ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σημαντικά λιγότερα και πιο οικονομικά φέτος τα δώρα

simantika-ligotera-kai-pio-oikonomika-fetos-ta-dora-2117112

Ο συνωστισμός στην Ερμού και η αδυναμία στάθμευσης στα πέριξ των εμπορικών συγκροτημάτων τις ημέρες των εορτών έκαναν πολλούς Αθηναίους να δυσανασχετήσουν. Φαίνεται, ωστόσο, ότι η εκ πρώτης όψεως πολυκοσμία δεν μεταφράστηκε σε αντίστοιχο τζίρο για τους καταστηματάρχες. «Οι αγορές έγιναν τελευταία στιγμή και τα δώρα περιορίστηκαν σε αριθμό και αξία» αναφέρει στην «Κ» η κ. Δήμητρα Ανδρέου, που διατηρεί καταστήματα αθλητικών στον Φλοίσβο και τη Ν. Σμύρνη. «Δώρα αγοράστηκαν μόνο για τα παιδιά και μάλιστα όταν επρόκειτο για μακρινή σχέση, επέλεγαν μόνον μια μπάλα ή ένα ζευγάρι γάντια». Προκειμένου να προσελκύσει κόσμο η κ. Ανδρέου είχε βάλει προσφορές με άτοκες δόσεις μέσω πιστωτικής. «Με έκπληξη διαπίστωσα ότι οι πελάτες μου αρνούνταν με σθένος να χρεώσουν την πιστωτική τους, ένδειξη της ανασφάλειας που νιώθουν για το μέλλον». Συγκρίνοντας τη φετινή κίνηση με την ίδια εποχή πέρυσι ο κ. Βασίλης Παπαστεργίου, ιδιοκτήτης καταστήματος ανδρικών ενδυμάτων στη Ν. Σμύρνη, δεν βρίσκει διαφορά. «Πέρυσι, όμως, το αγοραστικό κλίμα ήταν εξαιρετικά δυσμενές, γιατί είχαν μόλις προκηρυχθεί εκλογές», θυμάται. Οι πελάτες του προτίμησαν χρηστικά δώρα, αγοράζοντας πουκάμισα και πουλόβερ. «Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν όλοι γυρίσει την πλάτη στη… γραβάτα, είτε πρόκειται για δώρο είτε για ιδία χρήση» διαπιστώνει ο Νεοσμυρνιώτης έμπορος, υπονοώντας την καθιέρωση νέων στυλιστικών τάσεων…

Πολλοί ισχυρίζονται ότι οι καταναλωτές «κόβουν» τα πάντα εκτός από τον καφέ και το φαγητό έξω. Οι επαγγελματίες στον χώρο της εστίασης, ωστόσο, φαίνεται να διαφωνούν. «Αυτός είναι μύθος» απαντά κατηγορηματικά ο ιδιοκτήτης του καφέ-μπαρ Chocolat στη Γλυφάδα, κ. Γιώργος Ακτύπης. «Η κίνηση μέχρι και το μεσημέρι των Χριστουγέννων έφτανε στο μισό της περυσινής» εξηγεί, «από τα Χριστούγεννα και έπειτα είμαστε σε -24%». Δεδομένου ότι σερβίρει και καφέ και φαγητό διαπιστώνει μεγάλη απόκλιση. «Οι παραγγελίες σε κυρίως φαγητό έχουν μειωθεί κατά 80%, οι πελάτες επιλέγουν κάτι μικρό, μια σαλάτα, ένα τοστ ή ένα μπέργκερ, αλλά βασικά έρχονται για καφέ». Κατά μέσο όρο υπολογίζει ότι προτίθενται να ξοδέψουν κατά κεφαλή 5 ευρώ. Μπορεί ο καφές να συνδυάζεται με ψώνια, ωστόσο, «μόνο 3 ή 4% βλέπω να μπαίνουν κρατώντας κάποια σακούλα από εμπορικό». Στο εστιατόριο Grilleria οι πελάτες ρωτούν πάντα τον κ. Αρη Χατζόπουλο πόσο κοστίζει το κουβέρ και το νερό. «Στην αρχή προσφέραμε αυτόματα μια μικρή ποικιλία ψωμιών με ελιές και ντιπ, όπως και απεριόριστο εμφιαλωμένο νερό, αξίας 2 ευρώ» διηγείται, «όμως, εισπράξαμε έντονες αντιδράσεις και πλέον είμαστε προσεκτικοί». Περίπου οι μισοί πελάτες δέχονται να δοκιμάσουν τα εν λόγω «προκαταρκτικά». Αλλωστε, το «μισά-μισά» τείνει να καθιερωθεί και στις παρέες, όταν φτάνει ο λογαριασμός. «Η εποχή που οι φίλοι τσακώνονταν για το ποιος θα κεράσει, έχει παρέλθει» καταλήγει ο κ. Χατζόπουλος.