Στον «πάγο» οι υπερταχείες

2' 38" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΠΕΚΙΝΟ. Τις άδειες για νέες υπερταχείες σιδηροδρομικές συνδέσεις πάγωσε η Κίνα, διακόπτοντας επίσης την κατασκευή τέτοιων συρμών, μετά το δυστύχημα της 24ης Ιουλίου που είχε ως συνέπεια τον θάνατο 40 ανθρώπων και τις βλάβες σε τρένα της γραμμής Πεκίνο-Σαγκάη. Σύμφωνα με χθεσινό δημοσίευμα στην ιστοσελίδα του κρατικού πρακτορείου Νέα Κίνα, δυσλειτουργίες της ηλεκτρονικής σηματοδότησης υποχρέωσαν το τρένο Πεκίνο-Σαγκάη να διακόψει «αναίτια» τρεις φορές την πορεία του.

Η China CNR Corp., κατασκευάστρια των συρμών της γραμμής Πεκίνο-Σαγκάη, ανακοίνωσε χθες την απόσυρση 54 αμαξοστοιχιών από την κυκλοφορία για λόγους ασφαλείας. Μέχρι πρότινος, το πρόγραμμα κατασκευής υπερσύγχρονων σιδηροδρομικών γραμμών μεγάλης ταχύτητας εμφανιζόταν ως απόδειξη της κινεζικής τεχνολογικής υπεροχής. Το πρόγραμμα σήμερα έχει μετατραπεί, όμως, σε πολιτικό βαρίδι, επισύροντας ειρωνικά σχόλια από συντάκτες των δημοφιλών «μικρο-μπλογκ» της Κίνας.

«Αυτή η αμαξοστοιχία δεν ήταν η πλέον προηγμένη, που ετέθη σε λειτουργία ύστερα από ενδελεχείς δοκιμές; Πώς γίνεται λοιπόν τα προβλήματά της να εντοπίσθηκαν αφού μπήκε στη γραμμή; Πρόκειται περί θαύματος!», γράφει ένας χρήστης της δημοφιλούς ιστοσελίδας Weibo, ενώ άλλος αναρωτιέται: «Μήπως θα έπρεπε να αποσύρουμε και τον υπουργό Σιδηροδρόμων;».

Αξιωματούχοι των κινεζικών σιδηροδρόμων είχαν αποδώσει το δυστύχημα του Ιουλίου σε πλήγμα κεραυνού, που διέκοψε την ηλεκτρονική σηματοδότηση. Την Παρασκευή, όμως, κινεζικά μέσα ενημέρωσης εμφάνισαν αξιωματούχο αρμόδιο για την έρευνα του δυστυχήματος, ο οποίος έκανε λόγο για σοβαρά «αλλά επιλύσιμα» διοικητικά προβλήματα. «Ο σχεδιασμός του συστήματος σηματοδότησης είχε σοβαρά σφάλματα, που οδήγησαν στην αστοχία του υλικού. Την ίδια στιγμή, διαπιστώσαμε σοβαρά προβλήματα στη διαχείριση έκτακτων περιστατικών. Το σοβαρό αυτό δυστύχημα μπορούσε να έχει αποφευχθεί», δήλωσε ο Λούο Λιν, επικεφαλής της Κρατικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Εργασίας και επικεφαλής της έρευνας για το δυστύχημα της 24ης Ιουλίου.

Ο αναλυτής της σιδηροδρομικής βιομηχανίας στο ινστιτούτο Everbright της Σαγκάης, Λου Ζου, λέει: «Η ανάπτυξη των κινεζικών σιδηροδρόμων επόμενης γενιάς, που θύμιζε το Μεγάλο Αλμα προς τα Εμπρός, εισέρχεται τώρα σε περίοδο νάρκης». Το Μεγάλο Αλμα προς τα Εμπρός υπήρξε η καταστροφική προσπάθεια του Μάο να οδηγήσει την Κίνα στη βιομηχανική εποχή τη δεκαετία του 1950.

Η απόσυρση τρένων από την κυκλοφορία και η πρόσφατη απόφαση για μείωση της ταχύτητας των υπερταχειών σε όλο το κινεζικό σιδηροδρομικό δίκτυο αποκαλύπτουν τους κυβερνητικούς δισταγμούς για προώθηση του υπερφιλόδοξου προγράμματος, όπως εξηγεί ο Ζάο Τζιάν, καθηγητής του Πανεπιστημίου Τζιαοτόνγκ της Σαγκάης και πολέμιος της επέκτασης του δικτύου υπερταχειών.

Η Κίνα προσπαθεί εδώ και χρόνια να αναπτύξει τέτοιο δίκτυο, που θα ανταγωνίζεται εκείνο της Ιαπωνίας. Οι περυσινές κινεζικές επενδύσεις στον τομέα έφθασαν τα 117 δισ. δολάρια. Τα ιαπωνικά υπερταχέα τρένα, όμως, δεν έχουν καταγράψει ούτε ένα θανατηφόρο δυστύχημα από το 1964, όταν εγκαινίασαν τη λειτουργία τους. Σύστημα συναγερμού στα ιαπωνικά τρένα εφαρμόζει αυτόματα την πέδη όταν δύο συρμοί πλησιάσουν ο ένας τον άλλον. Το σύστημα αυτό τέθηκε σε λειτουργία τον Μάρτιο, όταν η χώρα επλήγη από τον τεράστιο σεισμό 8,9 Ρίχτερ.

Οι κινεζικοί σιδηρόδρομοι, όμως, αντιμετώπιζαν ήδη προβλήματα πριν από το δυστύχημα του Ιουλίου. Ο υπουργός Σιδηροδρόμων Λιου Ζιτζούν, κεντρικός παράγοντας πίσω από τη μετεωρική ανάπτυξη του τομέα, παύθηκε τον Φεβρουάριο κατηγορούμενος για διαφθορά, και παραμένει προφυλακισμένος ενόψει της δίκης του. Οι εξελίξεις αυτές προμηνύουν ριζική μεταρρύθμιση του υπουργείου, που ίσως τώρα συγχωνευθεί με εκείνο των μεταφορών.

Αγνωστο παραμένει επίσης εάν και πώς η χθεσινή απόφαση ανάκλησης συρμών θα επηρεάσει τα δρομολόγια Πεκίνο-Σαγκάη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή