ΚΟΣΜΟΣ

O Μπλερ ενισχύει τον ιδιωτικό τομέα στη μέση εκπαίδευση

Ως μήνυμα αποφασιστικότητας του Τόνι Μπλερ στην προώθηση ριζικών, φιλελεύθερων μεταρρυθμίσεων στις δημόσιες υπηρεσίες κατά την τρίτη πρωθυπουργική του θητεία μεταφράστηκαν οι χθεσινές εξαγγελίες του, που φιλοδοξούν να αλλάξουν ριζικά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η κυριότερη εξαγγελία του Βρετανού πρωθυπουργού αφορά τη δημιουργία 200 «Ακαδημιών» μέχρι το 2010. Πρόκειται για ιδρύματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης χρηματοδοτούμενα εν μέρει από τον ιδιωτικό τομέα (ήδη λειτουργούν 17 Ακαδημίες σε διάφορες, κατά κύριο λόγο φτωχές, περιοχές της Βρετανίας). Σε αντάλλαγμα, οι μη κρατικοί «σπόνσορες» των Ακαδημιών (επιχειρηματίες και θρησκευτικές οργανώσεις) έχουν σημαντικό λόγο στη διδακτέα ύλη και τις παιδαγωγικές μεθόδους που επιλέγονται.

Δικαιολογώντας την επιλογή του, ο Τόνι Μπλερ υποστήριξε ότι η διεύρυνση των Ακαδημιών θα δώσει περισσότερες δυνατότητες επιλογής στους γονείς και θα ανυψώσει το επίπεδο σπουδών στη δημόσια, δωρεάν εκπαίδευση. Ωστόσο, το αμφιλεγόμενο αυτό μέτρο έχει προκαλέσει σοβαρές επικρίσεις από στελέχη του Εργατικού Κόμματος και των συνδικάτων. Ρεπορτάζ του βρετανικού Τύπου αναφέρουν ότι μεταξύ των αμφισβητιών συγκαταλέγεται ο υπουργός Οικονομικών και θεωρούμενος βέβαιος διάδοχος του Μπλερ στην πρωθυπουργία, Γκόρντον Μπράουν.

Οι επικριτές της μεταρρύθμισης επισημαίνουν ότι το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος των λειτουργικών δαπανών των Ακαδημιών -23 εκατ. λίρες σε σύνολο 25- καλύπτεται από το δημόσιο, δηλαδή τους φορολογούμενους. Αντίθετα, οι ιδιώτες καταβάλλουν μόλις δύο εκατομμύρια, παρότι ασκούν καθοριστική επιρροή στο περιεχόμενο και τον προσανατολισμό των σπουδών. Εν ολίγοις, πρόκειται για «ιδιωτικοποίηση από την πίσω πόρτα», αντί σκανδαλωδώς χαμηλού τιμήματος.

Η σοβαρότερη αμφισβήτηση του νέου μέτρου προήλθε από την πρώην υπουργό Παιδείας, Εστέλ Μόρις, η οποία υποστήριξε ότι υπάρχει ο κίνδυνος «οι δυνάμεις της αγοράς να εξοστρακίσουν από τη δημόσια εκπαίδευση τα παιδιά των μη προνομιούχων οικογενειών». Την περασμένη εβδομάδα, η νυν υπουργός Παιδείας, Ρουθ Κέλι, είχε δηλώσει ότι τα προβληματικά, από πλευράς επιδόσεων των μαθητών στις πανεθνικές εξετάσεις, δημόσια σχολεία θα πρέπει να βελτιώσουν το επίπεδο σπουδών μέσα σε ένα χρόνο, διαφορετικά θα κλείσουν. Σύμφωνα με τις στατιστικές που επικαλείται η κυβέρνηση Μπλερ, οι υπάρχουσες Ακαδημίες έχουν καλύτερες επιδόσεις από τον μέσο όρο των δημοσίων σχολείων.

Σε πείσμα των όποιων ενστάσεων, η γενική τάση για αύξηση του ρόλου του ιδιωτικού τομέα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι αισθητή και στην απέναντι πλευρά της Μάγχης. O υπουργός Εκπαίδευσης της Γαλλίας, Ζιλ νε Ρομπιέν, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων εκ μέρους των συνδικάτων των εκπαιδευτικών με την επίσκεψή του στο ιδιωτικό κολέγιο Σεν Ζοζέφ ντε Σολέ, την Παρασκευή. Με δηλώσεις του ο Γάλλος υπουργός είπε ότι «πρέπει να εξασφαλισθεί ισότητα δυνατοτήτων στη δημόσια και την ιδιωτική εκπαίδευση», ιδιαίτερα αναφορικά με τη διεύρυνση των ορίων που καθορίζει η νομοθεσία σε σχέση με τις προσλήψεις εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία.

Τα περισσότερα ιδιωτικά σχολεία στη Γαλλία υπάγονται στην Καθολική Εκκλησία. Τα δύο τελευταία χρόνια, έχει αυξηθεί κατά πολύ η ζήτηση, από τους γονείς, θέσεων σε ιδιωτικά σχολεία. H τελευταία προσπάθεια αναβάθμισης της ιδιωτικής εκπαίδευσης στη Γαλλία -ο περίφημος «νόμος Φαλού», το 1994- είχε καταρρεύσει υπό το βάρος σφοδρών αντιδράσεων.