Εμποροι σε αποστολή

2' 32" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΛΟΝΔΙΝΟ. Υπάρχει κάτι απίθανο μέσα σε ένα πολυκατάστημα -έναν αληθινό ναό του καταναλωτισμού- που προωθεί τον σεβασμό στα πλάσματα της φύσης. Αλλά το «Project Ocean» στο Selfridges στο Λονδίνο είναι τόσο παράξενο, ζωντανό και φάνκι, ώστε ποτέ μέχρι τώρα ένας καλός σκοπός να μην είχε αφομοιωθεί τόσο εύκολα.

Τεράστιες φάλαινες προσφέρουν μια ροντέο ανάβαση, ενώ μπαλόνια σε σχήμα πλασμάτων της θάλασσας (βιοδιασπώμενα φυσικά) γεμίζουν το αίθριο. Εκτίθεται ακόμη και το καπέλο-αστακός που έφτιαξε ο Φίλιπ Τρίσι για τη Lady Gaga. Εξω, το πολυκατάστημα είναι φωτισμένο με ανοιχτό μπλε του ωκεανού και έχει μια ψηφιακή, διαδικτυακή βιτρίνα που προσελκύει τα πλήθη – εικονικό κολύμπι με τα «ψάρια» πίσω από το γυαλί, ενώ με μια δωρεά 3 λιρών δίνεται η δυνατότητα να ονομάσεις ένα από αυτά. Το σλόγκαν «Οχι άλλα ψάρια στη θάλασσα;» αποτυπώνεται σε Τ-shirt σχεδιασμένα για τον σκοπό της ευαισθητοποίησης από την ακτιβίστρια της μόδας Κάθριν Χάμνετ. Αλλα προϊόντα για πώληση συμπεριλαμβάνουν πάνινες τσάντες και ένα μπρασελέ με ψάρια από τον κοσμηματοπώλη Στίβεν Γουέμπστερ.

Η ψυχή του πρότζεκτ βρίσκεται στις προθήκες με τα ψάρια στο food hall στο Selfridges, εκεί όπου το κατάστημα, σε συνεργασία με διάσημους σεφ, ακολουθεί διεθνείς οδηγίες για την προστασία των ωκεανών από την υπεραλίευση.

«Ηρθε η στιγμή να κάνουμε πολλή φασαρία για καλό σκοπό. Σαν έμποροι είμαστε καλοί στο να πουλάμε πράγματα και καλοί στην επικοινωνία», είπε η Αλάνα Γουέστον, καλλιτεχνική διευθύντρια του καταστήματος και γόνος της οικογενειακής επιχείρησης.

Η ιστορία ξεκίνησε το 2009 στη διάσκεψη της Κοπεγχάγης για τις κλιματικές αλλαγές, όταν ο αδερφός της κ. Γουέστον, Γκάλεν, μίλησε με έναν παιδικό φίλο, τον Τζόναθαν Μπέλι από τη Zoological Society στο Λονδίνο, που έγινε συνέταιρος στο πρότζεκτ του καταστήματος. Το «Project Ocean» έχει επίσης αγκαλιαστεί από 22 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που δίνουν έμφαση στο περιβάλλον. Ο κ. Μπέλι επικροτεί τον τρόπο με τον οποίο έδωσε πνοή το πολυκατάστημα στο πρότζεκτ. «Δεν έχω δει ποτέ να γίνεται κάτι τέτοιο σε τέτοιο βάθος, και όποιος έρχεται μπορεί να ενημερωθεί στη δική του γλώσσα», είπε, υπονοώντας και τις συνεργασίες τέχνης και επιστήμης και τη λίστα από προγραμματισμένες επιδείξεις μαγειρικής στο πολυκατάστημα.

Η Zoological Society του Λονδίνου και το Selfridges έχουν επίσης δημιουργήσει ένα από κοινού μακροχρόνιο πρότζεκτ, μια περιοχή θαλάσσιας προστασίας 50 εκταρίων στις Φιλιππίνες, με στόχο την προστασία διαφορετικών ειδών ψαριών.

Η αφύπνιση συνειδήσεων για την απειλή στα κοράλλια είναι ένα από τα θέματα του πρότζεκτ – 22 είδη ζωντανών κοραλλιών επιπλέουν στην έκθεση στο Ultralounge στο Selfridges, όπως και στην έκθεση μόδας του πολυκαταστήματος «Washed up». Με επιμελήτρια την Τζούντιθ Κλαρκ, η έκθεση δίνει σουρεαλιστική διάσταση σε ρούχα εμπνευσμένα από το νερό.

Η κ. Κλαρκ, που είναι συνηθισμένη να δουλεύει σε χώρους μουσείων και όχι σε κατάμεστα πολυκαταστήματα, έχει δημιουργήσει μια θαλασσινή γωνιά με κοράλλια, όπου παρουσιάζει μαγιό από τη βικτωριανή εποχή δίπλα σε σύγχρονα στυλ, από τον Χουσεΐν Σαλαγιάν μέχρι κομμάτια από τη συλλογή του Αλεξάντερ Μακουίν «Ατλαντίδα του Πλάτωνα». «Δεν ήμουν σίγουρη τι να κάνω, οπότε πήγα στο ζωολογικό κήπο να δω το ενυδρείο», είπε η κ. Κλαρκ. Εκεί σκέφτηκε ότι «όλα κάτω από τον ωκεανό είναι αόρατα στο γυμνό μάτι».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή