ΚΟΣΜΟΣ

To νέο λιμάνι απειλεί τη Βενετία

H μεγαλύτερη απειλή για τη Βενετία σήμερα, σύμφωνα με ομάδα επιστημόνων, δεν είναι ούτε το εμπόριο ούτε ο τουρισμός, αλλά τα σχέδια για την κατασκευή ενός τεράστιου εμπορικού λιμανιού, γεγονός το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η ήδη υψηλή στάθμη του νερού, κάτι που θα προκαλέσει μεγάλες ζημιές στην «εύθραυστη πόλη». Σε συνέντευξη Τύπου την οποία παραχώρησε στο Λονδίνο, με τίτλο η «Βενετία σε Κίνδυνο», η βρετανική επιτροπή που έχει ως στόχο την προστασία της Βενετίας άσκησε σκληρή κριτική στις λιμενικές αρχές της Βενετίας, για τα σχέδιά τους αναφορικά με την αναμόρφωση της βιομηχανικής ζώνης γύρω από το Πόρτο Μάργκερα, το λιμάνι της Βενετίας.

Τα μέλη της επιτροπής υποστήριξαν ότι τα σχέδια των αρχών για την κατασκευή ενός νέου λιμανιού, κόστους 1,5 δισ. ευρώ, στο οποίο θα καταλήγουν δρόμοι από την Κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, γεγονός που θα έχει ως συνέπεια να φθάνουν στη Βενετία μεγαλύτερα και βαρύτερα πλοία, θα καταστρέψει την πόλη, η οποία έχει κυρηχθεί από την UNESCO μνημείο της παγκόσμιας κληρονομιάς της ανθρωπότητας. Οι επιστήμονες – μέλη της επιτροπής τόνισαν ότι η παρουσία μεγάλων πλοίων έχει ήδη αλλάξει το περιβάλλον της Βενετίας και έχει μεταμορφώσει την άλλοτε ρηχή λιμνοθάλασσα σε ανοιχτή θαλασσα, ενώ έχει συμβάλει στο να αυξηθεί η στάθμη του νερού τόσο πολύ, ώστε να διαβρωθούν τα καταπληκτικά κτίρια της πόλης.

Αντίλογος

«Το γεγονός ότι μεγάλα πλοία θα έχουν πρόσβαση στη Βενετία έχει σημαντικές συνέπειες για την υγεία της πόλης», τονίζει η περιβαλλοντολόγος Τζέιν Ντα Μόστο, μέλος της επιτροπής. «Πέραν των ανησυχιών για το περιβάλλον, η αύξηση της στάθμης του νερού σημαίνει περισσότερες πλημμύρες για τη Βενετία».

Από την πλευρά τους, οι λιμενικές αρχές της Βενετίας επισημαίνουν πως οι περιβαλλοντολόγοι ξεχνούν ότι στην πόλη χτίζεται ήδη το φράγμα «Μωυσής», η κατασκευή του οποίου θα κοστίσει περί τα 3,4 δισ. ευρώ. Και όπως επισημαίνουν, σε έκθεση την οποία παρέδωσαν στην ιταλική Γερουσία, ενδεχόμενη αύξηση της στάθμης του νερού θα ρυθμιστεί μέσω του εν λόγω φράγματος. Σε αντίστοιχες διαβεβαιώσεις προέβη και η Λάουρα Φινκάτο, δημοτική σύμβουλος της Βενετίας, υπεύθυνη για τα δημόσια έργα, η οποία τονίζει επισταμένως ότι το νέο λιμάνι δεν θα απειλήσει τη Γαληνοτάτη. «Είναι προς το συμφέρον της Βενετίας να αποκτήσει ένα μεγάλο λιμάνι», λέει. «Η κατασκευή του δεν είναι επικίνδυνη για την πόλη. Η μορφολογία της λιμνοθάλασσσας της Βενετίας έχει αλλάξει κατά τη διάρκεια της ιστορίας της. Η κατασκευή του νέου λιμανιου, σε συνδυασμό με το φράγμα «Μωυσής», και η διατήρηση της Βενετίας είναι απολύτως συμβατά πραγματα, τόνισε.

Ο δρ Τομ Σπένσερ όμως, επιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, ο οποίος είναι μεταξύ των συντακτών σχετικής έκθεσης για τη Βενετία, την οποία έδωσε στη δημοσιότητα η επιτροπή «Βενετία σε Κίνδυνο», έχει εντελώς αντίθετη γνώμη. Ο ίδιος και οι υπόλοιποι επιστήμονες της επιτροπής επισημαίνουν ότι ο αριθμός των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν στη Βενετία υπερδιπλασιάστηκε, από 200 το 2000 σε 510 το 2005, και η πόλη έχει φτάσει πλέον να δέχεται περισσότερα από 16,5 εκατομμύρια τουρίστες τον χρόνο.

Αργά ή γρήγορα, η διεθνής κοινότητα θα πρέπει να εκφράσει τη γνώμη της για τα σχέδια των λιμενικών αρχών της Βενετίας και επί της ουσίας για το μέλλον της πόλης. «Η Βενετία είναι τμήμα της παγκόσμιας κληρονομιάς της ανθρωπότητας», λέει η Αν Σόμερς Κοκς, επικεφαλής της «Βενετίας σε Κίνδυνο». «Είναι χρέος μας να προσελκύσουμε το ενδιαφέρον του κοινού για τα σχέδια των αρχών της πόλης. Η Βενετία έχει πλέον τα πόδια της βυθισμένα στο νερό. Δεν έχουμε την πολυτελεια να αφήσουμε να χαθεί ούτε ένα ακόμη εκατοστό από τη Βενετία», κατέληξε.