ΚΟΣΜΟΣ

Τα δύο αεροπλάνα έπεσαν εξαιτίας του λογισμικού

05boeing_ethio

Στην παραδοχή ότι το λογισμικό των αεροσκαφών τύπου 737MAX ευθύνεται για τις δύο πολύνεκρες συντριβές αεροσκαφών προχώρησε χθες ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Boeing, Ντένις Μάιλενμπουργκ, ζητώντας συγγνώμη από τους οικείους των νεκρών. Το προκαταρκτικό πόρισμα για τη συντριβή του αεροσκάφους των Αιθιοπικών Αερογραμμών που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα αναφέρει ότι οι πιλότοι ακολούθησαν τις ενδεδειγμένες διαδικασίες, αλλά ο έλεγχος του αεροσκάφους ήταν αδύνατον να ανακτηθεί.

Η πτήση ΕΤ302 συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή της από την Αντίς Αμπέμπα, προκαλώντας τον θάνατο 157 επιβαινόντων. Το δυστύχημα ήταν το δεύτερο στο οποίο εμπλέκεται ένα αεροσκάφος τύπου Βοeing 737 Max μέσα στο τελευταίο πεντάμηνο. Τον Οκτώβριο, η πτήση JT 610 της Lion Air κατέπεσε στη θάλασσα, ανοικτά της Ινδονησίας, με αποτέλεσμα να βρουν ακαριαίο θάνατο και οι 189 επιβαίνοντες. Μετά τη συντριβή του αιθιοπικού αεροσκάφους, ολόκληρος ο στόλος Βοeing 737 Max καθηλώθηκε στο έδαφος, όπου και παραμένει. Πρόκειται για μία κίνηση που επηρέασε περισσότερα από 300 αεροσκάφη.

«Με τη δημοσιοποίηση του προκαταρκτικού πορίσματος, γίνεται εμφανές ότι και στις δύο πτήσεις ενεργοποιήθηκε εσφαλμένα το σύστημα MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) έχοντας λάβει λανθασμένες πληροφορίες για τη γωνία πτήσης», δήλωσε ο Μάιλενμπουργκ. «Εμείς στην Boeing λυπούμαστε για τις ζωές που χάθηκαν στα πρόσφατα ατυχήματα και εστιάζουμε απαρεγκλίτως στην ασφάλεια, προκειμένου τέτοιου είδους τραγωδίες να μην ξανασυμβούν».

Το λογισμικό MCAS προσετέθη στα αεροσκάφη της σειράς ΜAX με στόχο να αποτρέψει την απώλεια στήριξης των αεροσκαφών. Το λογισμικό τίθεται σε λειτουργία όταν αισθητήρες στη μύτη του αεροπλάνου υποδεικνύουν ότι το αεροπλάνο ανεβαίνει υπό πολύ κλειστή γωνία, κάτι το οποίο μπορεί να προκαλέσει απώλεια στήριξης. To αποτέλεσμα είναι να κατεβαίνει αυτόματα η μύτη του αεροσκάφους.

Το τελικό πόρισμα θα εκδοθεί σε έναν χρόνο, αλλά η εταιρεία πιθανότατα θεώρησε ότι θα ήταν καλύτερο για την εικόνα της να μην αποσείει πλέον τις ευθύνες της. Το προκαταρκτικό πόρισμα υποδεικνύει ότι η Boeing οφείλει να ελέγξει εκ νέου τα αυτοματοποιημένα συστήματα του αεροσκάφους και ότι οι Αρχές πρέπει να επιβεβαιώσουν πως το πρόβλημα έχει λυθεί προτού επιτρέψουν και πάλι στον στόλο των Βοeing 737 Max να πετάξει. Σε ανακοίνωση που έδωσε στη δημοσιότητα ο διευθύνων σύμβουλος των Αιθιοπικών Αερογραμμών Τεβόλντε Γκεμπρεμαριάμ δήλωσε ότι είναι «πολύ υπερήφανος» για την εργασία των πιλότων και το «υψηλό επίπεδο επαγγελματικής επάρκειας».

Οι προκαταρκτικές έρευνες για αμφότερα τα αεροπορικά δυστυχήματα υποδεικνύουν την κακή λειτουργία κάποιου δομικού στοιχείου του Βοeing 737 Max που προκάλεσε την κάθετη πτώση του αεροσκάφους. Ηδη έχει κατατεθεί μία αγωγή κατά της Boeing και πρόκειται να επακολουθήσει και δεύτερη.