Η πολιτική αφύπνιση των αυτοχθόνων λαών

Η πολιτική αφύπνιση των αυτοχθόνων λαών

3' 55" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το περιστατικό έλαβε χώρα στη διάρκεια συνόδου κορυφής των χωρών της Λατινικής Αμερικής, το 2003, όταν βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη αυτό που πολιτογραφήθηκε, με κάποια δόση υπερβολής, ως «αριστερή στροφή» της ηπείρου. Ο πρόεδρος της Βραζιλίας Λουίς Ινάσιο «Λούλα» ντα Σίλβα, παλιός τορναδόρος και ηγέτης του Κόμματος των Εργατών, δήλωσε ότι «ο λαός του» περίμενε πολλές δεκαετίες μέχρι να καταλάβει την εξουσία. Ο τότε πρόεδρος του Περού, Αλεχάντρο Τολέδο, ένας από τους 16 γόνους ζεύγους Ινδιάνων αγροτών, απάντησε: «Πάλι καλά. Ο δικός μου λαός χρειάστηκε να περιμένει 500 χρόνια», υπονοώντας τη διά πυρός και σιδήρου υποδούλωση των ιθαγενών της Λατινικής Αμερικής από τους Ευρωπαίους «κονκισταδόρες».

Το σημείο καμπής

Η αλήθεια είναι ότι ο Τολέδο, ο οποίος εργάστηκε στην Παγκόσμια Τράπεζα προτού εκλεγεί πρόεδρος και στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ μετά τη λήξη της θητείας του, αποτέλεσε παράδειγμα αυτόχθονα πολιτικού που προσαρμόστηκε στη «συναίνεση της Ουάσιγκτον» τόσο άνετα, όσο οι Ινδιάνοι που παίζουν ρόλους κομπάρσων στις ταινίες του Χόλιγουντ. Ωστόσο, η συνάντηση της Αριστεράς με το φαινόμενο του «ιθαγενισμού» στη Λατινική Αμερική -όπου οι αυτόχθονες ανέρχονται σε 44 εκατομμύρια, δηλαδή γύρω στο 10% του συνολικού πληθυσμού- αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα πολιτικά φαινόμενα που άλλαξαν την όψη της ηπείρου κατά την τελευταία δεκαετία.

Σημείο καμπής, σ’ αυτήν την πορεία, υπήρξε ο εκλογικός θρίαμβος του Ινδιάνου Εβο Μοράλες, ηγέτη του «Κινήματος για τον Σοσιαλισμό» (MAS) στη Βολιβία το 2005. Μαζί με τον «mestizo» (μιγάς) με ισπανικές, ινδιάνικες και αφροαμερικανικές ρίζες, Ούγκο Τσάβες, τον πρόεδρο του Ισημερινού (άλλης μιας χώρας όπου το κίνημα των αυτοχθόνων παίζει βασικό ρόλο) Ραφαέλ Κορέα και, βέβαια, τον Φιντέλ Κάστρο, ο Μοράλες πρωταγωνιστεί στον «άξονα του ριζοσπαστισμού» που αναστατώνει τον αμερικανικό Νότο. Αυτές τις μέρες, η συνταγματική αλλαγή που προωθεί ο Μοράλες προς όφελος των ιθαγενών και οι βίαιες αντιδράσεις της παλιάς ολιγαρχίας έχουν φέρει τη Βολιβία στο χείλος του εμφυλίου διχασμού.

Η επιστροφή των αυτοχθόνων στο πολιτικό και πολιτιστικό προσκήνιο δεν έχει πάντα τον ίδιο, ριζοσπαστικό χαρακτήρα, ωστόσο πρόκειται για ένα φαινόμενο που κερδίζει διαρκώς σε έκταση κατά την τελευταία εικοσαετία. Το 1992, η Ριγκομπέρτα Μεντσού, από τη φυλή των Μάγια της Γουατεμάλας, που έχασε τους γονείς της, δύο αδέλφια και τρία ανίψια από το στρατιωτικό καθεστώς, έγινε παγκόσμιο σύμβολο, όταν της απονεμήθηκε το βραβείο Νομπέλ Ειρήνης.

Το 1994, η εξέγερση των Ζαπατίστας στην επαρχία Τσιάπας, στο Μεξικό, αποτέλεσε γεγονός τεράστιας σημειολογικής σημασίας: το τοπικό, μια εξέγερση για τα άμεσα δικαιώματα των αυτοχθόνων στη ζούγκλα Λακαντόνα, συνδέθηκε με το οικουμενικό, την αμφισβήτηση του παγκοσμιοποιημένου νεοφιλελευθερισμού, και οι Ζαπατίστας του υποδιοικητή Μάρκος -ένα κατά βάση ειρηνικό κίνημα- έγιναν μαγνήτης για Δυτικούς διανοούμενους, όπως ο Ζοζέ Σαραμάγκο, ο Μανού Τσάο, ο Ιγνάσιο Ραμονέ, ο Νόαμ Τσόμσκι και ο Τζον Χολογουέι.

Αν και η Λατινική Αμερική αποτελεί την πιο χτυπητή περίπτωση, το φαινόμενο δεν περιορίζεται εκεί. Υπολογίζεται ότι σήμερα επιβιώνουν περίπου 350 εκατομμύρια αυτοχθόνων, διασκορπισμένα σε περισσότερες από 70 χώρες. Η ενισχυμένη αυτοσυνείδηση και ο αναγεννημένος διεκδικητισμός τους εκφράζεται σε μια μεγάλη γεωγραφική ζώνη – άλλοτε βίαια, όπως στην εξέγερση των Αβορίγινων της Αυστραλίας στο Σίδνεϊ, το 2004, άλλοτε ειρηνικά, όπως με τις πρωτοβουλίες των Εσκιμώων της Γροιλανδίας για σύνταξη λεξικού της γλώσσας τους, δημιουργία ξεχωριστών σχολείων και πολιτιστική αυτονομία.

Η αυξανόμενη πίεση «από τα κάτω» -σε συνδυασμό, για να πούμε την αλήθεια, με την κυριαρχία του «πολιτικά ορθού», της «πολυπολιτισμικότητας» και της άρνησης των εθνικά ομογενών προτύπων, όχι πάντα με τις αγαθότερες των προθέσεων, στον Βορρά- είχε την αντανάκλασή της και στους διεθνείς οργανισμούς. Πρόσφατα, στις 13 Σεπτεμβρίου, η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ ενέκρινε τη Διακήρυξη για τα Δικαιώματα των Αυτοχθόνων Λαών. Η UNESCO υλοποιεί το πρόγραμμα LINKS (Τοπικά και Ιθαγενή Συστήματα Γνώσης) με στόχο την προστασία και ενίσχυση της ιδιόμορφα γόνιμης τεχνογνωσίας των αυτοχθόνων λαών γύρω από τη διαχείριση του περιβάλλοντος, τις παραδοσιακές θεραπείες κ.ά.

Κατά ένα τρόπο, η αφύπνιση των αυτοχθόνων λαών αποτελεί ένα από τα απρόβλεπτα, «ιστορικά ατυχήματα» της παγκοσμιοποίησης. Η χωρίς φραγμούς επέλαση πολυεθνικών εταιρειών (τροφίμων, φαρμακευτικών, κατασκευαστικών, μεταλλευτικών κ.ά.) που σφετερίζονται τη γη, τη γενετική κληρονομιά, τον ορυκτό πλούτο και την ξυλεία στις περιοχές των ιθαγενών, θρέφει τη ριζοσπαστικοποίησή τους. Την ίδια στιγμή, οι μέχρι χθες ξεχασμένοι πληθυσμοί βρίσκουν νέους συμμάχους στα κινήματα της Δύσης για την προστασία του περιβάλλοντος και τη χαλιναγώγηση της νεοφιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης, ενώ οι νέες τεχνολογίες της Πληροφορικής και του Διαδικτύου ρίχνουν τα σύνορα ανάμεσα στη ζούγκλα της Αμαζονίας ή τα ανεμοδαρμένα χωριά των Ανδεων και τις δυτικές μητροπόλεις.

Αλλά και η αυξανόμενη αμφισβήτηση, από τμήμα των δυτικών κοινωνιών, της προοπτικής ενός καταθλιπτικά ομογενοποιημένου κόσμου, που θα τρώει τα ίδια, γενετικώς τροποποιημένα, τρόφιμα, στα ίδια φαστ φουντ, θα φοράει τα ίδια ρούχα, θα βλέπει τις ίδιες ταινίες και θα ακούει τους ίδιους δίσκους, αφαιρεί από την προστασία των αυτοχθόνων λαών την «εξωτική» αύρα της και την αναγορεύει σε καθολικό, «οικουμενικό» πρόβλημα της εποχής μας.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή