ΚΟΣΜΟΣ

Η τελευταία υπόκλιση της υψηλής ραπτικής

ΠΑΡΙΣΙ. Ερχεται μια στιγμή κατά την οποία ένας μεγάλος σχεδιαστής γίνεται από δημιουργική δύναμη, εθνικός θησαυρός. Με το σόου της υψηλής ραπτικής του περασμένου μήνα, ο Ζαν Πολ Γκοτιέ έκανε αυτό το βήμα. Η συλλογή περιελάμβανε τόσο πολλές χαρακτηριστικές γαλλικές αναφορές, από το στυλ εσωρούχων (που παρέπεμπαν στην ερμηνεύτρια καμπαρέ Ντίτα Φον Τιζ) μέχρι τα καλσόν με μοτίβα από τον Πύργο του Αϊφελ (μια νέα συνεργασία με τη La Perla) και μια λευκή γκαρνταρόμπα σαν ένα παρισινό νυφικό φόρεμα – χωρίς να ξεχάσω την παρέλαση από μικρά μαύρα φορέματα, συχνά «φρεσκαρισμένα» με το πράσινο χρώμα του μαρουλιού.

Τα ρούχα ήταν όλα τους φτιαγμένα με εξαιρετική φινέτσα. Και ακόμη κι αν η παράσταση ήταν μεγάλη σε διάρκεια, οι διάσημοι που κάθονταν στην πρώτη σειρά -για παράδειγμα, η Κατρίν Ντενέβ-, έδειχναν χαρούμενοι, παρά τη ζέστη του Ιουλίου.

«Είναι ένας από τους λιγοστούς σχεδιαστές που έχει λειτουργήσει ως καταλύτης για την αλλαγή στην κουτύρ», είπε ο Φρεντερίκ Μιτεράν, ο Γάλλος υπουργός Πολιτισμού. Είχε ξαναδεί επίδειξη του Γκοτιέ πριν από 20 χρόνια, όταν ο σχεδιαστής ήταν ακόμη το αιώνιο κακό παιδί της μόδας.  

Ισως ο κ. Γκοτιέ να ανέτρεξε στα αρχεία του, για την πρώτη έκθεση αφιερωμένη στην 34χρονη καριέρα του που θα ανοίξει το επόμενο καλοκαίρι στο Μόντρεαλ, για να ταξιδέψει στο Ντάλας, στο Σαν Φρανσίσκο, στη Μαδρίτη και τελικά στο Παρίσι.

Με το φθινοπωρινό σόου της υψηλής ραπτικής του 2010, ο κ. Γκοτιέ έμοιαζε να είναι στην ίδια θέση όπως όταν ο Ιβ Σεν Λοράν φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μετροπόλιταν της Τέχνης στη Νέα Υόρκη για να εκθέσει το προσωπικό έργο ζωής του, το 1983.  

Οι κινήσεις ματ του σχεδιαστή έχουν εξελιχθεί σε κάτι σαν τελετουργία: τα μοντέλα που παίζουν με τσιγάρα, ορισμένα με μακριές πίπες, αφήνοντας κύκλους καπνού στην πασαρέλα, μια λευκή αλεπού φορεμένη σαν τσάντα ταχυδρόμου, κωνικοί στηθόδεσμοι από γούνα σε μπούστο. Ακόμη και τα τουρμπάνια σε σχεδόν κάθε κεφάλι έδιναν μια ερωτική, γαλλική υπόνοια.  

Ποια ήταν η καινοτομία στον γαλαξία των μικρών μαύρων φορεμάτων ή εκείνου του βελούδινου φορέματος με το κρυστάλλινο φερμουάρ πίσω; Τονισμένοι ώμοι από τη δεκαετία του ’80 ξαναδουλεύτηκαν. Ο σχεδιαστής θα μπορούσε να ενισχύει τους περίτεχνα φτιαγμένους ώμους, σε μια εξέλιξη της τάσης του σκελετού που ξεπήδησε στη συγκεκριμένη σεζόν της μόδας.  Μια κομψή τουίντ φούστα που καταλήγει σε φτερά ήταν μια καλοεκτελεσμένη αναβίωση του ναυτικού φορέματος με τα φτερά που είχε κάνει ο κ. Γκοτιέ για την πριγκίπισσα Καρολίνα του Μονακό το 2000.

Αλλά αυτό δεν ήταν ένα σόου που ενδυνάμωνε τα κομψά κομμάτια του ούτε τους πρόσφερε καμία ιδιαίτερη φόρμα ή θέμα. Απλώς έριχνε φως στη μετάβαση του σχεδιαστή από την τρέλα του πρετ-α-πορτέ σε δημιουργίες υψηλής ραπτικής. Σε μια εποχή που το «διά ταύτα» μιας σεζόν κουτύρ θέτει ερωτήματα, αυτό το σόου έμοιαζε σαν την τελευταία υπόκλιση της υψηλής ραπτικής – όχι απαραίτητα του μέλλοντος.