ΚΟΣΜΟΣ

Το Ουφίτσι «εγχειρίδιο ιστορίας της τέχνης»

H Ιταλία προσπαθεί να αναδείξει την πινακοθήκη Ουφίτσι της Φλωρεντίας στο σημαντικότερο μουσείο τέχνης της Ευρώπης, στο πλαίσιο ενός φιλόδοξου σχεδίου, ύψους 56 εκατομμυρίων ευρώ για τον διπλασιασμό του εκθεσιακού της χώρου. Σύμφωνα με τον υπουργό Πολιτισμού της Ιταλίας, Τζουλιάνο Ουρμπάνι, η διευρυμένη γκαλερί θα υπερβεί ακόμη και το Λούβρο. Οταν ολοκληρωθούν οι εργασίες, το ανανεωμένο μουσείο θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει 800 νέα έργα, ορισμένα εκ των οποίων βρίσκονται αυτήν τη στιγμή στις αποθήκες λόγω έλλειψης χώρου. Το σχέδιο, που είναι το αποτέλεσμα 9μηνης εντατικής εργασίας αρχιτεκτόνων, μηχανικών και τεχνικών, αποτελεί την επιτομή της πολιτικής της κυβέρνησης του Σίλβιο Μπερλουσκόνι στον τομέα του πολιτισμού.

Με ανάλογα προγράμματα ανακαίνισης της Accademia στη Βενετία και του Μπρέρα στο Μιλάνο, η Ιταλία σκοπεύει να διασφαλίσει το μερίδιό της στην αγορά πολιτιστικού τουρισμού, που απειλείται όχι μόνο από το Λούβρο, αλλά από το «καλλιτεχνικό τρίγωνο» της Μαδρίτης, το οποίο περιλαμβάνει το Πράντο, τη συλλογή Τίσεν και το μουσείο Βασίλισσα Σοφία.

Τα σχέδια επέκτασης του εκθεσιακού χώρου του Ουφίτσι χρονολογούνται εδώ και εξήντα χρόνια. Ωστόσο το τρέχον, που υιοθετήθηκε από την ιταλική κυβέρνηση, έχει φτάσει σε ένα πολύ πιο προχωρημένο στάδιο σε σχέση με τα προηγούμενα. O κυβερνητικός αξιωματούχος Ρομπέρτο Κέτσι, που έχει αναλάβει την επίβλεψή του, ανέφερε πως το μόνο που απομένει είναι η ανάθεση των συμβολαίων. Ως το καλοκαίρι θα έχουν δρομολογηθεί οι σχετικές εργασίες, ενώ στόχος των Ιταλών αξιωματούχων είναι να ολοκληρωθεί το σχέδιο ώς το 2006. Οι πρώτες αλλαγές, ωστόσο, θα είναι ορατές μέσα στην επόμενη εβδομάδα, όταν μία συλλογή από έργα του Καραβάτζιο και της σχολής του, που αυτήν τη στιγμή είναι στοιβαγμένα σε μία μικροσκοπική αίθουσα στον δεύτερο όροφο, θα μεταφερθούν στις πιο εκτεταμένες εγκαταστάσεις του πρώτου.

Κατά τον Τσέκι το βασικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η ομάδα του είναι η «εισαγωγή ενός μουσείου σε ένα κτίριο, το οποίο είναι από μόνο του μνημείο». Το Παλάτσο ντέλι Ουφίτσι, που έχει σχήμα πετάλλου αλόγου και άρχισε να κατασκευάζεται το 1560, σχεδιάστηκε από τον καλλιτέχνη και ιστορικό Τζόρτζιο Βαζάρι. Τα τελευταία σχέδια αναμένεται να προκαλέσουν συζητήσεις, αφού μεταξύ άλλων προβλέπεται η δημιουργία νέας σκάλας και ανελκυστήρων στην καρδιά του κτιρίου. Ηδη έχει ξεσπάσει κατακραυγή για την πρόταση του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Αράτα Ισοζάκι να δημιουργηθεί μία επταώροφη κατασκευή μπροστά από μία νέα έξοδο.

Στον πυρήνα του σχεδίου βρίσκεται το άνοιγμα του πρώτου ορόφου του αχανούς κτίσματος, ο οποίος επί δεκαετίες φιλοξενούσε την τοπική πτέρυγα των αρχείων του κράτους. Αυτό θα επιτρέψει στο κοινό να ακολουθεί ένα πιο εκτεταμένο, οργανωμένο μονοπάτι, το οποίο θα μετατρέψει το Ουφίτσι σε ένα «εγχειρίδιο ιστορίας της τέχνης», όπως επισημαίνει ο Αντόνιο Παολούτσι, ανώτατος αξιωματούχος τέχνης στην Τοσκάνη.

Οπως και σήμερα, οι επισκέπτες θα διοχετεύονται στον δεύτερο όροφο, όπου θα μπορούν να απολαύσουν την υπέροχη συλλογή αναγεννησιακών έργων τέχνης, μεταξύ άλλων και έργων του Μποτιτσέλι. Ωστόσο, τα περισσότερα από τα έργα που φιλοτεχνήθηκαν μετά το 1500, θα μεταφερθούν σε ένα νέα εκθεσιακό χώρο και στο ισόγειο θα φιλοξενηθεί μία πιο διευρυμένη συλλογή σύγχρονης τέχνης.

Συνολικά η επέκταση της πινακοθήκης θα σημάνει το διπλασιασμό των εκθεσιακών χώρων, από 6.000 τετραγωνικά μέτρα σε 13.000 τετραγωνικά μέτρα.