Τι φταίει για τις παρασύρσεις πεζών σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας

Τι φταίει για τις παρασύρσεις πεζών σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας

Συγκοινωνιολόγοι εξηγούν στην «Κ» γιατί το οδικό δίκτυο της πόλης δεν είναι ασφαλές για τους διαβάτες και τι πρέπει να γίνει ώστε να σταματήσουμε να θρηνούμε θύματα

4' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μέσα σε 24 περίπου ώρες καθώς επιχειρούσαν να διασχίσουν δρόμο ή λεωφόρο της Αθήνας. Με τα ατυχήματα να είναι συνολικά πέντε, τρία ακόμη άτομα νοσηλεύονται, μεταξύ των οποίων μία 70χρονη γυναίκα και ένα τρίχρονο παιδί που παρασύρθηκαν από μηχανή στη Λεωφόρο Κηφισίας, στο ύψος της Εθνικής Αντιστάσεως.

Όπως φαίνεται στο βίντεο που δόθηκε στη δημοσιότητα, η γυναίκα πέρασε κάθετα τη λεωφόρο Κηφισίας από σημείο χωρίς διάβαση και σηματοδότηση, με αποτέλεσμα o οδηγός να παρασύρει εκείνη και το παιδί.

Aπό την πλευρά του, ο οδηγός του δικύκλου είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα, ενώ βρισκόταν στη μεσαία λωρίδα, με αποτέλεσμα να μην καταφέρει να ακινητοποιήσει εγκαίρως το όχημα.

«Το συγκεκριμένο τροχαίο ήταν σοκαριστικό από κάθε άποψη. Ωστόσο, τόσο το μεμονωμένο περιστατικό όσο και η συνολική εικόνα των τελευταίων ετών καταδεικνύουν δύο πράγματα. Αφενός την ανάγκη δημιουργίας περισσότερων διαβάσεων ειδικά σε μεγάλους δρόμους και αφετέρου την αναγκαιότητα της μείωσης του μέγιστου ορίου ταχύτητας στο αστικό οδικό δίκτυο», αναφέρει στην «Κ» ο αναπληρωτής καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Κωνσταντίνος Κεπατζόγλου.

Από τα στοιχεία αποδεικνύεται πως η παράσυρση πεζών -τις περισσότερες φορές από δίκυκλο όχημα – δεν αποτελεί νέο πρόβλημα. Το περασμένο έτος 105 πεζοί τραυματίστηκαν θανάσιμα την ώρα που επιχειρούσαν να διασχίσουν κάποιο δρόμο της Αθήνας και 1.578 τραυματίστηκαν.

Η πλειοψηφία των πεζών που έχασαν πέρσι τη ζωή τους από τροχαίο ήταν άνδρες άνω των 50 ετών, ενώ το 2021 συνολικά 94 πεζοί έχασαν τη ζωή τους.

Κι ενώ η κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή, οι ειδικοί θεωρούν πως οι πεζοί της Αθήνας δεν είναι καλά προστατευμένοι στο οδικό δίκτυο της πόλης.

Ανάγκης αναδιαμόρφωσης διαβάσεων και πεζοδρομίων

Ο πολιτικός Μηχανικός και μέλος Δ.Σ. του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Κωσνταντίνος Κουρέτας, επισημαίνει πως τόσο οι διαβάσεις όσο και τα πεζοδρόμια χρειάζονται αναδιαμόρφωση.

«Πολλές διαβάσεις δεν είναι σωστά τοποθετημένες στον αστικό ιστό της Αθήνας. Αφενός πολλές δεν είναι αρκετά ορατές στους οδηγούς, ενώ οι “μπλοκαρισμένες” γωνίες από σταθμευμένα αυτοκίνητα εμποδίζουν τους οδηγούς να τις διακρίνουν πριν στρίψουν. Αφετέρου αρκετές διαβάσεις, ειδικά στις λεωφόρους, δεν έχουν διαμορφωθεί έτσι ώστε να προστατεύται ο πολίτης όταν περιμένει να περάσει στην άλλη άκρη ή όταν βρίσκεται στη μέση του δρόμου», τονίζει.

Εκτός όμως από τις διαβάσεις, το πρόβλημα επεκτείνεται και στα πεζοδρόμια, καθώς τις περισσότερες φορές είναι τόσο στενά που ο πεζός αναγκάζεται να βγει ξανά στον δρόμο και άρα να παραμείνει εκτεθειμένος στον κίνδυνο.

«Σύμφωνα με τις επίσημες οδηγίες, ένα πεζοδρόμιο μπορεί να έχει πλάτος κατ΄ελάχιστον 2,05 μέτρα. Ωστόσο, αν προσθέσουμε τη σηματοδότηση στο πεζοδρόμιο, τα δέντρα κι άλλα εμπόδια, τότε ο διαθέσιμος χώρος για να κινηθεί ένας πεζός μειώνεται περίπου στο 1,5 μέτρο. Είναι κατανοητό λοιπόν πως ένας πεζός καταλήγει να έχει ελάχιστο χώρο για να κινηθεί στο πεζοδρόμιο, πολλώ δε μάλλον αν έχει μαζί του κάποιο αντικείμενο που κουβαλάει», προσθέτει ο κ. Κουρέτας.

Αυτοσχέδιο πεζοδρόμιο στην Κηφισίας 

Η κακή και πρόχειρη δόμηση αλλά και η κουλτούρα της επικίνδυνης οδήγησης στην πόλη έχει ως αποτέλεσμα το τελευταίο διάστημα οι συγκοινωνιολόγοι να μην ασχολούνται με τα ατυχήματα στην επαρχία, όπως συνέβαινε όλα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά να επικεντρώνονται στα  προβλήματα του αστικού οδικού δικτύου.

«Μετά τη λήξη των περιοριστικών μέτρων κατά της Covid-19 βλέπουμε πως υπάρχει τόσο αύξηση των τροχαίων σε κεντρικές λεωφόρους όσο και περισσότερα περιστατικά παράσυρσης πεζών», επισημαίνει ο κ. Κουρέτας σχολιάζοντας πως «αν δεν υπήρχε μποτιλιάρισμα σε κεντρικούς δρόμους, τότε οι οδηγοί ενδεχομένως να ανέπτυσσαν ακόμη μεγαλύτερες ταχύτητες».

Κατά τον κ. Κεπατζόγλου τα βασικότερα προβλήματα είναι η ανευθυνότητα των οδηγών και η προβληματική δόμηση. Ο ίδιος μάλιστα δίνει ως παράδειγμα τη διάβαση επί της Σωρού και Λεωφόρου Κηφισίας, η οποία όπως φαίνεται και από την εικόνα, καταλήγει σε ένα αυτοσχέδιο πεζοδρόμιο.

«Πολλές φορές ο οδηγός ξεχνά πως έχει την πλήρη ευθύνη σε περίπτωση που χτυπήσει κάποιον πεζό. Βλέπουμε επίσης πως μετά την πανδημία υπήρξε και αύξηση των οδηγών με δίκυκλο στον δρόμο. Ωστόσο, αντί να υπάρχει μεγαλύτερη προσοχή, μερικοί επιδίδονται σε παράνομες και απερίσκεπτες ενέργειες για να φτάσουν γρήγορα στον προορισμό τους» τονίζει ο ίδιος.

Το ότι υπάρχει αύξηση στα τροχαία με οδηγούς δίκυκλων επιβεβαιώνει και ο Γενικός Γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Αθανάσιος Τσιάνος.

Τονίζοντας πως οι οδηγοί με μηχανάκια είναι κυρίως εκείνοι που αναπτύσσουν υπερβολική ταχύτητα εντός των πόλεων, σημειώνει πως η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού σε περίπτωση εμπλοκής πεζού με οδηγό δίκυκλου είναι 80%, όταν ο οδηγός κινείται με 50km/h.

«Αν ο οδηγός κινούνταν με 30 km/h τότε οι πιθανότητες αυτές θα έπεφταν στο 20%. Είναι πολύ σημαντικό επομένως να μειωθεί το όριο ταχύτητα από 40km/h σε 30km/h», σημειώνει ο κ. Τσιάνος.

Μείωση ορίου ταχύτητας και ανασχεδιασμός 

Εκτός από τη μείωση του ορίου ταχύτητας που είναι ίσως το βασικότερο μέτρο που πρέπει να θεσπιστεί και να τηρηθεί, οι συγκοινωνιολόγοι επισημαίνουν την ανάγκη άμεσου ανασχεδιασμού κυρίως στις πεζοδρομήσεις, τη σηματοδότηση και τις διαβάσεις.

Οι ίδιοι τονίζουν πως πρέπει να υπάρξουν περισσότερες σημάνσεις που να είναι ορατές στους οδηγούς, ενώ θεωρούν υποδειγματική τη σηματοδότηση επί της Βασιλίσσης Σοφίας στο Καλλιμάρμαρο προτείνοντας να εφαρμοστεί και σε άλλες περιοχές. Σημειώνουν πόσο σημαντικός είναι ο επανασχεδιασμός στις διαγραμμίσεις των διαβάσεων, καθώς και οι διαπλατύνσεις πεζοδρομίων. Ακόμη μία πρότασή τους είναι οι Δήμοι, οι Περιφέρειες όσο και οι Σύλλογοι να επιδιώξουν με διάφορες δράσεις την αλλαγή κουλτούρας στην οδική συμπεριφορά καθώς διάφορες «κακές συνήθειες» -όπως η χρήση κινητού – βάζει σε κίνδυνο τόσο τους ίδιους τους οδηγούς όσο και όλους τους υπόλοιπους πολίτες.

Γραφήματα: Παύλος Μεθόδιος

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή