ΚΟΣΜΟΣ

Διχάζει η φιλόδοξη ανακαίνιση του ΜοΜΑ

Φιλόδοξη, ριζική ανακαίνιση του κτιρίου του στη Δυτική 53η οδό της Νέας Υόρκης ανακοίνωσε την Τετάρτη το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΜοΜΑ) της πόλης. Το νέο μουσείο θα περιλαμβάνει μετακινούμενη γυάλινη οροφή, νέους εκθεσιακούς χώρους και ανοιχτή, δωρεάν πρόσβαση στο ισόγειό του και τον δημοφιλή κήπο γλυπτών.

Αγνωστο παραμένει, όμως, εάν το μεγαλειώδες σχέδιο θα σταθεί ικανό για να κοπάσουν οι πολλές φωνές διαμαρτυρίας γύρω από την κατεδάφιση του γειτονικού κτίσματος, του αρχιτεκτονικά ιδιόρρυθμου πρώην Μουσείου Αμερικανικής Λαϊκής Τέχνης. Η ανακοίνωση του ΜοΜΑ τον Απρίλιο ότι σκοπεύει να κατεδαφίσει το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, παρά τις ενδιαφέρουσες σχεδιαστικές του λεπτομέρειες και την εκπληκτική πρόσοψη, καλυμμένη με χάλκινες απεικονίσεις, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις αρχιτεκτόνων, πολεοδόμων και ιστορικών.

Οι αρχιτέκτονες του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης, Τοντ Ουίλιαμς και Μπίλι Τσίεν, εξέφρασαν την αντίθεσή τους στο σχέδιο: «Η απόφαση αυτή αντιπροσωπεύει ουσιαστικά χαμένη ευκαιρία. Η απουσία του κτιρίου θα γίνει ιδιαίτερα αισθητή».

Το ΜοΜΑ σχεδιάζει να εγκαινιάσει τα έργα κατασκευής μέσα στο 2014, με την ολοκλήρωση του έργου να αναμένεται το 2018. Η ανακαίνιση αυτή αποτελεί απόπειρα αντιμετώπισης ορισμένων από τα προβλήματα που επισημάνθηκαν από επικριτές της τελευταίας ανακαίνισης από τον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Γιοσίο Τανιγκούτσι το 2004. Μερικές από τις συνηθέστερες ενστάσεις στα σχέδια του Τανιγκούτσι αφορούν το γεγονός ότι το κτίσμα μοιάζει απρόσιτο και απομακρυσμένο από τον δρόμο, ο χώρος υποδοχής είναι αχανής και απρόσωπος και ότι η διαδρομή από την είσοδο μέχρι τα έργα είναι πολύ μεγάλη.

Η απόφαση για κατεδάφιση του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης δεν πάρθηκε εύκολα, ενώ τα κίνητρά της ήταν αποκλειστικά λειτουργικά και όχι αισθητικά.

Η αρχιτέκτονας Ελίζαμπεθ Ντίλερ, που προσελήφθη από το μουσείο σε μια προσπάθεια εξεύρεσης τρόπου διάσωσης του γειτονικού κτιρίου, εξηγεί ότι κάτι τέτοιο αποδείχθηκε στατικά αδύνατο. «Η πλάκα του δαπέδου στηρίζει όλη την πρόσοψη. Για να διατηρήσουμε το κτίσμα, θα έπρεπε να το γκρεμίσουμε και να χτίσουμε εκ νέου. Στο σημείο αυτό, διαπίστωσα ότι θα έπρεπε να αφαιρέσουμε τόσα πολλά από τα διακοσμητικά στοιχεία, που το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης θα έχανε τελείως την αρχιτεκτονική ταυτότητά του. Η απόφαση ήταν πολύ δύσκολη, καθώς έπρεπε να αποφασίσω την κατεδάφιση ενός κτιρίου μόλις 12 ετών», λέει η κ. Ντίλερ.

Η αρχιτεκτονική ομάδα σκοπεύει να αξιοποιήσει το οικόπεδο όπου στέκεται σήμερα το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης, για τη δημιουργία του «μουσείου του μέλλοντος», μέσω του χώρου πολλαπλών χρήσεων Art Bay. Ο εντυπωσιακός αυτός χώρος θα έχει γιγάντια γυάλινη πρόσοψη, με δυνατότητα ύψωσής της και ένωσης του εκθεσιακού χώρου με τον δρόμο.

Ο χώρος Art Bay (μετάφραση: πλατφόρμα τέχνης) θα θυμίζει το προαύλιο του παρατήματος του ΜοΜΑ στο Λονγκ Αϊλαντ Σίτι του Κουίνς, ανοιχτός χώρος για εκθέσεις και συναυλίες.

Η ανακαίνιση του ΜοΜΑ δεν έχει, όμως, να κάνει με τις αισθητικές ανησυχίες του διοικητικού του συμβουλίου, αλλά υπακούει σε επιτακτικές λειτουργικές ανάγκες. Το μουσείο έχει πραγματοποιήσει σημαντικές αγορές την τελευταία δεκαετία, δημιουργώντας άμεση ανάγκη νέων εκθεσιακών χώρων.