ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αθήνα – Σπάρτη με Ι.Χ. σε δύο ώρες

sparti

Στις 2 ώρες μειώνεται η απόσταση Αθήνας – Σπάρτης, με την παράδοση χθες σε κυκλοφορία του τμήματος Λεύκτρου – Σπάρτης. Πρόκειται για την κατάληξη μιας μακράς -και προβληματικής- ιστορίας, καθώς ολόκληρος ο οδικός άξονας έπρεπε να είχε παραδοθεί το 2012, καθυστέρησε όμως λόγω προβλημάτων στις απαλλοτριώσεις, λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών και, τέλος, της αναστολής της χρηματοδότησης του έργου επί μια διετία.

Ο κλάδος ξεκινά από το Λεύκτρο Μεσσηνίας και καταλήγει στην πρωτεύουσα της Λακωνίας διασχίζοντας την κοιλάδα του Ευρώτα. Εχει μήκος 46 χλμ και δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Η  κατασκευή του συνοδεύεται από 55 χλμ παράπλευρων και κάθετων οδών (15 χλμ απομένουν ακόμα) ώστε να αποκατασταθεί η συνέχεια του υφιστάμενου τοπικού δικτύου. Στον άξονα υπάρχει ένας σταθμός διοδίων (Πετρίνα) ο οποίος θα τεθεί σε λειτουργία μετά το Πάσχα (η χρέωση για τα ΙΧ πάντως θα κυμανθεί στα 2,50- 3 ευρώ, καθώς θα «χρεώνει» ολόκληρο τον κλάδο.

Τα εγκαίνια πραγματοποίησε ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, παρουσία του Περιφερειάρχη Π. Τατούλη και πλήθους τοπικών παραγόντων. Όπως ανέφερε, το καλοκαίρι αναμένεται να παραδοθεί η σύνδεση της Μεγαλόπολης με τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου- Καλαμάτας (μέρος του οποίου αποτελεί ο κλάδος Λεύκτρο- Σπάρτη) και στα τέλη Σεπτεμβρίου η περιμετρική Καλαμάτας. Να σημειωθεί ότι σε φάση ολοκλήρωσης βρίσκεται και ο περιφερειακός της Σπάρτης (Σκούρα- Πυρί, μήκους 20 χλμ), το οποίο κατασκευάζει η Περιφέρεια και αναμένεται να παραδοθεί τον Σεπτέμβριο. «Εμείς δεν κάνουμε εγκαίνια για τα εγκαίνια, αλλά όταν ολοκληρώνονται τα έργα», ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, χωρίς βέβαια να αποφύγει τις υποσχέσεις: ότι στην περίοδο λειτουργίας του έργου θα ισχύσει ελεύθερη διέλευση για τα ΑΜΕΑ (ισχύει ήδη από τον παραχωρησιούχο, Μορέα), αναλογικά διόδια (ο Μορέας έχει αναλάβει να εκπονήσει μελέτη αλλά όχι και να την εφαρμόσει) και ειδική τιμολόγηση για τους τακτικούς χρήστες (αδύνατη όσο ο Μορέας παραμένει η μόνη οδική παραχώρηση χωρίς πομποδέκτη).

Το τμήμα Λεύκτρου- Σπάρτης ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2009 με σκοπό να παραδοθεί το 2012. Το έργο άρχισε να παίρνει παρατάσεις λόγω προβλημάτων με τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές ανασκαφές. Τελικά το 2013 (και ενώ η πρόοδος στο έργο ξεπερνούσε το 90%) άρχισαν οι πιέσεις για την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης και στα τέλη του ίδιου έτους οι τράπεζες διέκοψαν τη χρηματοδότηση του έργου. Οι εργασίες σταμάτησαν το 2014 και επανεκκινήθηκαν στις αρχές του 2016, μετά την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης (ν.4354/15) και την καταβολή 79,5 εκατ. ευρώ αποζημιώσεων σε παραχωρησιούχο και κατασκευαστή (και επιπλέον 330 εκατ. ευρώ επιδότηση λειτουργίας). Το τμήμα Λεύκτρου- Σπάρτης κόστισε 202 εκατ. ευρώ.