ΚΟΣΜΟΣ

Υποχώρησε ο Τραμπ, καθήλωσε τα δύο Boeing

ypochorise-o-tramp-kathilose-ta-dyo-boeing-2304786

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ. Να καθηλώσουν στο έδαφος τα αεροσκάφη 737 Μax 8 και Max 9 ζήτησε χθες από τις αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ ο Αμερικανός πρόεδρος Τραμπ, υποχωρώντας στις έντονες πιέσεις πιλότων, πληρωμάτων και επιβατών. Νωρίτερα, χθες, ο Καναδάς είχε εγκαταλείψει τους δισταγμούς, κλείνοντας τον εναέριο χώρο του στα αεροσκάφη αυτά και αφήνοντας μόνες τις ΗΠΑ να υπερασπίζονται την αξιοπιστία του κερδοφόρου μοντέλου της Boeing.

Ο Αμερικανός πρόεδρος εξέδωσε την επείγουσα εντολή καθήλωσης, δηλώνοντας παράλληλα ότι η Boeing είναι μία «φανταστική εταιρεία». «Εργάζονται πολύ πολύ σκληρά αυτή τη στιγμή και ελπίζουμε ότι θα έχουν σύντομα μια απάντηση, αλλά μέχρι τότε, τα αεροσκάφη θα μείνουν στο έδαφος», είπε ο Τραμπ, διευκρινίζοντας ότι όσα βρίσκονταν εν πτήσει εκείνη τη στιγμή θα καθηλώνονταν αφού φθάσουν στον προορισμό τους.

Από τα μέχρι στιγμής διαθέσιμα στοιχεία, προκύπτουν έντονες ενδείξεις προβλημάτων στα συστήματα του αεροσκάφους. Ανακοινώνοντας την καναδική απαγόρευση, ο Καναδός υπουργός Μεταφορών Μαρκ Γκαρνό είχε επικαλεστεί ανάλυση δορυφορικών δεδομένων, η οποία έδειξε ομοιότητες ανάμεσα στη μοιραία πτήση της Lion Air που συνετρίβη στην Ινδονησία προ πενταμήνου και των Αιθιοπικών Αερογραμμών που συνετρίβη στην Αιθιοπία την Κυριακή. «Αυτό περνά το κατώφλι της ανοχής μας» είπε ο Γκαρνό.

Μέχρι τη στιγμή της ανακοίνωσης από τον Αμερικανό πρόεδρο, η ομοσπονδιακή αρχή ασφάλειας πτήσεων, FAA, επέμενε ότι δεν υπάρχει «συστημικό πρόβλημα» στα εν λόγω αεροσκάφη. Η στάση αυτή προβλημάτισε τις αρχές ασφαλείας του υπόλοιπου πλανήτη, που είχαν ήδη καθηλώσει τα συγκεκριμένα μοντέλα. Η κρίση αξιοπιστίας κατέστη εμφανής και από την απόφαση των Αιθιοπικών Αερογραμμών να στείλουν τα μαύρα κουτιά του μοιραίου αεροσκάφους για εξέταση στη Γερμανία αντί στις ΗΠΑ.

Οι ανομολόγητοι φόβοι της διεθνούς κοινότητας, που εκφράστηκαν από κάποιους εκπροσώπους του Δημοκρατικού Κόμματος των ΗΠΑ, είναι ότι η επιρροή ενός επιχειρηματικού κολοσσού όπως η Boeing μπορεί να επηρεάσει τυπικά ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές και ερευνητικά εργαστήρια.

ypochorise-o-tramp-kathilose-ta-dyo-boeing0

Σύμφωνα με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου Μπόλε της Αντίς Αμπέμπα, ο πιλότος της πτήσης 302 δεν ανέφερε κάποιο εξωτερικό πρόβλημα, όπως επαφή με σμήνος πουλιών ή αντίξοες καιρικές συνθήκες. Ανέφερε, αντιθέτως, πρόβλημα στη διακυβέρνηση και ζήτησε επείγουσα επιστροφή στο αεροδρόμιο πριν συντριβεί, στο έκτο λεπτό της πτήσης. Παρόμοιες ήταν οι συνθήκες της συντριβής και για το 737 Max 8 της Lion Air που συνετρίβη τον Οκτώβριο στην Ινδονησία, οδηγώντας στον θάνατο 189 ανθρώπους.

Δύο περιστατικά

Τα δίδυμα περιστατικά οδήγησαν τους ερευνητές να αναζητήσουν τα βιβλία συμβάντων της παγκόσμιας αεροπλοΐας, στα οποία βρήκαν δύο περιστατικά σχετιζόμενα με τα εν λόγω μοντέλα. Και στις δύο περιπτώσεις, τα αεροσκάφη κατέβασαν απότομα τη «μύτη» προς τα κάτω, τη στιγμή που ενεργοποιήθηκε ο αυτόματος πιλότος, δηλαδή περίπου 5 λεπτά μετά την απογείωση. Και στις δύο περιπτώσεις, ακούστηκαν ηχητικά προειδοποιητικά μηνύματα και οι πιλότοι κατόρθωσαν να σταθεροποιήσουν τα αεροσκάφη απενεργοποιώντας τον αυτόματο πιλότο.

Οπως αποκαλύφθηκε μετά την τελευταία συντριβή, η Βοeing είχε γνώση των προβλημάτων και εργαζόταν για την αναβάθμιση του λογισμικού της και την εκπαίδευση των πιλότων. Η αναβάθμιση είχε προγραμματιστεί για τον Απρίλιο. Οποιαδήποτε σκέψη καθήλωσης των αεροσκαφών εξαιτίας των πιθανών σοβαρών κινδύνων είχε απορριφθεί από την εταιρεία, καθώς το 737 Max 8 είναι το μοντέλο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις όλων των εποχών για την εταιρεία. Η πλειονότητα των αεροσκαφών τέτοιου τύπου που έχουν πωληθεί δεν έχει παραδοθεί ακόμη στις αερογραμμές που τα παρήγγειλαν.

Μετά την ανακοίνωση του Αμερικανού προέδρου και αφότου 42 χώρες, μεταξύ των οποίων η Νιγηρία, η Μογγολία και η Μαυριτανία είχαν καθηλώσει τα αεροσκάφη, η Boeing την ανάγκην φιλοτιμίαν εποίησε, ανακοινώνοτας πως «η εταιρεία συνιστά την προσωρινή αναστολή πτήσεων του παγκόσμιου στόλου 371 737 ΜΑΧ, με υπερβάλλουσα σχολαστικότητα και έτσι ώστε να καθησυχάσουμε το κοινό για την ασφάλεια του αεροσκάφους».

Απαγόρευση πτήσεων και στην Ελλάδα

Σε ισχύ τέθηκε και στην Ελλάδα η απαγόρευση πτήσης των αεροσκαφών τύπου Boeing 737-8 Max και 737-9 Max. Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προχώρησε στην εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και τους κανονισμούς και απαγόρευσε τις πτήσεις με τον εν λόγω τύπο αεροσκαφών στον ελληνικό εναέριο χώρο. Σημειώνεται ότι η απόφαση αυτή της ΥΠΑ ακολουθεί τη σχετική οδηγία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Ασφάλειας Αεροπορίας (EASA), ο οποίος ανακοίνωσε την αντίστοιχη απαγόρευση στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο. Η απαγόρευση από την ΥΠΑ τέθηκε σε εφαρμογή από την Τρίτη 12 Μαρτίου και από τις 21.00.

Στην ανακοίνωσή της η ΥΠΑ σημειώνει ότι δίνει πάντα προτεραιότητα στην ασφάλεια των πτήσεων και εναρμονίζεται πλήρως με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Με στόχο να καθησυχάσει μάλιστα το ελληνικό επιβατικό κοινό επισημαίνει ότι «δεν υφίσταται ελληνική αεροπορική εταιρεία αδειοδοτημένη από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που να διαθέτει στον στόλο της αεροσκάφη των εν λόγω τύπων». Βέβαια, αεροπορικές εταιρείες που εξυπηρετούνται από τα αεροδρόμια της χώρας μπορεί να χρησιμοποιούν τους επίμαχους τύπους αεροσκαφών, εξ ου και η απαγόρευση.