ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αποψη: Ενας μαρξιστής στο υπουργείο Παιδείας

apopsi-enas-marxistis-sto-ypoyrgeio-paideias-2067936

Σοκαρίστηκα από τις προγραμματικές δηλώσεις του νέου υπουργού Παιδείας κ. Μπαλτά. Δεν ξέρω αν ενοχλήθηκα περισσότερο ως μετριοπαθής κεντρώος πολιτικός ή ως γονέας τριών παιδιών σχολικής ηλικίας. Εστιάζω σε δύο εξαγγελίες που αναδεικνύουν την αντίληψη του κ. Μπαλτά. Στην ουσιαστική απαξίωση των προτύπων σχολείων και στην κατάργηση των Συμβουλίων στα ΑΕΙ.

Τα πρότυπα στηρίζονται στην «αριστεία». Σκοπός τους είναι η μεταφορά τεχνογνωσίας «καλής εκπαίδευσης» στα δημόσια σχολεία της χώρας. Η εισαγωγή σε αυτά γίνεται με εξετάσεις, ώστε να μπορούν οι μαθητές των προτύπων να δεχθούν εξειδικευμένες διδασκαλίες από εκπαιδευτικούς με υψηλά προσόντα. Ο κ. Μπαλτάς τώρα καταργεί τις εισαγωγικές εξετάσεις. «Η αριστεία είναι ρετσινιά… είναι μια στρεβλή φιλοδοξία», είπε. Αναρωτιέμαι ποια επιλογή απομένει πλέον για έναν άριστο μαθητή, που όμως δεν έχει την οικονομική άνεση να φοιτήσει σε ιδιωτικό σχολείο.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα κάθε άλλο παρά συμβάλλει στην ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη της χώρας. Νόμιζα ότι είχε καταστεί πλέον προφανές πως το εκπαιδευτικό μας σύστημα πάνω απ’ όλα χρειάζεται τη δημοκρατική ανάσα της αξιοκρατικής άμιλλας που οδηγεί στην αριστεία. Η άμιλλα είναι ο κινητήρας της προόδου. Χρειαζόμαστε ένα σύστημα που δεν «τιμωρεί» αυτόν που τρέχει περισσότερο βάζοντάς του φρένο, ούτε βέβαια παραμελεί αυτόν που τρέχει αργότερα. Γι’ αυτό χρειαζόμαστε ένα σύστημα που δεν ιδεολογικοποιεί τον ελιτισμό, ούτε ενοχοποιεί την αξιοκρατία και την αριστεία. Ο εξισωτισμός και ο κρατισμός υπήρξαν τα βασικά δεινά του εκπαιδευτικού συστήματος, δυστυχώς ριζωμένα στο Σύνταγμα. Στο πλαίσιό του, ο νόμος Διαμαντοπούλου ήταν ίσως το καλύτερο που μπορούσαμε να επιτύχουμε για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ανάμεσα σε άλλα καθιέρωσε τα Συμβούλια, στα οποία μετέχουν λαμπροί Ελληνες από όλον τον κόσμο. Στόχος είναι η μεταφορά προτύπων από το εξωτερικό για τη σταδιακή αναβάθμιση των ΑΕΙ.

«Είμαι μαρξιστής», είπε ο υπουργός Παιδείας και εκστόμισε «τσιτάτα» του Μαρξ ως νομιμοποίηση της ισοπέδωσης που επιβάλλει σε ό,τι χρήσιμο κατάφερε να ριζώσει στο ταλαιπωρημένο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, εις το όνομα της φαύλης αρχής του «εξισωτισμού, την οποία επικαλέστηκε και ο πρωθυπουργός στην ομιλία του. Η νοοτροπία του υπουργού είναι αναχρονιστική, ιδεοληπτική και συνεπώς άκρως προβληματική. Ο κ. Μπαλτάς είναι ακατάλληλος για τη θέση του υπουργού Παιδείας.

* Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ.