Σταθμός «Ευαγγελισμός»: «Και μετρό και δέντρα», λέει το ΣτΕ

Σταθμός «Ευαγγελισμός»: «Και μετρό και δέντρα», λέει το ΣτΕ

Δεν ακυρώνει την αδειοδότηση του σταθμού «Ευαγγελισμός» της γραμμής 4

3' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Κλείνει» το Συμβούλιο της Επικρατείας και το θέμα του σταθμού «Ευαγγελισμός» της γραμμής 4 του μετρό. Με απόφασή του ορίζει ότι η «Ελληνικό Μετρό» θα πρέπει να εκπονήσει μελέτη για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της κατασκευής του σταθμού στο πάρκο Ριζάρη. Δεν ακυρώνει όμως την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, ούτε ορίζει να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις ως προς τη χωροθέτησή του, δίνοντας έτσι τέλος στην υπόθεση.

Η απόφαση (2274/23) έρχεται έπειτα από προσφυγή κατά της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, κατά της παράλειψης της πολιτείας να εγκρίνει Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ) για το έργο και κατά αποφάσεων του Δήμου Αθηναίων και της Αστυνομίας για την κατασκευή του σταθμού. Οπως επεξηγείται και στην απόφαση, σε έργα μεγάλης κλίμακας, όπως το μετρό, καταρτίζεται μια μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η οποία εγκρίνεται με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος (ΑΕΠΟ). Εν συνεχεία, για κάθε σταθμό χωριστά εκδίδεται μια ΤΕΠΕΜ, η οποία εξειδικεύει την ΑΕΠΟ και ουσιαστικά σηματοδοτεί το στήσιμο του κάθε εργοταξίου.

Η δικαστική απόφαση υποχρεώνει όμως την «Ελληνικό Μετρό» να εκπονήσει μελέτη για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της κατασκευής του έργου στο πάρκο Ριζάρη.

Στην περίπτωση του σταθμού «Ευαγγελισμός» η ΤΕΠΕΜ έχει κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος από την «Ελληνικό Μετρό» από τον περασμένο Απρίλιο, αλλά δεν έχει ακόμη εγκριθεί. Η ΤΕΠΕΜ για τον σταθμό «Ευαγγελισμός» δεν έχει εγκριθεί όχι επειδή εκκρεμούσε η προσφυγή στο ΣτΕ, αλλά λόγω πολιτικών παρεμβάσεων, καθώς προσφυγές είχαν κατατεθεί και για τον σταθμό στα Εξάρχεια, αλλά αυτό δεν εμπόδισε το ΥΠΕΝ στην έγκριση της αντίστοιχης ΤΕΠΕΜ (όπως και τις μελέτες για όλους τους υπόλοιπους σταθμούς της γραμμής 4, αποδεικνύοντας ότι για την υπόθεση αυτή υπάρχουν «δύο μέτρα και δύο σταθμά»). Ως αποτέλεσμα, ο σταθμός «Ευαγγελισμός» είναι ο μόνος στον οποίο δεν έχει στηθεί το εργοτάξιο και δεν έχει ξεκινήσει η παραμικρή εργασία, με προφανείς συνέπειες στο χρονοδιάγραμμα του έργου.

Η χθεσινή απόφαση του ΣτΕ λοιπόν έρχεται να κρίνει παράνομη την έλλειψη ΤΕΠΕΜ για τον σταθμό «Ευαγγελισμός». Σημειώνει ότι στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου γίνεται σαφής αναφορά ότι το πάρκο Ριζάρη είναι ο σημαντικότερος από τους χώρους πρασίνου στους οποίους θα χωροθετηθεί σταθμός. Και παρότι, όπως αναφέρει, δεν είναι στο αντικείμενο της ΤΕΠΕΜ η εκπόνηση μελέτης ειδικά για τις επιπτώσεις στη βλάστηση, «είναι δυνατόν να διευρύνεται το σύνηθες αντικείμενο της ΤΕΠΕΜ, δηλαδή να τίθενται συμπληρωματικοί όροι ακόμη και ουσιώδεις». Και εξηγεί: «Η ΤΕΠΕΜ μπορεί να συμπληρώσει τον σχεδιασμό του σταθμού “Ευαγγελισμός” ακόμη και ως προς το ουσιώδες σημείο που αποτελεί η κατά το δυνατόν προστασία της βλάστησης του πάρκου Ριζάρη με διεξοδική διερεύνηση της δυνατότητας να θιγούν όσο το δυνατόν λιγότερα άτομα φυτικών μονάδων, ενόψει μάλιστα των παραδοχών της μελέτης κατά τις οποίες ο συγκεκριμένος σταθμός είναι αυτός με τον μεγαλύτερο αριθμό ατόμων φυτών που αναμένεται να θιγούν».

Η απόφαση καταλήγει ότι η διοίκηση (σ.σ. εν προκειμένω η «Ελληνικό Μετρό» που είναι υπεύθυνη για το έργο) πρέπει να καταρτίσει μια ΤΕΠΕΜ «η οποία θα έχει υποχρεωτικώς ως αντικείμενο την κατά το δυνατόν ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων της κατασκευής του σταθμού στο πάρκο Ριζάρη», συμπεριλαμβάνοντας και συνεκτιμώντας τις απόψεις της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας. Η μελέτη, σημειώνεται, «μπορεί να τροποποιήσει ακόμη, επ’ ωφελεία του περιβάλλοντος, τον αρχικό σχεδιασμό του έργου στο πάρκο Ριζάρη, χωρίς ωστόσο η τροποποίηση αυτή να καθίσταται επιβεβλημένη», καθώς οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου έχουν ήδη εγκριθεί. Με αυτόν τον τρόπο το ΣτΕ ουσιαστικά «κλείνει» την υπόθεση, αφού δεν θίγεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση του σταθμού, ούτε ζητείται από την εταιρεία να «μετακινήσει» τον σταθμό εκτός του πάρκου Ριζάρη. Αυτό που ζητείται από την «Ελληνικό Μετρό» είναι να κάνει μια πληρέστερη μελέτη για την κοπή όσο το δυνατόν λιγότερων δέντρων («κατά το δυνατόν ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων»). Επομένως το πιθανότερο είναι η «Ελληνικό Μετρό» να ανακαλέσει από το υπουργείο Περιβάλλοντος την κατατεθειμένη ΤΕΠΕΜ (που ούτως ή άλλως δεν έχει ακόμη εγκριθεί) για να τη συμπληρώσει. Σημειώνεται ότι τις ΤΕΠΕΜ εκπονεί η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ, ανάδοχος των πρόδρομων εργασιών του μετρό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT