Στα ίχνη 30.000 κλεμμένων αμαξιών

Στα ίχνη 30.000 κλεμμένων αμαξιών

Συνήθως ο πωλητής για να δικαιολογήσει τη χαμηλή τιμή στον υποψήφιο αγοραστή, ισχυρίζεται ότι ο πρώην ιδιοκτήτης έχει φύγει στο εξωτερικό και είχε ανάγκη τα χρήματα

στα-ίχνη-30-000-κλεμμένων-αμαξιών-562899019

Ενα τρακαρισμένο αμάξι αρκούσε για να αποφέρει στον Μ.Κ. περισσότερα από 10.000 ευρώ χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Η υπόθεση είναι ευφάνταστη αλλά και πολύ κοινή: Ενα τροχαίο βγάζει «νοκ άουτ» ένα Ι.Χ., που πια δεν επιδέχεται επισκευής. Ο ιδιοκτήτης του το πουλάει για ανταλλακτικά –ο Μ.Κ. πιθανώς αγόρασε το συγκεκριμένο για 1.500-2.000 ευρώ. Ο αγοραστής –και νέος ιδιοκτήτης του– δεν το χρησιμοποιεί για ανταλλακτικά, αλλά για τα νομιμοποιητικά του έγγραφα. Παίρνει τις πινακίδες του τρακαρισμένου και τις τοποθετεί σε ένα ωραίο και καινούργιο αμάξι, πλην όμως κλεμμένο, το οποίο διαθέτει στην αγορά των μεταχειρισμένων με όλους τους συνήθεις και υπεράνω υποψίας τρόπους: μέσω αγγελιών σε γνωστές ιστοσελίδες πώλησης οχημάτων, μέσω του marketplace και του tik-tok. Ενας ανυποψίαστος καινούργιος αγοραστής που ψάχνει εναγωνίως κάποιο οικονομικό αυτοκίνητο εν μέσω ακρίβειας θα «τσιμπήσει» με την καλή τιμή και θα καταλήξει να το αγοράσει χωρίς ποτέ να αντιληφθεί την προέλευσή του.

Στην Ελλάδα καταγράφονται περί τις 30.000 κλοπές ετησίως, ενώ περί τις 14 ημερησίως λαμβάνουν χώρα στην Αθήνα.

Πηγές από τους ψηλούς ορόφους της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής που στεγάζεται το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας λένε στην «Κ» ότι το κόλπο –και οι παραλλαγές αυτού– δεν είναι μεμονωμένο φαινόμενο. «Υπάρχει ένα δίκτυο που ζητάει τρακαρισμένα για να αξιοποιήσει τα νόμιμα έγγραφά τους. Και από τη μία ζητάει τρακαρισμένα και από την άλλη κλεμμένα και κάνει αυτό το ταίριασμα», εξηγεί ο προϊστάμενος του γραφείου κλοπών οχημάτων, Βασίλης Μακρής. Στην Ελλάδα καταγράφονται περί τις 30.000 κλοπές ετησίως, ενώ περί τις 14 ημερησίως λαμβάνουν χώρα στην Αθήνα.

«Τα παρακολουθούν με GPS»

Ο Μ.Κ. της ιστορίας είναι ένας νέος άντρας, που διατηρεί σελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τα πραγματικά του στοιχεία, όπως πολλοί άλλοι. Ηρθε σε επαφή με αγοραστή για το πλαστογραφημένο όχημα και κατάφερε να αποσπάσει από εκείνον 10.000 ευρώ, ζητώντας μόνο 2.000 να κατατεθούν σε τραπεζικό λογαριασμό, ενώ τα υπόλοιπα μετρητά. Ο ανυποψίαστος αγοραστής κατέβαλε τα ποσά, πραγματοποιώντας και όλες τις νόμιμες διαδικασίες που απαιτεί η μεταβίβαση. Μάλιστα, επένδυσε περισσότερα αλλάζοντας τα ελαστικά και κάνοντας μικροεπεμβάσεις βελτίωσης. Τέσσερις μήνες σε μέρος μακριά από την οικία του νέου ιδιοκτήτη, το αμάξι κλάπηκε ξανά. Κατά την πώληση ο Μ.Κ. είχε ισχυριστεί στον νέο αγοραστή ότι δεν είχε το δεύτερο, εφεδρικό κλειδί του αμαξιού.

«Για να μην υποψιαστείς ότι είναι ο ίδιος που στο έχει πουλήσει, βάζει GPS πάνω και σε ανύποπτο χρόνο μακριά από το σπίτι σου, το κλέβει. Και την επομένη το αμάξι ανεβαίνει πάλι στις διαδικτυακές σελίδες πώλησης», λέει στην «Κ» ο πολύπειρος στις απάτες κλεμμένων οχημάτων, ασφαλιστής Αριστείδης Δήμος. Πράγματι, το ίδιο αμάξι που πωλήθηκε από τον Μ.Κ. και κλάπηκε από τον καινούργιο ιδιοκτήτη του, διατέθηκε ξανά online προς πώληση, με κρυμμένες τις πινακίδες του.

«Αυτοί που έχουν την τεχνογνωσία να κλέψουν ένα αυτοκίνητο μπορούν να κλέψουν χιλιάδες. Το θέμα είναι τι θα τα κάνουν μετά. Αν δεν έχουν εξασφαλίσει το δίκτυο, δεν υπάρχει λόγος να κλέψουν», επισημαίνει ο κ. Μακρής. Καλά πληροφορημένες πηγές της Αστυνομίας υποδεικνύουν ως βασικούς κρίκους στην αλυσίδα των παράνομων μεταβιβάσεων, τους ιδιοκτήτες μαντρών αυτοκινήτων. «Τα μέλη του δικτύου συντονίζονται από τον “μαντρά”», επισημαίνουν.

Συνήθη μοτίβα

Οι απάτες με τα κλεμμένα αμάξια έχουν αυξηθεί, αλλά παράλληλα έχουν βελτιωθεί και οι μέθοδοι εντοπισμού τους που χρησιμοποιούν οι Αρχές. Ο ασφαλιστής Αριστείδης Δήμος επισημαίνει ότι οι δράστες αναζητούν τρακαρισμένα, πλημμυρισμένα ή καμένα αμάξια, από την Ελλάδα και πολύ συχνά από το εξωτερικό. «Αυτά τα αμάξια θα έπρεπε να πηγαίνουν υποχρεωτικά στην ανακύκλωση, για να σπάσει η αλυσίδα της απάτης», εξηγεί ο ίδιος.

Ευκαιρίες online δεν υπάρχουν. Ευκαιρία είναι μόνο όταν γνωρίζετε κάποιον πωλητή προσωπικά.

«Συνήθως παρουσιάζεται κάποιος πωλητής λέγοντας μια ιστορία ότι το αμάξι το χρησιμοποιούσε γιατρός, ο οποίος έχει φύγει στο εξωτερικό ή μια κυρία που χώρισε με τον άντρα της και έχει ανάγκη τα χρήματα. Δηλαδή, βρίσκει μια δικαιολογία για να εξηγήσει τη χαμηλή τιμή», επισημαίνει και ο προϊστάμενος του γραφείου κλοπής οχημάτων της Αστυνομίας, εφιστώντας την προσοχή του αγοραστικού κοινού στις φαινομενικές ευκαιρίες των ιστοσελίδων πώλησης. «Ευκαιρίες online δεν υπάρχουν. Ευκαιρία είναι μόνο όταν γνωρίζετε κάποιον πωλητή προσωπικά», λέει ο κ. Μακρής, η υπηρεσία του οποίου καταφέρνει τελικά να εντοπίσει ένα στα δύο κλεμμένα αμάξια.

Στο γραφείο του ασφαλιστή Αριστείδη Δήμου φτάνουν αυτόν τον καιρό δεκάδες υποθέσεις ασφαλισμένων που είτε εξαπατήθηκαν, είτε εκλάπησαν τα οχήματά τους. Τα TOYOTA CHR γίνονται ανάρπαστα από τους κλέφτες αυτοκινήτων, λέει, και το ίδιο συμβαίνει με τα PEUGEOT 108 και 208.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή