Μετά από επτά χρόνια αδράνειας, ο Αναπληρωτής Υπουργός Περβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος, υπέγραψε σήμερα την Απόφασης Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) για να ξεκινήσουν οι εργασίες της ολοκλήρωσης του υδροηλεκτρικού έργου της Μεσοχώρας.
Πρόκειται για μία κομβική εξέλιξη σε ένα ζήτημα που αναδείχθηκε μέσα από την εκτεταμένη έρευνα του ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού ερευνητικού οργανισμού «διαΝΕΟσις» για το φράγμα της Μεσοχώρας, νότια της Πίνδου και το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο της Γλίστρας, τα οποία παραμένουν ανενεργά, από το 2001, 16 χρόνια μετά την κατασκευή τους. Eχουν, μάλιστα, κοστίσει συνολικά 500 εκατομμύρια ευρώ σε σημερινές τιμές και έκτοτε δεν έχουν λειτουργήσει ούτε μία ημέρα, με τη ΔΕΗ να ισχυρίζεται πως κάθε χρόνο που περνάει σημειώνει απώλειες της τάξης των 25 εκατομμυρίων ευρώ.
Η απόφαση του Υπουργείου ανοίγει το δρόμο για την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών για την ολοκλήρωση του πολυσυζητημένου έργου, ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται ότι το μέρος του χωριού Μεσοχώρα που δεν θα κατακλυστεί από τα νερά της μελλοντικής λίμνης, θα σωθεί και θα εξακολουθήσει να κατοικείται.
Με αφορμή την έρευνα της διαΝΕΟσις, το «Κ» ξεδίπλωσε την ιστορία του φράγματος της Μεσοχώρας, σε ένα αναλυτικό ρεπορτάζ που παρουσιάζει τόσο τον σκοπό του έργου – που ήταν η μεταφορά νερού από τον Αχελώο στη λεκάνη του Πηνειού για να καλύψει τις αρδευτικές ανάγκες του θεσσαλικού κάμπου -, όσο και τις ενστάσεις που προέκυψαν τόσο για τη σκοπιμότητα του έργου όσο και για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του. Ενδεικτικές είναι οι έξι ακυρωτικές αποφάσεις του ΣτΕ μετά από προσφυγές τα τελευταία 30 χρόνια οικολογικών οργανώσεων αλλά και πολιτών των χωριών που βρίσκονταν στις όχθες του Αχελώου.
Κάθε φορά που το ΣτΕ έβγαζε αποφάσεις κατά της εκτροπής, οι εργασίες σταματούσαν, το έργο επανασχεδιαζόταν, νέες μελέτες υποβάλλονταν και οι εργασίες ξανάρχιζαν, για να σταματήσουν ξανά με την επόμενη καταδικαστική απόφαση.
Στο πλαίσιο της έρευνας, και μέσα από συζητήσεις με τους υπευθύνους της ΔΕΗ, με πολίτες που ζουν στη Μεσοχώρα, με μέλη οργανώσεων που αντιδρούν στη λειτουργία του, καθώς επίσης και με επιστήμονες που γνωρίζουν καλά το θέμα, η ομάδα της «διαΝΕΟσις» κατέγραψε του λόγους για τους οποίους το έργο κατασκευάστηκε, τις αιτίες που το κρατούν ανενεργό, και τις συνέπειες αυτής της καθυστέρησης.
Ενώ εκτίμησε ότι οι απαραίτητες διαδικασίες που θα ακολουθήσουν την υπογραφή της ΑΕΠΟ και θα οδηγήσουν στη λειτουργία του φράγματος θα απαιτήσουν τουλάχιστον 2 χρόνια.