Φως στην Αλεξάντερπλατς του «σκοτεινού» Ράινερ

Φως στην Αλεξάντερπλατς του «σκοτεινού» Ράινερ

2' 20" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Την Κυριακή συμπληρώνονται 25 χρόνια από τον θάνατο του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, αλλά τα κόκαλά του μάλλον θα πρέπει να τρίζουν εσχάτως, μετά τη διένεξη που ξέσπασε μεταξύ πρώην συνεργατών του και της χήρας του, Γιουλιάνε Λόρεντς, η οποία κατηγορείται ότι προβάλλει ανακρίβειες και παραπλανητικές πληροφορίες για τον δημιουργό αριστουργηματικών παραγωγών, όπως τα «Πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Καντ», ο «Καβγατζής» κ.ά. «Είναι ακατάλληλη ηθικά να διοικήσει το πολύτιμο αρχείο του Φασμπίντερ», κατήγγειλαν η πρώην σύζυγός του, Ινγκριντ Κάβεν, και ο κάμεραμάν του, Μίχαελ Μπάλχαους.

Θεωρητικά όλοι θα έπρεπε να είναι ευτυχείς, αφού το Ιδρυμα Φασμπίντερ κάνει περίφημη δουλειά. Μόλις τον Απρίλιο πραγματοποιήθηκε μεγάλη ρετροσπεκτίβα του σκηνοθέτη στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Νέας Υόρκης και οι ταινίες του κυκλοφορούν σε πολυτελείς κασετίνες.

Η πικραμένη πρώην αμφισβητεί ακόμη και τον γάμο τής επί μακρόν μοντέζ του, Λόρεντς, με τον Φασμπίντερ. «Εφηύρε ένα γάμο με τον Ράινερ, ο οποίος υποτίθεται ότι πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία και μετά στη Φλόριντα. Μόλις χρειάστηκε να το αποδείξει, ισχυρίστηκε ότι από τη χαρά της πέταξε το πιστοποιητικό έξω από το παράθυρο του αυτοκινήτου», σχολίασε πικρόχολα η Κάβεν. Κατά την ίδια, στα πρώτα χρόνια μετά τον θάνατό του ουδείς έκανε λόγο για χήρα του Φασμπίντερ. «Ξαναεμφανίστηκε όταν ετέθη το ζήτημα της κληρονομιάς του. Τότε ανέκυψε ο υποτιθέμενος γάμος. Μπροστά στη μητέρα του διατεινόταν ότι ο Ράινερ ουδέποτε υπήρξε ομοφυλόφιλος, ούτε έπαιρνε ναρκωτικά και πως τα τελευταία χρόνια της ζωή του είχε γίνει σπιτόγατος. Η μητέρα του τήν πίστεψε, άφησε να την παραμυθιάσει και της μεταβίβασε τη διοίκηση του ιδρύματος, που διαθέτει τα πνευματικά δικαιώματα του έργου του», συμπλήρωσε σε πρόσφατη συνέντευξή της στην εφημερίδα Ζeit.

Στο ίδιο μήκος κινήθηκε και ο κάμεραμάν του, Μίχαελ Μπάλχαους, που έκανε καριέρα στο Χόλιγουντ και ο οποίος εμφανίστηκε εξίσου ενοχλημένος από τη στάση του ιδρύματος. «Η παραποίηση της ιστορίας, που συντελείται εκεί, είναι αποτρόπαια» ανέφερε χαρακτηριστικά. «Μόλις επέστρεψα στη Γερμανία διαπίστωσα ότι το ίδρυμα απομάκρυνε και εξοστράκισε όλους όσοι βρίσκονταν κοντά στον σκηνοθέτη. Μάλιστα, η Λόρεντς απειλούσε κάθε φορά στη διάρκεια εκδηλώσεων ότι θα αποσύρει τις ταινίες σε περίπτωση που προσκληθούν οι ανεπιθύμητοι, έμπιστοι φίλοι του», διηγήθηκε ο Μπάλχαους. Πέρα από τις αιχμές για οικονομική κακοδιαχείριση και ασυδοσία του ιδρύματος, τόσο η Κάβεν όσο και ο Μπάλχαους υπεισήλθαν και στην ουσία του έργου της Λόρεντς: εξέφρασαν δηλαδή τις έντονες επιφυλάξεις τους για τον υπερφωτισμό -κατά παράβαση των σκηνοθετικών προθέσεων του «σκοτεινού» Φασμπίντερ- της τηλεοπτικής σειράς «Μπερλίν Αλεξάντερπλατς» στη νέα της κόπια, η οποία προβλήθηκε στην τελευταία Μπερλινάλε.

Σήμερα η εφημερίδα Zeit φιλοξενεί ποικίλες απόψεις για τον ενδοοικογενειακό καβγά, αλλά και την απάντηση της Λόρεντς, η οποία αποκηρύσσει ως κακόβουλες τις επιθέσεις εναντίον της. Η πλέον εύστοχη δήλωση ανήκει στη βραβευμένη με Νομπέλ Λογοτεχνίας, Ελφρίντε Γιέλινεκ: «Οποιος σβήνει την ιστορία ενός έργου, ζημιώνει το ίδιο το έργο και σε αυτήν την περίπτωση δεν βοηθούν ούτε οι καλύτερες κινηματογραφικές κόπιες».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή