στο αυτοκίνητο με μια συνάδελφό της, συζητούσαν για τηλεοπτικές σειρές και τη ρώτησε εάν έχει δει κάποιες κορεατικές. Τότε ακόμη ήταν παντελώς άγνωστες στην Ελλάδα. Εκείνο το Σαββατοκύριακο η Φράνκα ξεκίνησε από περιέργεια να βλέπει και… κόλλησε. «Ηταν παραγωγές πραγματικά υψηλού επιπέδου, με εκπληκτική μουσική, απίστευτα σενάρια και πλοκή», εξηγεί. Εχοντας δουλέψει για αρκετά χρόνια στην Αμερική σε μεγάλες παραγωγές του Χόλιγουντ όπως η σειρά «Desperate Housewives», είχε επιστρέψει στην Ελλάδα και μονίμως έψαχνε κάτι διαφορετικό. Αρχισε να διαβάζει για το φαινόμενο της κορεατικής ψυχαγωγίας, που είχε –ήδη από τότε– μεγάλη απήχηση και εκτός των συνόρων της Ασίας. «Θεωρούσα βέβαιο πως κάποια στιγμή θα ερχόταν και στην Ελλάδα», σχολιάζει σήμερα στην «Κ».

Μίλησε με την εταιρεία όπου εργαζόταν εκείνο το διάστημα, αλλά δεν έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Εκείνη όμως δεν πτοήθηκε. Επικοινώνησε με την πρεσβεία της Κορέας στην Αθήνα και έκανε κάποιες διερευνητικές επαφές με εταιρείες στη Σεούλ. To 2018 αποφάσισε με δικά της έξοδα να ταξιδέψει εκεί. «Ηταν περίεργο αλλά δεν ένιωσα ούτε στιγμή πως είμαι σε μια ξένη χώρα. Ενθουσιάστηκα με την κουλτούρα τους», θυμάται. Εκανε ραντεβού, επέστρεψε, ξεκίνησε εντατικά μαθήματα γλώσσας και συνέχισε τις επαφές. Μία από αυτές ζήτησε τη βοήθειά της σε μια παραγωγή που μόλις θα ξεκινούσε στην Ελλάδα. Ετσι το 2019 εργάστηκε στην παραγωγή του «Chocolate», μιας κορεατικής σειράς που γυρίστηκε στη Μονεμβασιά και στο Ναύπλιο. Την ίδια χρονιά ταξίδεψε ξανά στην Κορέα. Σε αυτό το δεύτερο ταξίδι, συνάντησε για πρώτη φορά τον Μαρκ, ο οποίος τα τελευταία 15 χρόνια ζει εκεί. Ηπιαν έναν καφέ και η Φράνκα του μίλησε με ενθουσιασμό για πιθανές συνεργασίες μεταξύ των δύο χωρών. Ο Μαρκ, βέβαια, τότε ακόμη δεν ήξερε απολύτως τίποτα για την Ελλάδα. «Πάρα μόνο τη Σαντορίνη», διευκρινίζει. Την άκουσε όμως με ενδιαφέρον. «Πλέον το φαινόμενο είχε απογειωθεί, αλλά εγώ ήθελα να συνεργάζομαι με ανθρώπους που καταλάβαιναν και αγαπούσαν πραγματικά την κορεατική κουλτούρα και δεν το έκαναν μόνο για τα χρήματα», σημειώνει. Πρόκειται για μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων. Ο Μαρκ και η Φράνκα έφυγαν τότε από το πρώτο επαγγελματικό ραντεβού θεωρώντας πως θα ξαναμιλούσαν σύντομα, αλλά λίγες εβδομάδες μετά η πανδημία «πάγωσε» τα πάντα.

«Μα σας το έχω πει, η Ελλάδα είναι ο απόλυτος προορισμός», λέει ο Αμερικανός παραγωγός του βίντεο κλιπ, ο οποίος πρωτοήρθε στη χώρα μας το… 2022.

Δύο χρόνια αργότερα, τον Ιανουάριο του 2022, ο Μαρκ θέλησε να κάνει ένα μεγάλο ταξίδι αναψυχής. Μαζί με έναν κολλητό του, πήραν μια υδρόγειο και άρχισαν να κοιτάνε προορισμούς. «Τι λες για την Ελλάδα; Ξέρουμε κανέναν εκεί;» αναρωτήθηκαν. Την ίδια κιόλας ημέρα έστειλε ένα μήνυμα στη Φράνκα: «Δεν ξέρω εάν με θυμάσαι. Σκεφτόμαστε να έρθουμε διακοπές στην Ελλάδα», της έγραψε. «Εννοείται να έρθετε, αλλά μήπως καλύτερα το καλοκαίρι;» απάντησε εκείνη. Ο Μαρκ όμως το είχε αποφασίσει. Η Ελλάδα ήταν τότε μία από τις λίγες χώρες όπου μπορούσε να ταξιδέψει χωρίς περιορισμούς και ήθελε να τη δει χωρίς πολλούς τουρίστες. Η Φράνκα τον βοήθησε να κάνει το πρόγραμμα: Μονεμβασιά, Μετέωρα, Σαντορίνη και Αθήνα. Κάποια στιγμή τής είπε πως θα πηγαίναν για σκι στην Ελβετία και εκείνη τους πρότεινε να ανέβουν στον Παρνασσό. «Πάθαμε πλάκα. Η Ελλάδα δεν είναι μόνον ένας καλοκαιρινός προορισμός αλλά και ο απόλυτος χειμερινός. Επιπλέον συνειδητοποίησα πως τα πάντα –δημοκρατία, μόδα, πολιτισμός– όλα ξεκίνησαν από εδώ», λέει ο Μαρκ ενθουσιασμένος.

Οσο πλησίαζε η προγραμματισμένη ημέρα της αναχώρησής του και έβλεπε πως τα αυστηρά μέτρα καραντίνας στην Κορέα ήταν ακόμη σε ισχύ, αποφάσισε να μείνει τρεις επιπλέον εβδομάδες στην Αθήνα. Συνεργάτες του ταξίδεψαν από διάφορες χώρες και από το ξενοδοχείο του στη λεωφόρο Συγγρού οργάνωσαν τη συναυλία του κορυφαίου κορεατικού συγκροτήματος, των BTS, στην Αμερική. Οταν τελικά έφυγε από την Ελλάδα είπε στη Φράνκα ότι ήταν βέβαιος πως θα επέστρεφε. «Είχα πειστεί πως η Ελλάδα έχει απίστευτη δυναμική και προοπτική να λάμψει. Επίσης βλέπω πολλά κοινά μεταξύ των δύο χωρών. Και η Κορέα μέχρι πριν από κάποια χρόνια εθεωρείτο αουτσάιντερ και είχε χρειαστεί οικονομική στήριξη από το ΔΝΤ. Αλλά ξαναγεννηθήκαμε και τώρα θεωρούμαστε τεράστια δύναμη. Το ίδιο νιώθω πως θα γίνει και με την Ελλάδα», επισημαίνει.

Οι φωτογραφίες

Οσο ο ίδιος βρισκόταν σε εκείνο το πρώτο ταξίδι στην Ελλάδα ανέβαζε συνεχώς φωτογραφίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όλοι οι φίλοι του είχαν ενθουσιαστεί με αυτό που έβλεπαν. Ενας από αυτούς ήταν ο ΜπαμΜπαμ. Είκοσι πέντε χρόνων, με καταγωγή από την Ταϊλάνδη, πέρα από μέλος ενός δημοφιλούς γκρουπ μόλις ξεκινούσε σόλο καριέρα. «Οταν ήταν μικρός έβλεπε καρτούν με τους θεούς του Ολύμπου. Τρελάθηκε με τις φωτογραφίες που ανέβαζα από τα Μετέωρα, οπότε όταν συζητήσαμε το πού θα γυριστεί το πρώτο σόλο βίντεο κλιπ, η Ελλάδα ήταν η προφανής επιλογή», θυμάται ο Μαρκ. Ειδοποίησαν τη Φράνκα, η οποία ακύρωσε ό,τι είχε κανονίσει για το καλοκαίρι ώστε να διοργανώσει την παραγωγή. Ηξερε ότι θα ήταν μια δοκιμή για τη μεταξύ τους συνεργασία, αλλά και τις δυνατότητες στη χώρα.

Τον περασμένο Αύγουστο, ο ΜπαμΜπαμ ταξίδεψε στην Αθήνα μαζί με μια ομάδα 25 ατόμων. Τα γυρίσματα έγιναν από την ελληνική εταιρεία παραγωγής «Αργοναύτες» σε συνεργασία με την κορεατική ομάδα του καλλιτέχνη και διήρκεσαν τρεις ημέρες. Στο Ζάππειο, στην παραλιακή, σε μια ταράτσα με θέα την Ακρόπολη, στο Εθνικό Θέατρο. Το αποτέλεσμα περισσότερο παραπέμπει σε ταινία μικρού μήκους παρά σε βίντεο κλιπ. «Η συνεργασία κύλησε άψογα. Οι Κορεάτες είναι απίστευτοι επαγγελματίες. Τελειομανείς αλλά και εργασιομανείς. Πολλές φορές χρειάστηκε να τους θυμίσω πως στην Ελλάδα δεν δουλεύουμε 20 ώρες το 24ωρο όπως εκείνοι», λέει γελώντας η Φράνκα. Και ο ίδιος ο ΜπαμΜπαμ έφυγε ενθουσιασμένος. Με αφορμή το βίντεο κλιπ μίλησε σε Κορεάτες δημοσιογράφους για την εμπειρία του στην Ελλάδα. «Είχα μια ανησυχία για το πώς θα ήταν η συνεργασία με τους ντόπιους, αλλά όλα ήταν τέλεια. Ταιριάξαμε. Η αγαπημένη μου στιγμή ήταν όταν ένας Ελληνας καμεραμάν, στην ηλικία του πατέρα μου, μου είπε πως του θύμιζα τον Μάικλ Τζάκσον στα νιάτα του», είπε, καταλήγοντας πως τώρα θέλει να επιστρέψει στην Ελλάδα για διακοπές.

Κορεάτικο πάρτι στην Αθήνα με 17 εκατ. θεατές-1
O Σπύρος Λιάλιος (επάνω σειρά, δεύτερος από αριστερά) με μέλη της ελληνικής κοινότητας K-pop, έτοιμοι να πάρουν μέρος σε χορευτικό διαγωνισμό.

Ο Κορυδαλλός χορεύει με την ποπ της Σεούλ

Την ημέρα της επίσημης πρεμιέρας του βίντεο κλιπ του ΜπαμΜπαμ στο YouTube, ο Σπύρος Λιάλιος παρακολουθούσε ζωντανά από το σπίτι του στον Κορυδαλλό. Ενιωθε τεράστια αγωνία αλλά και περηφάνια. Ηταν από τους ελάχιστους Ελληνες που γνώριζαν πως ο διάσημος καλλιτέχνης είχε έρθει στην Ελλάδα, αλλά το είχε κρατήσει μυστικό. «Εάν και τις τελευταίες ημέρες είχαμε αφήσει κάποια υπονοούμενα στις σελίδες μας στο Διαδίκτυο και υπήρχε τρελός ενθουσιασμός», λέει. Μαζί με την Αγγελική Ανδρουλάκη έφτιαξαν το 2014 το Κ-pop World Greece, μία από τις πιο δημοφιλείς ομάδες φανατικών οπαδών της K-pop. «Η κοινότητα σήμερα μετράει 5.000 υπερδραστήρια μέλη, με τον αριθμό συνεχώς να αυξάνεται», εξηγεί.

Ο Σπύρος πρωτοήρθε σε επαφή με τη μουσική το 2010 κατά λάθος. Hταν τότε μαθητής γυμνασίου (σήμερα είναι μηχανικός πληροφορικής) και σε ένα φόρουμ τεχνολογίας που παρακολουθούσε, είδε ένα βίντεο κλιπ. Hταν η συνεργασία μιας εταιρείας με ένα διάσημο τότε συγκρότημα. Το τραγούδι λεγόταν «Lollipop» (γλειφιτζούρι), όπως το ομώνυμο νέο μοντέλο τηλεφώνου που διαφήμιζαν. «Οι τραγουδιστές ήταν μια τρέλα από πάνω μέχρι κάτω. Μαλλιά και ρούχα φανταχτερά και εκκεντρικά. Η μουσική ήταν ηλεκτρονική, αλλά και ποπ. Δεν ήμουν σίγουρος εάν μου άρεσε, αλλά με τράβηξε». Συνέχισε να το ψάχνει και κατέληξε να μαθαίνει τα πάντα για την κουλτούρα και την ιστορία της Νότιας Κορέας.

Με την Αγγελική γνωρίστηκαν το ’14 μέσω Facebook, ίδρυσαν την ομάδα και ξεκίνησαν να διοργανώνουν διαγωνισμούς, δραστηριότητες, αλλά και συναντήσεις· αρχικά 20-30 ατόμων σε διάφορα καφέ, αλλά γρήγορα κατέληξαν να μαζεύονται 400 άτομα σε πάρτι ή να συμμετέχουν και με άλλες ομάδες σε διαγωνισμούς χορογραφίας, συνήθως στο προαύλιο του ΟΑΚΑ. Εννοείται πως όλοι ξέρουν όλα τα τραγούδια απ’ έξω –στα κορεατικά–, ενώ συλλέγουν με μανία ό,τι Κ-pop αντικείμενο υπάρχει διαθέσιμο. Αλμπουμ (που δεν είναι απλές θήκες των δίσκων, αλλά μπορεί να είναι ολόκληρα βιβλία, μουσικά κουτιά ή κοσμηματοθήκες), light sticks (φακούς ξεχωριστούς για κάθε συγκρότημα που στις συναυλίες συνδέονται μέσω Bluetooth και αποτελούν κομμάτι του σόου). Ταξιδεύουν όσο και όσοι μπορούν στο εξωτερικό για συναυλίες, γι’ αυτό και όταν το περασμένο Δεκέμβριο ανακοινώθηκε πως ο Jay B, ένας άλλος διάσημος Κορεάτης τραγουδιστής, θα ερχόταν στην Ελλάδα η συναυλία έγινε sold out σε χρόνο ρεκόρ. Ηταν το δεύτερο πρότζεκτ της aria group και του Μαρκ Αντριου, που έπεισε την εταιρεία του Jay B στο τέλος της ευρωπαϊκής περιοδείας να κάνουν μια στάση και στην Ελλάδα. Η ελληνική ανταπόκριση τους ξάφνιασε όλους. 

«Η κοινότητα εδώ είναι πωρωμένη και πολύ δεμένη», εξηγεί ο Σπύρος. Για πολλά μέλη, είναι μια δεύτερη οικογένεια, ειδικά για όσους έχουν αντιμετωπίσει θέματα με την πραγματική τους οικογένεια λόγω της συγκεκριμένης ενασχόλησης. «Εμένα η μητέρα μου με στήριξε. Της άρεσε που με άκουγε να γελάω», σημειώνει. (Περνούσε ώρες βλέποντας κορεατικά reality και ξεκαρδιζόταν.) Αλλοι γονείς, ωστόσο, ενοχλούνταν. Πολλοί έλεγαν «αυτοί οι γκέι Κινέζοι» ή «γιατί βάφονται οι άνδρες;» και απέρριπταν οτιδήποτε είχε σχέση με την κορεατική κουλτούρα. Τα μέλη όμως ενηλικιώνονται και σπάνια εγκαταλείπουν το είδος αυτό. Αλλωστε πέρα από τη μουσική, η «μανία» έχει πλέον να κάνει με ένα γενικότερο τρόπο ζωής – με το φαγητό, τα καλλυντικά και την περιποίηση του δέρματος, τον κινηματογράφο. «Είναι μια μόδα που ίσως περάσει;» τον ρωτάμε. Ο Σπύρος είναι απόλυτος πως όχι. «Ξεκίνησε το 1999. Βρίσκεται ήδη στην 4η γενιά. Συνεχώς μεταλλάσσεται και εξελίσσεσαι. Εχει αποδείξει πως είναι εδώ για να μείνει», καταλήγει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT