Πιστοί στη λογική του παζαριού, οι Μαλτέζοι όχι μόνο πήραν αλλά και έδωσαν στην Ενωση, εξηγεί στη συνάντησή μας ο Τσένσου Γκάλεα, υπουργός Μεταφορών: «H προίκα της Μάλτας στον γάμο με την E.E. δεν είναι μικρή. Διαθέτει τον 4ο μεγαλύτερο στόλο διεθνώς, συνολικού τονάζ 28 εκατομμυρίων τόννων. Μαζί με τον στόλο της Κύπρου η Ενωση περνά στην πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης. Παράλληλα, με την αύξηση του νηολογίου και την εύρυθμη λειτουργία του επισκευαστικού και του εμπορικού λιμένα, η κυβέρνηση έχει ρίξει το βάρος της σε άλλους τρεις στόχους: να κάνει τη Βαλέτα όχι μόνο σταθμό υποδοχής των εκατοντάδων κρουαζιερόπλοιων, αλλά την αφετηρία τους, να φτιάξει περισσότερες μαρίνες για σκάφη αναψυχής και να ενδυναμώσει τους ελέγχους για την ασφάλεια στη θάλασσα.
Το 70% των διερχομένων πλοίων στη Μεσόγειο περνά ανάμεσα στη Μάλτα και τη Σικελία, ενώ τα τρία τέταρτα εξ αυτών είναι πετρελαιοφόρα. Με νωπές τις εφιαλτικές εικόνες των ακτών της Ισπανίας μετά το ναυάγιο του «Πρεστίζ», οι Μαλτέζοι πρέπει να φυλάνε τα νώτα τους.
Ο Galea καταλήγει: «Αλλωστε δεν έχουμε τίποτα άλλο στη Μάλτα πέρα από τη ναυτιλία και τις υπηρεσίες, ούτε καλλιέργειες ούτε βαριά βιομηχανία. Τώρα πια η θάλασσα δεν παίζει τον ρόλο της γιγαντιαίας τάφρου που μας προφύλασσε από τους εχθρούς, αλλά το μέσο που μας ενώνει με τον υπόλοιπο κόσμο».