ΚΟΣΜΟΣ

Boeing και ΥΠΑ στο μικροσκόπιο των εμπειρογνωμόνων

boeing-kai-ypa-sto-mikroskopio-ton-empeirognomonon-2306011

Καθώς οι εμπειρογνώμονες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ εξετάζαν τα σχέδια του νέου επιβατικού αεροσκάφους της Boeing, επέδειξαν ιδιαίτερη προσοχή σε πολλά χαρακτηριστικά του, όπως είναι οι μπαταρίες λιθίου, το σύστημα καυσίμων και οι φουσκωτές τσουλήθρες ασφαλείας. Ωστόσο, φαίνεται ότι δεν έδειξαν την απαιτούμενη προσοχή στο νέο λογισμικό, που είχε στόχο να αποτρέψει την απώλεια στήριξης. Αυτό ακριβώς το λογισμικό θεωρείται από τους ειδικούς ότι διαδραμάτισε κάποιο ρόλο στα δύο αεροπορικά δυστυχήματα που συνέβησαν με αεροσκάφη τύπου Boeing 737 Max.

Σήμερα οι αρμόδιες αρχές σε όλο τον κόσμο μελετούν εξονυχιστικά την έγκριση που έλαβε το συγκεκριμένο αεροσκάφος από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, μια διαδικασία η οποία βασίζεται κατά κύριο λόγο σε εργαζομένους στην αεροπορική βιομηχανία Boeing οι οποίοι και εγγυώνται την ασφάλεια του πτητικού μέσου.

Το Boeing 737 Max ήταν ένα από τα πρώτα εμπορικά αεροσκάφη που αδειοδοτήθηκαν σύμφωνα με νέους κανόνες, οι οποίοι έδιναν μεγαλύτερη δικαιοδοσία στην Boeing απ’ ό,τι οι παλαιότερες διαδικασίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι το λογισμικό του συστήματος προειδοποίησης του αεροσκάφους δεν δημιούργησε ανησυχίες κατά τη διαδικασία αδειοδότησης. Ανώτατοι αξιωματούχοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, οι οποίοι ενημερώνονται για τα θέματα ασφάλειας, δεν γνώριζαν τίποτα για το συγκεκριμένο λογισμικό.

Εκτός, όμως, από την Boeing, η οποία βρίσκεται τώρα στο μικροσκόπιο των εμπειρογνωμόνων, στο στόχαστρο βρέθηκε και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ όσον αφορά την αντίδρασή της στα δύο τραγικά αεροπορικά δυστυχήματα. Καθώς οι αρμόδιες αρχές στα άλλα κράτη του κόσμου κινήθηκαν με ταχύτητα προκειμένου να απαγορεύσουν τις πτήσεις του συγκεκριμένου τύπου αεροσκάφους μετά το δυστύχημα στην Αιθιοπία, ο αμερικανικός αρμόδιος φορέας δεν αντέδρασε αμέσως.

Προτού ένα νέο αεροσκάφος λάβει έγκριση για να πετάξει, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, σε συνεργασία με τους κατασκευαστές, εξετάζει και αξιολογεί την τεχνολογία, τον σχεδιασμό και τα συστατικά στοιχεία που αποτελούν το αεροσκάφος. Με μεγάλη προσοχή εξετάζονται τα πιθανά θέματα ασφάλειας τα οποία θα μπορούσαν να επηρεάσουν την αξιοπλοΐα του πτητικού μέσου.

Αν και συνεχίζεται η διερεύνηση των αιτίων των δύο τραγικών αεροπορικών δυστυχημάτων με αεροσκάφη Boeing 737 Max, οι εμπειρογνώμονες υποδεικνύουν ότι μπορεί να διαδραμάτισε κάποιο ρόλο το λογισμικό MCAS. Ωστόσο το λογισμικό, αν και είναι κριτικής σημασίας και πολύ ισχυρό, δεν βρέθηκε στο επίκεντρο της έρευνας, το 2017, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ, με την οποία κρίθηκε ότι το αεροσκάφος μπορούσε να πετάξει ασφαλώς. Καθώς το νέο σύστημα δεν είχε χαρακτηριστεί αξιοσημείωτο από τους ειδικούς, υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ αγνοούσαν ολοκληρωτικά την ύπαρξή του. Μόνο κάποιοι αξιωματούχοι χαμηλότερου επιπέδου, που συμμετείχαν στη διαδικασία αδειοδότησης, γνώριζαν το MCAS. Το σύστημα αποτελεί ένα χαρακτηριστικό ασφαλείας του νέου τύπου αεροσκάφους και στόχευε στο να κάνει το Boeing 737 Max, το οποίο περιλαμβάνει πολλές αλλαγές όσον αφορά τον σχεδιασμό του, να πετάει σαν τα παλαιότερα μοντέλα. Οι κινητήρες του νέου αεροσκάφους είναι μεγαλύτεροι και τοποθετημένοι σε διαφορετικά σημεία. Η Boeing τοποθέτησε το νέο λογισμικό, που πιέζει τη μύτη του αεροσκάφους προς τα κάτω υπό ορισμένες συνθήκες, προκειμένου να αποτρέψει το ενδεχόμενο απώλειας στήριξης του αεροπλάνου. Ωστόσο, η αμερικανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν επέβαλε στους χειριστές του να εκπαιδευθούν στο νέο σύστημα.