Ο «Ιντιάνα Τζόουνς της τέχνης» βρήκε τον κλεμμένο Πικάσο

Ο «Ιντιάνα Τζόουνς της τέχνης» βρήκε τον κλεμμένο Πικάσο

2' 22" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενας Ολλανδός ντετέκτιβ έργων τέχνης, γνωστότερος ανά τον κόσμο ως ο «Ιντιάνα Τζόουνς της τέχνης», «χτύπησε» και πάλι, και αυτή τη φορά εντοπίζοντας έναν πίνακα του Πικάσο, αξίας 25 εκατ. ευρώ, ο οποίος είχε κλαπεί από τη θαλαμηγό ενός Σαουδάραβα σεΐχη στη Γαλλική Ριβιέρα το 1999.

Ο Αρθουρ Μπραντ είπε ότι επέστρεψε το αριστούργημα του 1938 με τίτλο «Πορτρέτο της Ντόρα Μάαρ», γνωστό και ως «Γυναικείο μπούστο (Ντόρα Μάαρ)», σε ασφαλιστική εταιρεία νωρίτερα αυτόν τον μήνα.

Η ανακάλυψη αυτής της σπάνιας προσωπογραφίας της Μάαρ, μιας από τις ερωμένες του Πικάσο με μεγάλη επιρροή πάνω του, είναι το επιστέγασμα της τετραετούς έρευνας σχετικά με την κλοπή στην πολυτελή θαλαμηγό «Coral Island», όταν αυτή βρισκόταν αγκυροβολημένη στο θέρετρο Αντίμπ της Γαλλικής Ριβιέρας.

Δύο δεκαετίες μετά την κλοπή και χωρίς καμία πληροφορία για την τύχη του έργου, η γαλλική αστυνομία έφθασε σε αδιέξοδο, και το πορτρέτο, το οποίο κάποτε κοσμούσε το σπίτι του μεγάλου Ισπανού ζωγράφου –μέχρι τον θάνατό του το 1973– θεωρήθηκε ότι χάθηκε για πάντα. Ωστόσο, έπειτα από αναζήτηση τεσσάρων ετών, η οποία οδήγησε στον ολλανδικό υπόκοσμο, δύο μεσάζοντες εμφανίστηκαν πριν από δέκα ημέρες στο σπίτι του Μπραντ στο Αμστερνταμ με το κλεμμένο έργο.

«Είχαν τον Πικάσο, που σήμερα εκτιμάται στα 25 εκατ. ευρώ, τυλιγμένο με κόλλες χαρτί μέσα σε μαύρες σακούλες σκουπιδιών», είπε ο Μπραντ.

Αυτή ήταν μία ακόμη επιτυχία για τον Μπραντ, ο οποίος τον περασμένο χρόνο απασχόλησε τον Τύπο όταν παρέδωσε στις κυπριακές αρχές ψηφιδωτό του 6ου αιώνα μ.Χ. που απεικονίζει τον Ευαγγελιστή Μάρκο και είχε αποτοιχιστεί κάποια στιγμή μετά την τουρκική εισβολή από τον ναό της Παναγίας της Κανακαριάς, στην κατεχόμενη Λυθράγκωμη της επαρχίας Αμμοχώστου. Το 2015, εξάλλου, ο Μπραντ απέκτησε διεθνή φήμη όταν επέστρεψε τα «Αλογα του Χίτλερ», δύο χάλκινα αγάλματα που αναπαριστούν άλογα σε φυσικό μέγεθος και τα οποία φιλοτέχνησε ο Γιόζεφ Θόρακ κατ’ απαίτηση του ναζιστή ηγέτη. Τα αγάλματα βρίσκονταν τοποθετημένα στην είσοδο του νέου κτιρίου της καγκελαρίας της χιτλερικής Γερμανίας.

Το 2015, ο Μπραντ πληροφορήθηκε για πρώτη φορά ότι ένας «Πικάσο ο οποίος είχε κλαπεί από ένα πλωτό μέσο» κυκλοφορούσε στην Ολλανδία, παρότι «σε εκείνο το στάδιο δεν γνώριζα ποιος ακριβώς ήταν». Οπως προέκυψε, ο πίνακας κυκλοφορούσε επί χρόνια και άλλαζε χέρια ανάμεσα σε μέλη κυκλωμάτων εμπορίου όπλων και ναρκωτικών.

Ο Μπραντ διέδωσε στην πιάτσα ότι αναζητεί το «Γυναικείο μπούστο (Ντόρα Μάαρ)» και στις αρχές Μαρτίου χτύπησε φλέβα χρυσού. «Δύο εκπρόσωποι ενός Ολλανδού επιχειρηματία επικοινώνησαν μαζί μου λέγοντας ότι ο πελάτης τους είχε τον πίνακα. Είχε άνοια. Θεωρούσε ότι ο Πικάσο ήταν προϊόν νόμιμης συμφωνίας. Προέκυψε ότι η συμφωνία ήταν νόμιμη – ο τρόπος πληρωμής δεν ήταν», σχολιάζει αστειευόμενος ο Μπραντ.

Ο Μπραντ κάλεσε την ολλανδική και τη γαλλική αστυνομία –που τότε όμως είχαν κλείσει την υπόθεση– οι οποίες είπαν ότι δεν μπορούσαν να ασκήσουν δίωξη εις βάρος του σημερινού ιδιοκτήτη. Σήμερα ο πίνακας βρίσκεται στα χέρια ασφαλιστικής εταιρείας που θα κρίνει ποια θα είναι η επόμενη κίνηση.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή