Λ. Μενδώνη: «Η κυβέρνηση δεν έχει μιλήσει ποτέ για ανταλλαγή, δανεισμό και αναγνώριση κυριότητας των Γλυπτών»

Λ. Μενδώνη: «Η κυβέρνηση δεν έχει μιλήσει ποτέ για ανταλλαγή, δανεισμό και αναγνώριση κυριότητας των Γλυπτών»

«Οι διοργανώσεις εκθέσεων σε μουσεία του εξωτερικού αποτελεί πάγια πρακτική του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία γίνεται στο πλαίσιο της εξωστρέφειας», ανέφερε από το βήμα της Βουλής η υπουργός Πολιτισμού

2' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

H εθνική θέση της χώρας δεν αλλάζει, ούτε η κυβέρνηση παραιτείται από την διεκδίκηση της αρχαίας πολιτιστικής κληρονομιάς, συμπεριλαμβανομένων των Γλυπτών του Παρθενώνα, που βρίσκονται παρανόμως σε μουσεία του εξωτερικού, ανέφερε από το βήμα της Βουλής η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.

Απαντώντας σε ερώτηση της βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κυριακής Μάλαμα, με θέμα «Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι συζητήσεις με το Βρετανικό Μουσείο για το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα;», η κ. Μενδώνη ανέφερε πως «ως υπεύθυνοι διαχειριστές, μεριμνούμε για την αποκατάσταση της ακεραιότητας του μνημείου. Μόλις τα τελευταία τέσσερα χρόνια επεστράφησαν και επανενώθηκαν κάποια από τα διαμοιρασμένα θραύσματά του. Αυτό και μόνο αποδεικνύει ότι κάτι κάνουμε σωστά. Οι συντονισμένες προσπάθειες και η αξιοποίηση κάθε πρόσφορου μέσου, έχουν συντελέσει ώστε να υπάρξει ουσιαστική πρόοδος».

Νωρίτερα, η βουλευτής της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε καλέσει την υπουργό να πει εάν δέχεται «είτε την ανταλλαγή, είτε τον δανεισμό, είτε την υπογραφή οποιουδήποτε είδους αναγνώρισης της κατοχής των γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο». Οπως είπε, υπάρχουν δηλώσεις που «μας έχουν ανησυχήσει πάρα πολύ», όπως η δήλωση που «κάνατε από την Κέρκυρα για τις αρχαιότητες του νησιού που υφαρπάχτηκαν από τον Ελγιν επίσης και βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Είπατε ότι ανήκουν στην οικουμένη, υπονοώντας ότι δεν μας ανήκουν».

Παράλληλα, επικαλέστηκε δήλωση σύμφωνα με την οποία «μπορεί το Βρετανικό Μουσείο να βάλει στη θέση των Γλυπτών του Παρθενώνα τα Γλυπτά που υφαρπάχτηκαν από τον Επικούρειο Απόλλωνα», ζητώντας από την υπουργό να ανακαλέσει.

Στην απάντησή της, η κ. Μενδώνη υπογράμμισε ότι η επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι πάγια επιδίωξη της Ελλάδας και ότι η κυβέρνηση, από τον πρωθυπουργό μέχρι τους υπουργούς, «δεν έχει μιλήσει ποτέ για ανταλλαγή, δανεισμό και αναγνώριση κυριότητας. Από πού προκύπτουν αυτά που λέτε; Είναι κάτι δικό σας. Ποτέ δεν έχουν χρησιμοποιηθεί αυτές οι λέξεις», πρόσθεσε.

«Ευθυγραμμισμένη με το θεσμικό πλαίσιο η διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων»

Σχετικά με τη δήλωσή της «για τη διοργάνωση περιοδικών εκθέσεων στο Βρετανικό Μουσείο, με αρχαιότητες που μπορούν να παραχωρηθούν με προσωρινό δανεισμό από την Ελλάδα, εφόσον τα γλυπτά επιστρέψουν» είπε ότι «είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο».

«Οι διοργανώσεις εκθέσεων σε μουσεία του εξωτερικού μέσω δανεισμού εκθεμάτων αποτελεί πάγια πρακτική του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία γίνεται στο πλαίσιο της εξωστρέφειας και της διακίνησης των ιδεών του ελληνικού πολιτισμού. Τι είναι αυτό που ξενίζει; Αυτό που πρότεινα, είναι αυτό που προβλέπει ακριβώς η αρχαιολογική νομοθεσία», συμπλήρωσε.

Αναφερόμενη στη στρατηγική της κυβέρνησης για προώθηση του δικαίου του ελληνικού αιτήματος, είπε ότι είχε ως αποτέλεσμα την απόφαση της 22ης Συνόδου της Διακυβερνητικής Επιτροπής της UNESCO για την επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών στις χώρες προέλευσης, τον Σεπτέμβριο του 2021, με την οποία αναγνωρίζεται διεθνώς το ορθό, το δίκαιο, το ηθικό του αιτήματος της χώρας.

Σε άλλο σημείο της απάντησής της, η υπουργός Πολιτισμού αναφέρθηκε στους επαναπατρισμούς «δεκάδων παρανόμως διακινηθέντων μνημείων», την περίοδο 2019-2023.

Ειδικότερα, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον επαναπατρισμό 30 αρχαιοτήτων τον Δεκέμβριο του 2023, στον επαναπατρισμό 351 αρχαίων αντικειμένων και 25 ομάδων αρχαίων αντικειμένων και πολυάριθμων ομάδων συνανηκόντων αγγείων, από την υπό εκκαθάριση εταιρεία Ρόμπιν Σάιμ, στον επαναπατρισμό άλλων αρχαιοτήτων τον Μάρτιο του ’23. Ιδιαίτερη αναφορά έκανα και στην επιστροφή τον Μάιο του 2022, του χρυσού σφραγιστικού δαχτυλιδιού των μυκηναϊκών χρόνων, που είχε κλαπεί από τη Ρόδο και εντοπίστηκε στο μουσείο Μεσογειακών και ανατολικών αρχαιοτήτων της Στοκχόλμης.

«Είναι ατέλειωτος ο κατάλογος. Επομένως τι είναι αυτά που λέτε; Ποιος αποποιείται των δικαιωμάτων επί της πολιτιστικής κληρονομιάς; Ποιοι είναι αυτοί που τα παίρνουν πίσω με επιτυχία και θα συνεχίσουν να το κάνουν;», είπε κλείνοντας τη δευτερολογία της η κ. Μενδώνη.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή