ΚΟΣΜΟΣ

Η επιστροφή της Τζιλ Σάντερ

ΠαρΙσι. Τον Ιούνιο, η Τζιλ Σάντερ έφυγε από τη γενέτειρά της, το Αμβούργο, για να πάει στο Μιλάνο, όπου παρουσίασε, ύστερα από πολλά χρόνια, την πρώτη κολεξιόν της με τη φίρμα που φέρει το όνομά της. «Θέλησα να κάνω μια επιστροφή στην κληρονομιά μας», είπε η Γερμανίδα σχεδιάστρια, αναφερόμενη στην επιχείρηση που εγκαινίασε το 1968, όταν ήταν 25 ετών.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, έπειτα από μια τρικυμιώδη σειρά συνεννοήσεων με την Prada, ιδιοκτήτρια τότε της φίρμας, η Σάντερ εγκατέλειψε προσωρινά τον οίκο μόδας Jil Sander δύο φορές, ενώ το 2004 έφυγε οριστικά.

Τώρα η Τζιλ Σάντερ ανυπομονεί να κερδίσει τον χαμένο καιρό. Η ανδρική κολεξιόν της για την άνοιξη του 2013 -η πρώτη μετά την επιστροφή της- εκφράζει με καθαρότητα και ακρίβεια όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που αγαπά η σχεδιάστρια.

Ο άνδρας Jil Sander απέχει αρκετά από το αγορίστικο ξεκίνημά του της δεκαετίας του 1990. Η εντυπωσιακή ποικιλία ιδεών που επιδείχθηκε στη συλλογή αυτή περιελάμβανε ζακάρ μοτίβα εμπνευσμένα από τους σύγχρονους καλλιτέχνες Μπλίνκι Παλέρμο και Ρόμπερτ Μάνγκολντ. «Καθαρότητα, ακεραιότητα και σοφιστικέ γραμμή, ακόμα κι όταν είναι απλή», έτσι περιέγραψε τις κατευθύνσεις της η σχεδιάστρια, η οποία απέδειξε ότι μπορεί να φέρει πίσω το κύρος της στη φίρμα.

Ο κόσμος, όμως, έχει αλλάξει δραματικά από τον καιρό που η φίρμα Jil Sander αντιπροσώπευε μια αδελφότητα ευφυών γυναικών οι οποίες αναζητούσαν ρούχα που να αντανακλούν το απελευθερωμένο πνεύμα τους. Τον καιρό εκείνο, δεν υπήρχε το Twitter για να εξαπολύονται έπαινοι ή απορρίψεις με κείμενα 140 χαρακτήρων ούτε μπλόγκερ για να εκφράζουν τις περί μόδας απόψεις της ψηφιακής γενιάς ούτε εικονικά καταστήματα που ανταγωνίζονται τα πραγματικά.

Μετά την αναγγελία της επιστροφής της Σάντερ, υπάρχει επίσης ένας «μπαμπούλας» που πρέπει να αντιμετωπίσει – ή ίσως και δύο. Ο πρώτος είναι ο Ραφ Σίμονς, ο Βέλγος σχεδιαστής που την αντικατέστησε στη φίρμα Jil Sander. Παρότι ο Σίμονς έχει προσληφθεί ως διευθυντής δημιουργικού στον οίκο Christian Dior στο Παρίσι, υπάρχει ακόμα μια επίμονη εντύπωση ότι εκδιώχθηκε εξαιτίας της επιστροφής της Τζιλ Σάντερ.

Υπάρχει κατόπιν η Φίμπι Φάιλο, η σχεδιάστρια του οίκου Celine, η οποία έχει κερδίσει πιστές οπαδούς παρόμοιες με τις γυναίκες που είχαν συνδεθεί με το πρωτότυπο, ήρεμο και απλό στυλ των κολεξιόν της Τζιλ Σάντερ. Η Φάιλο, η οποία έχει κάνει τον μινιμαλισμό σύνθημά της, αντιστάθηκε στο κοριτσίστικο γκλάμουρ της νέας χιλιετίας.

«Η μόδα πάντα είχε τα πάνω της και τα κάτω της», λέει η Τζιλ Σάντερ, αναφερόμενη στο ότι γυναίκες που κάποτε φαίνονταν «ευφυείς και χειραφετημένες» στράφηκαν σε πιο κοριτσίστικες, φανταχτερές μόδες. Επομένως, πώς βλέπει τώρα την επιμονή της στην απλότητα; «Δουλεύω λιγότερο για τη διακόσμηση και περισσότερο πάνω στη φόρμα -τα πατρόν και τα υλικά- με μοντέρνο τρόπο», είπε, εξηγώντας ότι έχει ήδη ετοιμάσει το μεγαλύτερο μέρος της πρώτης γυναικείας συλλογής της για το 2013.

Είπε επίσης ότι δεν θέλει τα ρούχα της να κάνουν τη γυναίκα να νιώθει «μεγάλη» ή «μαντάμ». Στα 68 της, είναι και η ίδια «μεγάλη» – λίγο νεότερη από την Κοκό Σανέλ όταν έκανε τη μεταπολεμική επιστροφή της το 1954.

Σκοπεύει η Τζιλ Σάντερ να ακολουθήσει το παράδειγμα του Καρλ Λάγκερφελντ και να εξακολουθήσει να σχεδιάζει πολύ μετά τα 70 της;

«Η οικογένειά μου με ρωτάει «τι σκέφτεσαι να κάνεις;». Εφόσον όμως δουλεύεις δημιουργικά, εύκολα παρασύρεσαι να συνεχίσεις», είπε η Σάντερ. «Κανένας δεν μπορεί να πει «θα δουλεύω μέχρι να πεθάνω». Είμαι γεμάτη ενεργητικότητα, αλλά δεν μπορώ να σκεφτώ τι θα γίνει δέκα χρόνια αργότερα».