«Πηγαινέλα» η εταιρεία του «Raptor» σε Λιβύη, Ουκρανία

«Πηγαινέλα» η εταιρεία του «Raptor» σε Λιβύη, Ουκρανία

Πληθαίνουν τα σενάρια περί εμπλοκής του φορτηγού πλοίου που βυθίστηκε το πρωί της Κυριακής ανοιχτά της Λέσβου, προκαλώντας τον θάνατο 13 από τα 14 μέλη του πληρώματος, σε λαθρεμπόριο όπλων

2' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σενάρια περί εμπλοκής του φορτηγού πλοίου «Raptor» σε λαθρεμπόριο όπλων τροφοδοτούν πληροφορίες περί τακτικής παρουσίας της πλοιοκτήτριας εταιρείας σε Ουκρανία και Λιβύη, ήδη από το 2017. Το «Raptor» διαχειριζόταν από τον Ιανουάριο του 2022 αιγυπτιακή εταιρεία στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Πηγές από το Λιμενικό, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι μέχρι τη βύθισή του την Κυριακή ανοιχτά της Λέσβου, ο πραγματικός ιδιοκτήτης του πλοίου παρέμενε η εταιρεία Cedar Marine Services με έδρα την Τρίπολη του Λιβάνου. Καθώς και ότι η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος είναι εικονική.

Πλην του «Raptor» η Cedar Marine Services έχει συνδεθεί είτε ως ιδιοκτήτρια είτε ως διαχειρίστρια εταιρεία με ακόμα τουλάχιστον τέσσερα φορτηγά πλοία. Το ένα απ’ αυτά είναι το «Mohammed Bey» που τον Σεπτέμβριο του 2020 και ενώ βρισκόταν δεμένο στο λιμάνι Ρας Λανούφ της Λιβύης δέχτηκε επίθεση με σφαίρες και χειροβομβίδες. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, στόχος των ενόπλων ήταν να παρεμποδίσουν τη φόρτωση του πλοίου με σκραπ.

Ενα ακόμα καράβι που ανήκε στην Cedar Marine Services ήταν το «Raouf H». Είχε καταπλεύσει στη Βηρυτό όταν έγινε η ισχυρή έκρηξη σε αποθήκη στο λιμάνι της πόλης τον Αύγουστο του 2020 καταστρέφοντάς το.

Το τρίτο καράβι ιδιοκτησίας της λιβανέζικης εταιρείας είναι το «Admiral». Τον Φεβρουάριο του 2022 ήταν το ένα από τα πέντε φορτηγά πλοία που εγκλωβίστηκαν στη θάλασσα του Αζόφ στην Ουκρανία, εξαιτίας της ρωσικής εισβολής. Παρέμεινε εκεί για αρκετές εβδομάδες καθώς οι ρωσικές αρχές αρνούνταν να επιτρέψουν τον απόπλου του.

Καταγεγραμμένη παρουσία στο λιμάνι Μπερντιάνσκ της Ουκρανίας προκύπτει και για το φορτηγό «Amal Nepture» ιδιοκτησίας και αυτό της Cedar Marine Services. Σε ιστοσελίδα με ναυτιλιακές ειδήσεις φιλοξενείται δημοσίευμα που αφορά παροχή βοήθειας και ρυμούλκηση του πλοίου στην περιοχή του Βοσπόρου καθώς φέρεται να είχε μείνει ακυβέρνητο εν μέσω σφοδρής θαλασσοταραχής.

Αυτή όμως δεν είναι η μόνη διαθέσιμη πληροφορία για το συγκεκριμένο πλοίο. Τo «Amal Nepture», σύμφωνα με δημόσια προσβάσιμα ναυτιλιακά αρχεία, έχει καταπλεύσει τουλάχιστον 10 φορές στη σπαρασσόμενη από τον εμφύλιο Λιβύη και κυρίως στα λιμάνια Τομπρούκ και Μισράτα, το διάστημα από το 2017 έως το 2020.

Το «Manassa Rose»

Το λιμάνι της Μισράτα εξάλλου είχε προορισμό και το «Manassa Rose» που βυθίστηκε στον κόλπο Κισσάμου στην Κρήτη τον Ιανουάριο του 2022 και φέρεται ότι συνδεόταν με το δίκτυο εταιρειών που διαχειρίζονται ή έχουν στην ιδιοκτησία τους τα παραπάνω φορτηγά πλοία. Για τα στελέχη των υπηρεσιών ασφαλείας οι τακτικοί πλόες των φορτηγών της εταιρείας σε Μισράτα, Τομπρούκ και στην εμπόλεμη Ουκρανία γεννούν υπόνοιες εμπλοκής σε λαθρεμπόριο όπλων.

Και το «Raptor» εξάλλου είχε τελικό προορισμό την Ουκρανία. Το αποκάλυψε ο μοναδικός διασωθείς ναυτικός στα στελέχη του Λιμενικού, καθώς ο καπετάνιος του πλοίου στην επικοινωνία του με τον θάλαμο επιχειρήσεων για να ζητήσει βοήθεια φέρεται να δήλωσε ότι προορισμός τους ήταν η Κωνσταντινούπολη. Την Τουρκία είχε δηλωμένο ως τελικό προορισμό το «Raptor» και στο σύστημα αυτόματης ταυτοποίησης AIS που οφείλουν να έχουν ενεργοποιημένα όλα τα πλοία.

Στα παραπάνω έρχεται να προστεθεί η αναφορά του διασωθέντος ότι κατά τη φόρτωση δεν μπόρεσε να διακρίνει το εμπόρευμα του «Raptor» αν και στα χαρτιά μετέφερε χύμα αλάτι.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή