Τέμπη: Πραγματογνώμονες για όλα
τέμπη-πραγματογνώμονες-για-όλα-562957084

Τέμπη: Πραγματογνώμονες για όλα

Η αλυσίδα ανακριτικών ενεργειών για κάθε φήμη – Τι έδειξε η έρευνα για το «βαγόνι-φάντασμα»

Ακούστε το άρθρο

Με διαδοχικές ενέργειες διορισμού νέου πραγματογνώμονα, ειδικού στα έλαια και στα καύσιμα, καθώς και εντολές για πραγματοποίηση νέων δειγματοληψιών και χημικών αναλύσεων σε αδρανή υλικά που είχαν απομακρυνθεί από τον τόπο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, προχωράει η έρευνα του εφέτη ανακριτή Λάρισας Σωτήρη Μπακαΐμη, προκειμένου να εξεταστούν όλες οι πτυχές της υπόθεσης και να μην αιωρούνται αναπάντητα ερωτήματα. Την ίδια ώρα, τα 15 cd στα οποία είχαν αρχικά αποθηκευτεί τα βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας στους σταθμούς απ’ όπου διήλθε η εμπορική αμαξοστοιχία βρίσκονται ήδη καθ’ οδόν προς εξειδικευμένο εργαστήριο στην Αγγλία. Θα γίνει προσπάθεια ανάκτησης του υλικού που έχει διαγραφεί, προκειμένου, ει δυνατόν, να προκύψουν επιπλέον στοιχεία για τα φορτία της εμπορικής αμαξοστοιχίας.

Στις 26 Μαρτίου 2024, ο εφέτης ανακριτής με έγγραφό του που έχει την ένδειξη «επείγον» ζήτησε από τη Χημική Υπηρεσία Λάρισας τη διενέργεια δειγματοληψίας στη θέση «Πηγάδια» Ευαγγελισμού Τεμπών, όπου εναποτέθηκαν πριν από ένα χρόνο χώματα και κορμοί δέντρων από το σημείο της μετωπικής σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών. Η μεταφορά των αδρανών υλικών –εκτιμάται ότι το φορτίο αντιστοιχεί σε 20 με 25 φορτηγά– είχε ξεκινήσει το πρωί της 1ης Μαρτίου 2023, μόλις λίγες ώρες μετά το δυστύχημα, και ολοκληρώθηκε την επόμενη ημέρα. Παρέμεναν εκεί, αφύλαχτα, έως ότου ζητήθηκε, ένα χρόνο αργότερα, να υπάρχει αστυνομική εποπτεία. Στην παραγγελία του ο εφέτης ανακριτής επισημαίνει ότι τα αδρανή υλικά αποτελούν πειστήρια της διεξαγόμενης έρευνας και πρέπει να εξεταστούν για τυχόν χημικές ουσίες «που εκλύθησαν κατά τη σφοδρή σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών». Με πραγματογνώμονες, πάντως, που εκπροσωπούν οικογένειες θυμάτων να εκφράζουν αμφιβολίες για το κατά πόσον, τόσο καιρό μετά το δυστύχημα, οι νέες αναλύσεις και έρευνες μπορούν να εισφέρουν κάτι ουσιαστικό στην υπόθεση.

Με νέα παραγγελία του, εξάλλου, ο κ. Μπακαΐμης ζητάει ο ίδιος χώρος να ερευνηθεί και από ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους ώστε να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν εκεί ανθρώπινα υπολείμματα, ίχνη ή βιολογικό υλικό. Η συγκεκριμένη έρευνα ανατέθηκε στην ίδια ομάδα εθελοντών που προ αρκετών μηνών είχε κληθεί να διεξαγάγει έρευνα με ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους στη θέση «Κουλούρι» της Λάρισας, όπου φυλάσσονται συντρίμμια από το σιδηροδρομικό δυστύχημα. Στο σχετικό έγγραφό του, ο κ. Μπακαϊμης επισημαίνει ότι «δεν πρέπει να υπάρχει αμφιβολία για τη διακρίβωση του ακριβούς αριθμού των νεκρών και της ταυτότητάς τους». Η νέα έρευνα που παρήγγειλε ο ανακριτής (σ.σ. στη θέση Πηγάδια) δεν έχει ακόμη ξεκινήσει και ο ανακριτής έχει ζητήσει να πραγματοποιηθεί εντός 15 ημερών. Από τα 57 θύματα των Τεμπών δεν έχει επισήμως ταυτοποιηθεί μέχρι στιγμής γενετικό υλικό ενός, της 23χρονης Εριέττας Μόλχο. Στις 21 Μαρτίου, στο μεταξύ, ορίστηκε νέος πραγματογνώμονας για να διερευνήσει τις συνθήκες και τα αίτια της έκρηξης μετά τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών. Πρόκειται για καθηγητή της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και διδάσκοντα στο Εργαστήριο Τεχνολογίας Καυσίμων και Λιπαντικών.

Ελεγχο για ίχνη χημικών ουσιών στο σημείο όπου έχουν εναποτεθεί τα αδρανή υλικά από τον τόπο της τραγωδίας διέταξε ο εφέτης ανακριτής.

Το «αγνοούμενο» βαγόνι

Ενα άλλο ζήτημα που συνδέθηκε με το θέμα της έκρηξης και απασχόλησε τη δημόσια συζήτηση είναι η εκτίμηση ότι στην εμπορική αμαξοστοιχία υπήρχε ένα επιπλέον, αδήλωτο, 14ο βαγόνι, το οποίο χαρακτηρίστηκε «φάντασμα» και πιθανολογείται ότι μπορεί να περιείχε τις χημικές ουσίες τολουόλιο ή ξυλόλιο. Οι σχετικές εκτιμήσεις τροφοδοτήθηκαν από το γεγονός ότι ίχνη των συγκεκριμένων εύφλεκτων υλικών με μεγάλη μάλιστα καθαρότητα βρέθηκαν από δειγματοληψίες στο σημείο του δυστυχήματος. Από έγγραφο που έχει συμπεριληφθεί στη δικογραφία και φέρνει στο φως της δημοσιότητας η «Κ», προκύπτει ότι στις 4 Μαρτίου 2024, έπειτα από προφορική εντολή του εφέτη ανακριτή Λάρισας, δύο πραγματογνώμονες μετέβησαν στη θέση Κουλούρι και κατέγραψαν τις φορτάμαξες που είχαν μεταφερθεί και παραμένουν εκεί. Εβγαλαν φωτογραφίες των βαγονιών και των ξεχωριστών κωδικών αριθμών τους. Επειτα τις συνέκριναν με τα έγγραφα της Hellenic Train, στα οποία αναφέρεται η σύνθεση των δύο αμαξοστοιχιών, καθώς και τα δεδομένα φορτίου της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Σύμφωνα με την έκθεσή τους, διαπίστωσαν ότι στο Κουλούρι φυλάσσονται οι τέσσερις πρώτες φορτάμαξες του εμπορικού συρμού, καθώς και το φορτίο των τριών πρώτων φορταμαξών (πλατιές λαμαρίνες). Οπως σημειώνουν, οι υπόλοιπες φορτάμαξες καθώς και όλα τα εμπορευματοκιβώτια που είχαν πάνω τους, μεταφέρθηκαν από την Hellenic Train στον Παλαιό Σταθμό Θεσσαλονίκης. Εκεί μετέβη έπειτα από εντολή του ανακριτή Λάρισας κλιμάκιο της αστυνομίας για να τα αποσφραγίσει και να διαπιστώσει το περιεχόμενό τους. Οι δύο πραγματογνώμονες περιλαμβάνουν στην έκθεσή τους και μια λίστα με τη σύνθεση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, η οποία αποτελείται από δύο μηχανές και 13 βαγόνια. Στο ίδιο συμπέρασμα είχε καταλήξει και η πενταμελής ομάδα πραγματογνωμόνων (Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών – ΕΔΑΠΟ) που ενεργεί για λογαριασμό ορισμένων από τις οικογένειες των θυμάτων. Προς υποστήριξη αυτών των στοιχείων δημοσίευσαν και ένα βίντεο από drone που είχε τραβηχτεί από το σημείο του δυστυχήματος, προτού πραγματοποιηθεί η μεταφορά των βαγονιών και του φορτίου τους στο Κουλούρι και στον Παλαιό Σταθμό της Θεσσαλονίκης.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, τα ηχητικά αρχεία από τις επικοινωνίες των σιδηροδρομικών τη νύχτα του δυστυχήματος, θέμα που προκαλεί πολιτικές και όχι μόνον παρενέργειες, αποφασίστηκε να αναζητηθούν οι πρωτότυπες εγγραφές στο αρχικό αποθηκευτικό μέσον του καταγραφικού, που βρίσκεται σε κλειδωμένο δωμάτιο στον 1ο όροφο του σταθμαρχείου Λάρισας ώστε να επαληθευτεί ότι τα ηχητικά που κατάσχεσε στις 3 Μαρτίου η Τροχαία Λάρισας και περιέχονται στη δικογραφία είναι γνήσια και δεν λείπει κάποιο.

Τέμπη: Πραγματογνώμονες για όλα-1

Η έκθεση για τις φορτάμαξες

Με προφορική εντολή του ειδικού εφέτη ανακριτή Λάρισας,  Σωτήρη Μπακαΐμη, δύο πραγματογνώμονες πήγαν το πρωί της 4ης Μαρτίου στο Κουλούρι της Λάρισας όπου έχουν από την πρώτη στιγμή μεταφερθεί τα συντρίμμια των δύο αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου 2023. Αντικείμενό τους ήταν να ελεγχθεί ο αριθμός των βαγονιών και να επιβεβαιωθούν ή να διαψευστούν πληροφορίες περί χαμένου 14ου βαγονιού που μετέφερε το εμπορικό τρένο. Οι πραγματογνώμονες φωτογράφισαν μία προς μία τις 4 φορτάμαξες και τους κωδικούς αυτών, όπως και τα μεταλλικά ελάσματα που μετέφεραν. Οι υπόλοιπες φορτάμαξες και τα εμπορευματοκιβώτια είχαν ήδη από τα τέλη Μαρτίου 2023 μεταφερθεί στον Παλαιό Σταθμό Θεσσαλονίκης, κατόπιν εντολής της Hellenic Train. Με βάση τα δεδομένα που έχουν αποτυπώσει στην έκθεσή τους, το τρένο 63503 αποτελείτο από δύο μηχανές και 13 βαγόνια.

Τέμπη: Πραγματογνώμονες για όλα-2
Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT