ΚΟΣΜΟΣ

Αποχρωσεις

Παράνομος ο Αη Βασίλης

Ο πιο καλοδεχούμενος… εργάτης της χρονιάς, ο Αη Βασίλης, είναι ανεπιθύμητος στο Χάζλετον της Πενσιλβάνια, επειδή κυκλοφορεί και δουλεύει χωρίς επίσημη άδεια, ενισχύοντας έτσι την παράνομη μετανάστευση. Αν και ο δήμαρχος της πόλης αρνείται κατηγορηματικά κάτι τέτοιο, εντούτοις εμφανίστηκε αυτές τις μέρες στο Διαδίκτυο μια ιστοσελίδα (www. nosanta-forhazleton. com), όπου φέρεται να είπε ότι «η ιδέα του Αη Βασίλη είναι επικίνδυνη και πρέπει να τελειώνει». Παρ’ όλα αυτά, ο δήμαρχος του Χάζλετον δεν είναι άμοιρος ευθυνών, δεδομένου ότι είναι ο εμπνευστής ενός νέου νόμου, κατά της παράνομης μετανάστευσης, ο οποίος προβλέπει βαριά πρόστιμα για όσους προσλαμβάνουν, ή νοικιάζουν σπίτι σε παράνομους μετανάστες. Κάποιος ή κάποιοι, λοιπόν, εκμεταλλεύτηκαν την περίσταση και αποφάσισαν να εκφράσουν με κωμικό, αλλά και άκρως επίκαιρο τρόπο την αντίθεσή τους στην επίμαχη νομοθεσία. Ετσι κι αλλιώς, η εφαρμογή της εκκρεμεί έπειτα από αγωγή οργανώσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα εναντίον του συγκεκριμένου δήμου.

Εορταστικές αντιθέσεις

Την ώρα που στη χριστιανική Δύση γίνεται πολύς λόγος για την «απώλεια» των Χριστουγέννων, στο πλαίσιο του πολιτικώς ορθού και προκειμένου να μην προκαλείται το αίσθημα των αλλοθρήσκων, οι Ασιάτες αισθάνονται ότι κατακλύζονται από το δυτικότροπο χριστιανικό ρεύμα. Στην Κίνα, για παράδειγμα, μια ομάδα φοιτητών από τρία μεγάλα πανεπιστήμια ένωσαν τη φωνή διαμαρτυρίας τους εναντίον αυτής της δυτικής «εισβολής» και δημοσίευσαν στο Διαδίκτυο μια δήλωση, όπου καταγγέλλουν τους χριστουγεννιάτικους εορτασμούς σε κινεζικό έδαφος. Οι ίδιοι καλούν τον κινεζικό λαό να «αντισταθεί στη δυτική πολιτιστική εισβολή» και παράλληλα καταγγέλλουν την κυβέρνηση του Πεκίνου ότι απέτυχε να προστατεύσει τις λαϊκές κινεζικές παραδόσεις. Οποία κατάντια, καταγγέλλουν οι φοιτητές, για τους Κινέζους να περιμένουν «ουρές» στα εστιατόρια, προκειμένου να εξασφαλίσουν μια θέση στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι.

Αταίριαστες εικόνες

Δεν λέμε, καλή η γνωριμία των πολιτισμών και η εναλλαγή ή ακόμη και η ανάμειξη στοιχείων τους, αλλά όταν όλ’ αυτά γίνονται άκριτα και χωρίς τη βαθύτερη κατανόησή τους μπορεί όντως να δημιουργούν προβλήματα, ακόμη και ανάμεσα σε ομοϊδεάτες και ομοθρήσκους. Δύσκολα, για παράδειγμα, θα μπορούσε ένας βορειοευρωπαίος να αποδεχθεί την εικόνα ενός βοσκού, ο οποίος κατά την επίσκεψή του στη φάτνη… αφοδεύει. Κι όμως αυτή η εικόνα είναι ιδιαίτερα δημοφιλής -μαθαίνουμε- στην Καταλωνία, όπου αγαλματίδια τέτοιων βοσκών, στα οποία εσχάτως προσδίδεται και η εικόνα πολιτικών προσώπων, είναι ιδιαίτερα δημοφιλή, χωρίς να ενοχλείται κανένας. Κι αυτό, επειδή ακριβώς βασίζονται σε μια βαθιά ριζωμένη αγροτική παράδοση, η οποία θεωρεί την αφόδευση ένδειξη υγείας και γονιμότητας.