Τρέλα και φτερά συναγωνίζονται την κομψότητα

Τρέλα και φτερά συναγωνίζονται την κομψότητα

5' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια άγρια παρέλαση από ψεύτικη υψηλή ραπτική σήκωσε αμμοθύελλα έξω από μια σκηνή στον στίβο όπου ο Dior είχε στήσει την επίδειξή του για το φθινόπωρο/χειμώνα. Μοντέλα ντυμένα σαν τις ωραίες της παραλίας ή σαν μια παρωδία του περίφημου New Look με τις φαρδιές φούστες είχαν εξοπλιστεί με αυθεντικά παλιά αξεσουάρ Dior από τη φίρμα Imitatioof Christ, έναν εικονοκλαστικό όμιλο μόδας από τις ΗΠΑ.

Παρωδία; Αλλά πώς να ανταγωνιστούν το γνήσιο πράμα, όταν ο Τζον Γκαλιάνο μετέτρεψε τη δική του επίδειξη Dior σε τρελή επιθεώρηση, με φτερωτά καπέλα, παπούτσια-ξυλοπόδαρα και μοντέλα (περιλαμβανομένου και του εαυτού του) που παρίσταναν τη Μέριλιν Μονρόε στην κλασική σκηνή πάνω από την σχάρα του εξαερισμού; Και σε αυτό προσθέστε μια 48μελή χορωδία γκόσπελ απλωμένη στη σκηνή.

Αυτός ο πληθωρικός συνδυασμός ρετρό χορογραφίας και haute couture ακολούθησε μια εξαίσια επίδειξη πρετ-α-πορτέ από τον Γιόζι Γιαμαμότο -κομψή, ελεγειακή, με αναφορές στο παρελθόν αλλά αποφασιστικά σύγχρονη. Αλλά αυτός ο ήσυχος θρίαμβος του καθαρού ραψίματος και των ρευστών φορεμάτων επανέφερε μια συζήτηση που διαρκεί εδώ και δέκα χρόνια. Ποια είναι η ουσία της haute couture και πώς αυτή θα έπρεπε να αντιμετωπίζει το μέλλον -ιδίως στην πρώτη σεζόν μετά την αποχώρηση του Ιβ Σεν Λοράν;

Από το Χόλιγουντ

Ελεύθερος και άφοβος, ο Γκαλιάνο εξακολουθεί να πετά τα πάντα μέσα στο χυτήριό του -έστω κι αν σε αυτή τη σεζόν είχε αποσυρθεί από τις ανά τον κόσμο περιοδείες και τις έθνικ εμπνεύσεις που υπήρξαν το πρόσφατο στιλ του. Αντί γι’ αυτό, πήγε στο Χόλιγουντ, ξεθάβοντας χιλιάδες ιδέες από πανέμορφες τουαλέτες ντραπαρισμένες σαν αυλαίες του Οντεόν μέχρι μια γκαμπαρντίνα α-λα Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ που άνοιγε με τον τεράστιο ανεμιστήρα για να αποκαλύψει μια φόδρα από ψάθα ράφια και ελάχιστα εσώρουχα.

Το κοινό των σταρ, από τα πρώην σούπερ-μόντελ Ελενα Κρίστιανσεν και Κάρεν Μίλντερ μέχρι τη Μαρί Σαντάλ, σύζυγο του γιου του τέως βασιλιά της Ελλάδος, με τη μητέρα και την αδελφή της απόλαυσαν το διασκεδαστικό υπερθέαμα. Οι πελάτες ξέρουν ότι η δεξιοτεχνία του Dior έγκειται στο να μετατρέπει την αλλόκοτη μόδα του σε εμπόρευμα για τα μαγαζιά. Περιμένετε να δείτε την έξυπνη στάμπα που γράφει 25% έκπτωση και «Viktim» («θύμα της μόδας») πάνω σε ένα μακό 150 δολαρίων, στον δικτυακό τόπο με τα είδη πολυτελείας του Dior στο Ιντερνετ και το μεταλλικό τσαντάκι μέσης να πουλιέται μαζί με τις γούνινες τσάντες.

Ωστόσο, παρ’ όλα τα εκπληκτικά μείγματα του ακατέργαστου με το υπέροχα ραμμένο στο χέρι και του παλιωμένου ντένιμ με το ντελικάτα σταμπαρισμένο ζέρσεϊ, αυτή η επίδειξη συχνά φαινόταν περιττή. Τα μεταλλικά αφρικάνικα κοσμήματα σώματος σε σχήμα μυτερών μαστών και τα στρογγυλεμένα οπίσθια έχουν εκφραστεί πολύ πιο χαρούμενα από τον Ζαν Πολ Γκοτιέ. Τα μεταλλικά φίμωτρα στο στόμα έδειχναν τόσο αποκρουστικά όσο και στην πασαρέλα του Αλεξάντερ Μακουίν.

Ο Γκαλιάνο

Οταν ο Γκαλιάνο άφηνε το ρομαντικό του πνεύμα να πετάξει αιθέριο μέσα σε ένα ντραπέ φόρεμα ή ένα μακρύ λευκό νυφικό παντρεμένο με χακί παντελόνι, λίγη από την παλιά μαγεία βρισκόταν εκεί. Ενα σύντομο ρεφρέν από κάποιο ινδιάνικο θέμα με ένα εξαιρετικό κέντημα από χάντρες πάνω σε ένα σουέντ σακάκι ήταν πολύ καλό. Αλλά άλλες παλιές ιδέες του Γκαλιάνο, από τα σαδομαζοχιστικά λουριά μέχρι ένα γούνινο νεπαλέζικο καπέλο που έμοιαζε με απομεινάρι από την προηγούμενη σεζόν, έκανε το πράγμα να δείχνει σάμπως ο σχεδιαστής να μετρούσε τον χρόνο προτού να κάνει το επόμενο βήμα του. Ή σάμπως να είχε φτάσει σε εκείνη τη στιγμή του Χόλιγουντ όπου η τρέλα της επιθεώρησης ξαφνικά έγινε ξεπερασμένη.

Από το πρώτο εμπνευσμένο καπέλο, φορεμένο πάνω από κατακόκκινα χείλη, κάτω από το περίτεχνο ταβάνι και τους κρυστάλλινους πολυελαίους στην παρισινή όπερα, η επίδειξη του Γιαμαμότο απέπνεε υψηλή ραπτική. Θα ακουγόταν ακόμα και καρφίτσα να πέφτει καθώς έβγαιναν τα μοντέλα, με βολικά άσπρα παπούτσια που ξεπρόβαλλαν κάτω από φαρδιά ναυτικά παντελόνια, πριν αρχίσουν να ακούγονται σαν μουσική υπόκρουση οι πρώτες νότες από το «Μπολερό» του Ραβέλ.

Τέλεια στις αναλογίες τους παλτά και ταγιέρ με παντελόνια δημιουργούσαν εβαζέ σχήματα, φούστες απλώνονταν σε στρώσεις σαν μια άκαμπτη ποδιά. Το στιλ ήταν απλό και μοντέρνο ωστόσο υπήρχαν πλάγιες ματιές προς τα πίσω, προς τον Ιβ Σεν Λοράν: ένας φιόγκος γατούλας που κατέβαινε από τον λαιμό και περνούσε μέσα σε ένα παλτό ή κόμποι στις τσέπες ενός σακακιού σαφάρι.

Το φάντασμα του YSL διακρινόταν στην τριάδα από τις όλα-σε-ένα φόρμες που άνοιξαν την επίδειξη και στα υγρά σατέν φορέματα που την έκλεισαν -με ένα παρατεταμένο χειροκρότημα που έφερε τον γιαπωνέζο σχεδιαστή δεύτερη φορά στην πασαρέλα για να υποκλιθεί. «Σκεφτόμουν τον Σεν Λοράν και τη Σκιαπαρέλι», είπε ο Γιαμαμότο, αναφερόμενος σε μια επανέκδοση του φορέματος της «Σκιαπ» με το μοτίβο του αστακού από τη δεκαετία του ’30, τώρα με τη μορφή μαυρόασπρων φορεμάτων με στάμπες ψαριών που κολυμπούσαν στο ύφασμα.

Αλλά αυτό ήταν καθαρά και απλά το όραμα του Γιαμαμότο. Δηλαδή, ιδιότροπο, ρομαντικό και κομψό όπως στο περιδέραιο με το μενταγιόν-πορτρέτο ενός παλτού, που πλαισίωνε το πρόσωπο ή στο μπούστο ενός φουστανιού που άνοιγε σαν λουλούδι αποκαλύπτοντας σάρκα τυλιγμένη σε δικτυωτό. Ενα τοπ γύριζε για να δείξει ένα λουλουδάτο μοτίβο στην πλάτη. Υπήρχαν επίσης διακοσμητικά γαζιά, μια κοτσίδα από ύφασμα που κουλουριαζόταν γύρω από ένα ποδόγυρο ή μια τιράντα σαν ασημένια αλυσίδα.

Κατά μια έννοια η κολεξιόν ήταν παλιά καλά κομμάτια vintage του Γιαμαμότο, με την αισθησιακή θηλυκότητά του, καθώς τα ρούχα χάιδευαν το σώμα με λεπτότητα και αυτοσυγκράτηση και όλο το όραμα παιζόταν σαν γιαπωνέζικο χαρακτικό από μελάνι σε μπλε, μαύρο και άσπρο. Ομως ο Γιαμαμότο έφτασε την επίδειξή του σε ένα καινούργιο επίπεδο τελειότητας.

«Αληθινή ομορφιά»

Η κολεξιόν έγινε δεκτή με έκσταση από τους σχεδιαστές Ντόνα Κάραν, που αποκάλεσε την επίδειξη «αληθινή ομορφιά» και τον Μαρκ Τζέικομπς, ο οποίος αναγνώρισε «την κομψότητα, την αλαζονεία και τη χλιδή» της. Ο σκηνοθέτης Βιμ Βέντερς, ο αρχιτέκτονας Ζαν Νουβέλ και η σταρ της όπερας Ρενέ Φλέμινγκ είπαν ότι είναι εθισμένοι στα ρούχα του Γιαμαμότο.

Ωστόσο παρά την ομορφιά του αυτό δεν ήταν υψηλή ραπτική -ούτε είχε τέτοιο στόχο. Ηταν πρετ-α-πορτέ κλάσεως, σχεδιασμένο για να δένει με την πιο σπορ και προσιτή σειρά Υ. Για να ισορροπήσουν τα άκρα, σύμφωνα με παρισινές πηγές, αναμένεται μια ανακοίνωση ότι η συνεργασία του Γιαμαμότο με την Adidas στα παπούτσια θα επεκταθεί σύντομα και στα ρούχα, ώστε να επεκτείνει το όραμά του από την υψηλή τάξη στη μάζα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή