Υστατη προσπάθεια για το μετρό Θεσσαλονίκης

Υστατη προσπάθεια για το μετρό Θεσσαλονίκης

2' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η απόσταση ανάμεσα στο Δημόσιο και στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το Μετρό της Θεσσαλονίκης εξακολουθεί να είναι μεγάλη. Αν δεν υπάρξει σημαντική πρόοδος, η επόμενη συνάντηση θα είναι και η τελευταία». Οπως εκτιμά ο γ.γ. Υποδομών Γιώργος Δέδες, η διαπραγμάτευση που ξεκίνησε στις αρχές Ιουνίου ανάμεσα στο Δημόσιο και στην κοινοπραξία δεν έχει ακόμα αποδώσει τα αναμενόμενα. Μάλιστα, όπως αποκαλύπτει η κοινοπραξία, το τελευταίο διάστημα έχει καταθέσει νέα αιτήματα αποζημίωσης, συχνά για ζητήματα που έχουν ήδη κριθεί από το διαιτητικό δικαστήριο, με αποτέλεσμα οι συνολικές διεκδικήσεις να ξεπερνούν τα 600 εκατ. ευρώ. Ολα θα κριθούν, υποστηρίζει, μέχρι το τέλος της εβδομάδας.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης παραμένει το μεγαλύτερο σε εξέλιξη δημόσιο έργο στη χώρα. Μόνο που η «εξέλιξη» έχει σταματήσει εδώ και πολύ καιρό (ουσιαστικά πλέον του έτους), μετά μια κακή πορεία ετών. Ο νέος αναπληρωτής υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, που κληρονόμησε την «καυτή πατάτα», αποφάσισε να αναθέσει στο γ.γ. Γιώργο Δέδε την πραγματοποίηση ενός σύντομου κύκλου διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο Δημόσιο και στην κοινοπραξία, ο οποίος θα ολοκληρωθεί με μια εκτίμηση της κατάστασης. Μέχρι στιγμής έχουν πραγματοποιηθεί τρεις συναντήσεις (η τελευταία τη Δευτέρα) σε επίπεδο διαπραγματευτικής ομάδας και μια τεχνικής φύσης. «Οι συναντήσεις ολοκληρώνονται στο τέλος της εβδομάδας. Αν υπάρξει προσέγγιση, θα ακολουθήσει νέα συνάντηση. Αν η απόσταση εξακολουθεί να είναι μεγάλη, θα είναι η τελευταία» λέει ο κ. Δέδες. «Η Πολιτεία είχε επιλέξει ως πεδίο επίλυσης των διαφορών τη διαιτησία. Ομως το τελευταίο διάστημα η κοινοπραξία επανέφερε με άλλο "μανδύα" αιτήματα που η διαιτησία είχε απορρίψει (σ.σ. έχουν μέχρι στιγμής κριθεί οι 4 από τις 6 ομάδες διαφορών), με αποτέλεσμα οι (πλέον 72) διεκδικήσεις της να ξεπερνούν τα 600 εκατ. ευρώ. Εμείς ξεκαθαρίσαμε ότι τέτοια ποσά δεν μπορούν να είναι αντικείμενο συζήτησης».

Ποια είναι η στάση που κρατά το Δημόσιο στις διαπραγματεύσεις; «Θεωρούμε δεδομένο ότι θα πρέπει να αναγνωριστούν κάποια προβλήματα και εύλογα αιτήματα, που αφορούν την υπέρβαση του χρονοδιαγράμματος του έργου. Μπορούμε επίσης να συζητήσουμε το κόστος της επανεκκίνησης του έργου και την αντιμετώπιση προβλημάτων που θα εξακολουθήσουν να υφίστανται, λ.χ. το πρόσθετο κόστος για τη μεταφορά των υλικών εκσκαφής εκτός της πόλης. Επιθυμούμε τέλος να διασφαλιστεί ότι οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν θα επανέλθουν στο έργο με τις ίδιες αποδοχές. Αν συμφωνήσουμε στο οικονομικό, τότε θα προχωρήσουμε στην οριστικοποίηση των εργασιών και στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής».

Αν υπάρξει συνολική συμφωνία, τότε η κοινοπραξία θα αποσύρει όλες τις διεκδικήσεις που δεν έχουν εκδικαστεί από τους διαιτητές και το Δημόσιο θα δεσμευτεί ότι δεν θα εφεσιβάλει τις παλαιές. Επίσης, θα υπογραφεί άμεσα (ακόμα και πριν από την υπογραφή της συμφωνίας) η νέα συμπληρωματική σύμβαση για τις αρχαιολογικές εργασίες, ώστε να κερδηθεί χρόνος. Ανοιχτό παραμένει αν στην τελική συμφωνία θα συμπεριληφθεί η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου.

Στο ενδεχόμενο συμφωνίας, το υπουργείο εκτιμά ότι μπορεί να ολοκληρώσει το νομικό κομμάτι σε ένα μήνα, να το υποβάλει για έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (που συγχρηματοδοτεί το έργο) και κατόπιν να ενημερώσει τη Βουλή. «Είμαστε έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Αν δεν διασφαλίζονται επαρκώς τα συμφέροντα του Δημοσίου, δεν έχουμε άλλη λύση από την επαναδημοπράτηση του έργου», καταλήγει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή