ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Τίτλοι τέλους για το πλοίο «Παναγία Τήνου» στον Πειραιά

ploiovyth1
ploiovyth2
ploiovyth3
ploiovyth4
ploiovyth5
ploiovyth6
bard1
bard2
bard3
bard4
bard5

Στον χειρότερο δυνατό χρόνο και τόπο, σε κεντρικότατο σημείο του λιμανιού του Πειραιά, «ναυάγησε» το de facto παροπλισμένο, εγκαταλελειμμένο και κατασχεμένο, λόγω οφειλών της πλοιοκτήτριας Ventouris Sea Lines στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), επιβατηγό οχηματαγωγό «Παναγία Τήνου». Σύμβολο ίσως μιας άλλης εποχής της ακτοπλοΐας, το «Παναγία Τήνου» γίνεται τώρα και σύμβολο του «ναυαγίου» των οκτώ ακτοπλοϊκών που σταμάτησαν τη δραστηριότητά τους τα τελευταία χρόνια, πέφτοντας θύματα της κρίσης και ενίοτε και των επιχειρηματικών τους κινήσεων.

Το πλοίο πήρε κλίση λόγω εισροής υδάτων που, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, αποδίδεται στην παρατεταμένη αχρησία.

Το σημείο του ναυτικού ατυχήματος είναι, όμως, νευραλγικό για το λιμάνι, καθώς βρίσκεται μεταξύ των προβλητών που προσορμούν τα πλοία που καλύπτουν τις γραμμές της Κρήτης και αυτά που εξυπηρετούν τις γραμμές των Κυκλάδων. Περαιτέρω, το συμβάν έλαβε χώρα σε μια περίοδο που η αυξημένη, λόγω των αργιών του Πάσχα, επιβατική κίνηση επιτείνει το πρόβλημα.

Σύμφωνα με πηγές του ΟΛΠ, το πλοίο επρόκειτο να εκπλειστηριαστεί έναντι οφειλών ελλιμενισμού και άλλων προς την εισηγμένη. Απόφαση όμως που δεν μπόρεσε να ληφθεί, λόγω και της αδυναμίας του Δ.Σ. να συγκληθεί εδώ και δύο βδομάδες, εξαιτίας, μεταξύ άλλων, και των τελευταίων πρωτοφανών αντιδράσεων εργαζομένων στην ιδιωτικοποίηση.

Ειδικότερα, κατά την τελευταία προγραμματισμένη, για τις 19 Απριλίου, συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού, που δεν έγινε μετά την εισβολή ομάδας συνδικαλιστών στον χώρο της συνεδρίασης, στα θέματα της ημερήσιας διάταξης ήταν και η «έγκριση διενέργειας ανοικτού πλειοδοτικού διαγωνισμού για την εκποίηση/πώληση και απομάκρυνση εκτός Λιμένα Πειραιά του επιβλαβούς πλοίου/πλωτού ναυπηγήματος Ε/Γ – Ο/Γ “Παναγία Τήνου”, Ν.Π. 9913, που βρίσκεται στην περιοχή αρμοδιότητας ΟΛΠ Α.Ε. (Κεντρικό Λιμάνι Πειραιά), και των όρων της σχετικής διακήρυξης».

Το πλοίο, προηγούμενες ονομασίες του οποίου ήταν «Αγ. Γεώργιος», «Παντοκράτωρ», «Παναγιά Εκατονταπυλιανή», «Εξπρές Αρτεμης», αλλά και άλλες νωρίτερα, με γνωστότερη ίσως τη «Ρομίλντα», όταν ανήκε στον στόλο του Γεράσιμου Αγούδημου, είχε ναυπηγηθεί το 1972 στην Αγγλία. Είναι μήκους 117 μέτρων και ολικής χωρητικότητας (GT) 5.122 τόνων, και η τελευταία ανακατασκευή του είχε ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2009. Ανήκε από το 2004 στην Ventouris Sea Lines, που ιδρύθηκε το 1987 από τον Ευάγγελο Κ. Βεντούρη, και έκτοτε επί δύο και πλέον δεκαετίες κάλυπτε με τακτικά δρομολόγια αρκετά λιμάνια των δυτικών κυρίως Κυκλάδων. Ομως από το 2010 και μετά, και καθώς η κρίση κλιμακωνόταν και η επιβατική και εμπορική κίνηση συρρικνώθηκε δραματικά, η εταιρεία, με μόνον αυτό το πλοίο στο ενεργητικό της, αντιμετώπισε σοβαρότατα προβλήματα.

To «Παναγία Τήνου» βρέθηκε έτσι, στα τέλη του 2014, δεμένο στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, όπου και παρέμεινε εδώ και ενάμιση έτος περίπου. Αρχικά είχε γίνει επίσχεση εργασίας από ναυτικούς, λόγω οφειλών δεδουλευμένων, και στα τέλη του 2015 το ΝΑΤ προέβη στην αναγκαστική κατάσχεσή του, σύμφωνα με τις κείμενες περί ΝΑΤ διατάξεις, λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών. Ομως επί της πλοιοκτήτριας απαιτήσεις έχει και ο ΟΛΠ, όπως και διοικητικές αρμοδιότητες επί του πλοίου της, αφού βρισκόταν ελλιμενισμένο στην περιοχή ευθύνης του.

Στο σημείο τού εν εξελίξει ναυαγίου επιχειρούσαν ήδη από τις πρώτες ώρες του συμβάντος ρυμουλκά, δύτες και εταιρείες αντιρύπανσης, προκειμένου αφενός να ελεγχθεί η κλίση την οποία είχε πάρει εξαιτίας εισροής υδάτων και αφετέρου να αποτραπεί ρύπανση των υδάτων. Στις αρχές Δεκεμβρίου στο πλοίο είχαν ανέβει άγνωστοι, οι οποίοι αφαίρεσαν ό,τι αντικείμενο και εξοπλισμό αξίας μπόρεσαν να απομακρύνουν.