ΚΟΣΜΟΣ

«Μεγάλος Αδελφός» σε 4 ρόδες

megalos-adelfos-se-4-rodes-2317995

Tα σημερινά αυτοκίνητα στην πραγματικότητα είναι έξυπνα κινητά πάνω σε ρόδες. Για τους οδηγούς, αυτό σημαίνει αυτόματη πέδηση, λεπτομερείς οδηγίες πλοήγησης και άλλα προηγμένα συστήματα. Για τους κατασκευαστές τους όλα αυτά σημαίνουν ότι, πλέον, μπορούν να συγκεντρώνουν διαρκώς περισσότερα στοιχεία από τα οχήματά μας. Τα σημερινά αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με συστήματα τηλεματικής και στέλνουν διαρκώς πληροφορίες για την απόδοση του οχήματος και τη συντήρησή του στον κατασκευαστή.

Ωστόσο, τα σύγχρονα αυτοκίνητα δεν γνωρίζουν μόνο το σωματικό μας βάρος, αλλά και πόσα κιλά… βάλαμε. Γνωρίζουν πόσο γρήγορα οδηγούμε, πού κατοικούμε, πόσα παιδιά έχουμε και διαθέτουν πληροφορίες για την οικονομική μας κατάσταση. Αν, πάλι, συνδέσουμε το κινητό με το αυτοκίνητο, τότε μαθαίνει και με ποιους επικοινωνούμε και σε ποιους στέλνουμε μηνύματα.

Ποιος όμως κατέχει και τελικά ελέγχει αυτή την πληθώρα των δεδομένων; Το θέμα της ιδιοκτησίας των στοιχείων είναι αρκετά θολό, καθώς οι οδηγοί συνήθως παραχωρούν τα δικαιώματά τους με καλά κρυμμένους όρους στα συμβόλαια αγοράς ή ενοικίασης. Επίσης, παραμένει άγνωστο τι κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες με τα στοιχεία. Γνωρίζουμε ότι τα χρησιμοποιούν προκειμένου να βελτιώσουν την ασφάλεια και την απόδοση των οχημάτων. Τα σημερινά «συνδεδεμένα» αυτοκίνητα και τα μελλοντικά αυτόνομα οχήματα αποδεικνύουν ότι οι εμπορικές ευκαιρίες στη συλλογή προσωπικών πληροφοριών στην πραγματικότητα δεν έχουν όρια. Τα στοιχεία σχετικά με τις οδηγητικές σας συνήθειες –πόσο γρήγορα οδηγείτε, πόσο σκληρά πατάτε το φρένο, αν φοράτε πάντα τη ζώνη ασφαλείας– μπορεί να αποδειχθούν εξαιρετικά πολύτιμα στις ασφαλιστικές εταιρείες. Αλλά δεν μπορείτε να αποτρέψετε τη συγκέντρωσή τους. 

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν τα δεδομένα για να μας προειδοποιήσουν ότι κάτι θέλει επισκευή ή ότι το αυτοκίνητο πρέπει να πάει για σέρβις. Εξαιτίας της διαρκώς αυξανόμενης πολυπλοκότητας των οχημάτων και του Διαδικτύου των Πραγμάτων, τα δεδομένα είναι απαραίτητα για την αποκατάσταση των βλαβών και το σέρβις.

Ο έλεγχος των δεδομένων

Οταν οι αυτοκινητοβιομηχανίες ελέγχουν τα δεδομένα, μπορούν να επιλέξουν ποια συνεργεία θα τα λάβουν. Προφανώς υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να τα διανείμουν αποκλειστικά στις δικές τους αντιπροσωπείες παρά σε ανεξάρτητα συνεργεία.

Σήμερα υπάρχουν περισσότερα από 180.000 ανεξάρτητα συνεργεία στις ΗΠΑ, τα οποία διαθέτουν την τεχνογνωσία για να αποκαταστήσουν κάποια βλάβη. Αλλά χωρίς πρόσβαση στα δεδομένα του αυτοκινήτου δουλεύουν στα τυφλά, αφού δεν μπορούν να δουν τις διαγνωστικές πληροφορίες που χρειάζονται. Η λύση, ωστόσο, είναι απλή. Το μοναδικό πρόσωπο που πρέπει να ελέγχει τα δεδομένα ενός οχήματος είναι ο ιδιοκτήτης του. Αυτός ή αυτή θα πρέπει να γνωρίζει τα δεδομένα που εκπέμπει το όχημα, να έχει τον έλεγχο και να αποφασίζει ποιος μπορεί να τα δει.