Η ομιλία αντικαθιστά διακόπτες και πληκτρολόγια

Η ομιλία αντικαθιστά διακόπτες και πληκτρολόγια

5' 47" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Γράφοντας αυτές τις γραμμές κειμένου στον υπολογιστή, σκέφτομαι ότι πρέπει να ζεστάνω νερό για μπάνιο, να ορίσω ένα ραντεβού στο ημερολόγιο του smartphone και να αναζητήσω στοιχεία για τις πωλήσεις του Google Home Hub. Θα μπορούσα να τα έχω κάνει όλα, ακόμα και αν ήμουν τετραπληγικός; Στο Delphi Economic Forum, σε μια συζήτηση με τον Γιαρίβ Αντάν, υπεύθυνο προϊόντος του Google Assistant, έμαθα ότι ο ψηφιακός βοηθός της Google είναι έτοιμος να αναλάβει την ικανοποίηση των αιτημάτων μου, αμισθί, αρκεί να πάρω την απόφαση ότι δεν είναι παράξενο να συνομιλώ μαζί του.

– Τι είναι ένας ψηφιακός προσωπικός βοηθός, σύμφωνα με το όραμα της Google;

– Μας αρέσει να βρίσκουμε τρόπους ώστε να κάνουμε κάποια πράγματα ευκολότερα και γρηγορότερα. Για εμάς το Google Assistant είναι ένας «χώρος επικοινωνίας» που διευκολύνει τη συμβίωση ανάμεσα σε ανθρώπους και μηχανές. Σε αυτόν τον χώρο μπορούν να συνδεθούν εφαρμογές δικές μας ή τρίτων, συσκευές και μηχανήματα. Στόχος είναι να αφήσουμε πίσω την εποχή που ο άνθρωπος έπρεπε να χρησιμοποιεί διακόπτες, πληκτρολόγια και χειριστήρια, όπως το τιμόνι ενός αυτοκινήτου. Στον χώρο που οραματιζόμαστε, η επικοινωνία γίνεται μέσω συνομιλίας. Η φυσική επικοινωνία της συνομιλίας θα επιτρέψει σε περισσότερους ανθρώπους να αξιοποιήσουν τα οφέλη της τεχνολογίας, χωρίς να χρειάζεται να περάσουν από κάποια ειδική εκπαίδευση, όπως συμβαίνει τώρα.

– Οι ψηφιακοί προσωπικοί βοηθοί αποκτούν με τον καιρό μια προσωπικότητα στη συνείδησή μας. Θα μπορούσε αυτό, σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, να δημιουργήσει σχέσεις ανάμεσα σε ανθρώπους και μηχανές που έχουν και συναισθηματικό χαρακτήρα;

– Θεωρώ ότι η τεχνητή νοημοσύνη απέχει ακόμα αρκετά από τις δυνατότητες του ανθρώπινου εγκεφάλου. Προσωρινά τα καταφέρνουμε καλά στον τομέα της ανάλυσης μοτίβων, τα οποία επιτρέπουν στην τεχνητή νοημοσύνη να βρει ένα πρόσωπο σε μια φωτογραφία ή να μεταφράσει μια συζήτηση, αλλά δεν της δίνουν τη δυνατότητα να εκφράσει συναισθήματα, να κάνει χιούμορ και να κατανοήσει το περιεχόμενο μιας συζήτησης, όπως θα συνέβαινε σε μια επικοινωνία μεταξύ δύο ανθρώπων. Προσωρινά, οι ψηφιακοί βοηθοί εστιάζουν τη δράση τους σε διαδικασίες που κάποιοι άνθρωποι βαριούνται να κάνουν ή δεν μπορούν να κάνουν, όπως μια μετάφραση.

– Ακόμα και αν τα πράγματα είναι έτσι, η σχέση που δημιουργείται ανάμεσα σε ψηφιακό βοηθό και στον χειριστή του, είναι μια σχέση αφέντη και δούλου. Θεωρείτε ότι αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει κοινωνικές συμπεριφορές;

– Η Google, όπως και πολλές άλλες εταιρείες και ακαδημαϊκά ιδρύματα, διεξάγει επισταμένη έρευνα σε θέματα που έχουν σχέση με την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και στο πώς η χρήση της θα επηρεάσει κοινωνικές δομές, όπως αυτή της εργασίας και των ανθρώπινων σχέσεων. Επομένως, βρισκόμαστε σε ένα στάδιο που μελετάμε διάφορες παραμέτρους και ελπίζουμε ότι το αποτέλεσμα που θα δώσουμε θα βοηθήσει την κοινωνία να βελτιωθεί.

– Δεν είστε η μόνη εταιρεία που επενδύει στην εξέλιξη ψηφιακών βοηθών. Ποια είναι τα στοιχεία που θεωρείτε ότι σας διακρίνουν σε σχέση με τον ανταγωνισμό;

– Πιστεύω ότι το στοιχείο που μας διακρίνει είναι ότι χτίζουμε πάνω σε 20 χρόνια επενδύσεων σε πολλούς τομείς, οι οποίοι σε αυτή τη φάση συνεισφέρουν στην εξέλιξη των προσωπικών βοηθών. Για παράδειγμα, έχουμε κάνει πολύ μεγάλα βήματα στην κατανόηση γλώσσας ή για να είμαι πιο ακριβής, διαφορετικών γλωσσών. Επίσης, έχουμε υπηρεσίες που μας βοηθούν να κατανοούμε τον ψηφιακό και αναλογικό κόσμο, αλλά και τους ανθρώπους που αλληλεπιδρούν με αυτόν. Οι αλγόριθμοί μας γνωρίζουν με μεγάλη ακρίβεια τον καιρό σε μια πόλη, την κίνηση στους δρόμους της και αν στην πόλη αυτή έχει ξεσπάσει κάποια επιδημία γρίπης. Γνωρίζουν ακόμα ότι ένας από τους κατοίκους της πόλης αναζήτησε σήμερα πληροφορίες για προϊόντα υγιεινής διατροφής και ρώτησε να μάθει ώρες πτήσης για ένα ταξίδι. Επομένως, ο ψηφιακός μας βοηθός λειτουργεί σε ένα περιβάλλον του οποίου έχει μια ευρύτερη εικόνα, παρόμοια με την εικόνα που έχει ένας άνθρωπος που ζει στο ίδιο περιβάλλον. Οταν, λοιπόν, το Google Assistant δεχθεί μια ερώτηση, θα απαντήσει συνυπολογίζοντας όλα τα παραπάνω στοιχεία. Στο αίτημα «βρες μου ένα κοντινό εστιατόριο», η τεχνητή νοημοσύνη αναγνωρίζει το «κοντινό», το «εστιατόριο» και το «βρες». Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερα δεδομένα γνωρίζει τόσο πιθανότερο είναι να εξυπηρετήσει καλύτερα το αίτημά μας. Επιπλέον, θεωρούμε ότι έχουμε κάνει πολύ καλή δουλειά στον τομέα κατανόησης φυσικής γλώσσας. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί αν ο χρήστης χρειαζόταν να μιλά στον ψηφιακό βοηθό σε μια «ειδική» διάλεκτο, η δυσκολία της επικοινωνίας θα μπορούσε να είναι αποθαρρυντική, όπως συμβαίνει σήμερα με κάποια αυτοματοποιημένα τηλεφωνικά κέντρα.

Ομως, εκτός από το να μας δώσει πληροφορίες, θα θέλαμε ο ψηφιακός βοηθός να κάνει και δράσεις. Το οικοσύστημα εφαρμογών που έχουμε δημιουργήσει αποδεικνύεται πολύ σημαντικό σε αυτήν την περίπτωση, γιατί μας επιτρέπει να συνδέσουμε εύκολα τον ψηφιακό βοηθό με δικές μας εφαρμογές, όπως για παράδειγμα το Gmail και το Calendar, αλλά και με εφαρμογές τρίτων.

Και τέλος, δουλεύουμε πολύ ώστε οι δράσεις του ψηφιακού βοηθού να βγουν από το οικοσύστημα των εφαρμογών και να επεκταθούν στο οικοσύστημα των συσκευών, όπως μια τηλεόραση, τα φώτα μιας οικίας ή ένα σύστημα κλιματισμού.

– Περιγράψατε ένα οικοσύστημα της Google, στο οποίο συμπεριλάβατε εφαρμογές τρίτων και συσκευές. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι υπάρχουν εφαρμογές και συσκευές που θα μείνουν έξω από αυτό το οικοσύστημα. Οπότε θα μπορούσαμε να πούμε ότι ψηφιακοί βοηθοί διαφορετικών εταιρειών θα ελέγχουν διαφορετικά οικοσυστήματα, τα οποία είναι πιθανό να έχουν κάποιους κοινούς τόπους;

– Θεωρώ ότι οι χρήστες θα προτιμήσουν να επικοινωνούν με έναν ψηφιακό βοηθό που θα κάνει όλα όσα ήδη αναφέραμε. Ωστόσο, είναι μάλλον απίθανο να δούμε ένα κοινό οικοσύστημα, στο οποίο όλοι οι ψηφιακοί βοηθοί θα μπορούν να κάνουν τα πάντα. Επομένως, θα έχουμε διαφορετικά οικοσυστήματα, όπως άλλωστε έχει συμβεί και στο παρελθόν με τα λειτουργικά συστήματα, τους browsers και τόσα άλλα ανταγωνιστικά προϊόντα.

– Αναφερθήκατε ήδη στην υποστήριξη διαφορετικών γλωσσών. Η Google ενδιαφέρεται και για γλώσσες μικρών πληθυσμών, όπως για παράδειγμα τα ελληνικά ή τα εβραϊκά;

– Αυτό το ενδιαφέρον μπορούμε να το θεωρήσουμε δεδομένο. Ισως τα ελληνικά ή τα εβραϊκά δεν είναι οι γλώσσες που απολαμβάνουν άμεσα όλα τα οφέλη της εξέλιξης του ψηφιακού βοηθού, αλλά είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή η Google θα υποστηρίξει πλήρως και αυτές τις γλώσσες. Ηδη, ο ψηφιακός βοηθός της Google είναι διαθέσιμος σε 30 γλώσσες. Η  ελληνική γλώσσα υποστηριζεται από αρκετές εφαρμογές, όπως για παράδειγμα το Google Translate, αλλά όχι ακόμα από το Google Assistant. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης και είναι δεδομένο ότι θα επενδύσουμε ώστε να εξελίξουμε τις δυνατότητες του Google Assistant.

– Ποια είναι τα βήματα εξέλιξης που θα γίνουν βραχυπρόθεσμα;

– Ξεκάθαρα επενδύουμε συνεχώς στη βελτίωση της τεχνητής νοημοσύνης, η οποία εκτός από το Google Assistant αποτελεί καταλυτικό παράγοντα σε όλα σχεδόν τα έργα μας. Παράλληλα, θέλουμε να δυναμώσουμε το οικοσύστημα που λειτουργεί ο ψηφιακός βοηθός, κυρίως εντάσσοντας σε αυτό συσκευές.

– Θα βλέπατε στο άμεσο μέλλον μια υλοποίηση του Google Assistant σε μια ανθρωπόμορφη μηχανή;

– Δεν πιστεύω ότι οι ρομποτικές σκούπες είναι το αποκορύφωμα των δυνατοτήτων μας στη ρομποτική. Ηδη, βλέπουμε την Google να κάνει σημαντικές επενδύσεις στην εξέλιξη ρομπότ, τα οποία ωστόσο δεν προορίζονται ακόμα για οικιακή χρήση. Θεωρώ ότι δεν βρισκόμαστε κοντά σε ένα ρομπότ που θα λειτουργεί ως οικιακός βοηθός.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή