ΚΟΣΜΟΣ

Με μάρτυρα το κοινό η αποκατάσταση πίνακα του Ρέμπραντ

me-martyra-to-koino-i-apokatastasi-pinaka-toy-remprant-2327017

Η αποκατάσταση του διάσημου ζωγραφικού πίνακα του Ρέμπραντ «Νυχτερινή περίπολος» ξεκίνησε σε μουσείο του Αμστερνταμ. Μόνο που αυτή τη φορά οι φιλότεχνοι θα μπορούν να παρακολουθήσουν τις εργασίες. Διαδικτυακώς, μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να γίνει μάρτυρας της διαδικασίας στο rijksmuseum.nl/nightwatch.

Το αριστουργηματικό έργο, που φιλοτεχνήθηκε το 1642, έχει τοποθετηθεί μέσα σε έναν ειδικά κατασκευασμένο υάλινο κλωβό, έτσι ώστε οι επισκέπτες να εξακολουθήσουν να το απολαμβάνουν παρά τις εργασίες αποκατάστασης.

Η «Νυχτερινή περίπολος» θεωρείται το πιο φιλόδοξο έργο του Ρέμπραντ. Την εντολή για τη δημιουργία του είχε δώσει ο δήμαρχος και αρχηγός της πολιτοφυλακής του Αμστερνταμ, Φρανς Μπάνικ Κοκ, ο οποίος επιθυμούσε μια συνολική απεικόνιση της ομάδας του. Ο πίνακας έχει διαστάσεις 4 επί 4,5 μέτρα και ζυγίζει 337 κιλά. Είναι, δε, διάσημος, όχι μόνο για τις μεγάλες του διαστάσεις, αλλά και για την εκτενή χρήση δραματικού φωτισμού και κίνησης.

Ειδικοί του μουσείου Rijksmuseum στο Αμστερνταμ ανησυχούν ότι κάποιες όψεις του πίνακα αλλοιώνονται, επισημαίνοντας τη λεύκανση που έχει υποστεί η φιγούρα ενός μικρού σκύλου. Ηδη το μουσείο έχει ανακοινώσει την έναρξη ενός προγράμματος έρευνας και αποκατάστασης, με κόστος πολλά εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου οι ειδικοί του μουσείου να αποκτήσουν καλύτερη γνώση της κατάστασης του πίνακα.

Πρώτη φορά από το 1975

«Η λεπτομερής μελέτη είναι απαραίτητη προκειμένου να καταλήξουμε στο καλύτερο σχέδιο αποκατάστασης. Θα περιλαμβάνει πολλαπλές απεικονιστικές μεθόδους, φωτογραφίες υψηλής ευκρίνειας και εξαιρετικά προηγμένη ανάλυση από ηλεκτρονικό υπολογιστή. Χρησιμοποιώντας αυτές και άλλες μεθόδους, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε μια πολύ σαφή εικόνα για το έργο – όχι μόνο για τη ζωγραφισμένη επιφάνεια, αλλά και για όλα τα στρώματα, από το βερνίκι μέχρι τον καμβά», αναφέρει η ανακοίνωση του μουσείου.

Το πρόγραμμα αποτελεί την πρώτη απόπειρα αποκατάστασης της «Νυχτερινής περιπόλου» μετά το 1975, χρονιά που ένας άνδρας οπλισμένος με μαχαίρι ψωμιού συνεπλάκη με φύλακα και έσκισε τον πίνακα, φωνάζοντας στους άλλους επισκέπτες ότι «το έκανε για τον Κύριο». Αυτή δεν ήταν όμως η πρώτη φορά που συνέβη κάτι παρόμοιο. Το έργο σκίστηκε με μαχαίρι το 1911 και ραντίστηκε με χημικά το 1990. Ωστόσο και τις δύο φορές δεν υπέστη σημαντικές ζημίες και η αποκατάστασή του υπήρξε σχετικά εύκολη.

Ο γενικός διευθυντής του μουσείου, Τάκο Ντίμπιτς, τόνισε ότι αποφασίστηκε να επιτραπεί στο κοινό να παρακολουθήσει τις εργασίες αποκατάστασης επειδή ο πίνακας του Ρέμπραντ «ανήκει σε όλους μας». «Περισσότερα από 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι επισκέπτονται το μουσείο κάθε χρόνο και θαυμάζουν τον πίνακα. Ανήκει σε όλους όσοι ζουν στην Ολλανδία και σε ολόκληρο τον κόσμο. Νιώσαμε ότι το κοινό είχε το δικαίωμα να παρακολουθεί τι θα συμβεί στον πίνακα», ανέφερε ο Ντίμπιτς τη Δευτέρα, κατά την έναρξη των εργασιών αποκατάστασης.