ΚΟΡΩΝΟΙΟΣ

Οι χαμένοι και κερδισμένοι τoυ Covid-19

φωτ. REUTERS CONNECT

Χρειάστηκαν 12 μήνες για τις κορυφαίες 40 εισηγμένες επιχειρήσεις της Γαλλίας για να παρουσιάσουν συνολικά καθαρά κέρδη ύψους 82 δισ.ευρώ το 2019. Και μόνο έξι μήνες για να εξαφανιστούν τα κέρδη αυτά στο απόγειο της πανδημίας. Ανάλυση της ελεγκτικολογιστικής εταιρείας EY έδειξε ότι οι εταιρείες του δείκτη CAC 40 του Παρισιού κατέγραψαν μηδενικά καθαρά κέρδη στο πρώτο φετινό εξάμηνο. 

Επίσης, μέχρι τον Απρίλιο, τέσσερις μόλις μήνες αφότου εντοπίστηκε το πρώτο κρούσμα κορωνοϊού εκτός Κίνας, το 90% του παγκόσμιου επιβατικού αεροπορικού στόλου είχε καθηλωθεί στο έδαφος. Η παγκόσμια μεταποιητική παραγωγή μειώθηκε 20% τον ίδιο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ενώ το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου, χάθηκαν 400 εκατ.θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης. Επιπλέον, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) προβλέπει ότι η παγκόσμια οικονομία θα συρρικνωθεί 4,5% εφέτος, πριν να επιστρέψει σε ανάπτυξη το 2021. 

Οταν όμως η ανάπτυξη επιστρέψει, τα πρότυπα καταναλωτικών δαπανών θα καθοδηγηθούν από τις ίδιες κινητήριες δυνάμεις ή ο Covid-19 θα έχει αλλάξει άρδην τα θεμελιώδη; Ποιοί κλάδοι θα αναδειχθούν νικητές και ποιοί χαμένοι από την άνευ προηγουμένου κρίση της παγκόσμιας οικονομίας;

Σε μία πρώτη ματιά, οι νικητές είναι ολοφάνεροι. Οι εταιρείες τεχνολογίας – όπως Facebook, Amazon, Microsoft και Google – που έδωσαν στους χρήστες τη δυνατότητα κοινωνικών επαφών, αγορών και εργασίας ακόμη και όταν έμειναν απομονωμένοι στα σπίτια τους, οι εταιρείες μίντια streaming, οι ταινίες των οποίων προσέφεραν ψυχαγωγία σε εκατομμύρια ανθρώπους που δεν είχαν τη δυνατότητα να ταξιδέψουν ή να πάμε κινηματογράφο ή για φαγητό και φυσικά οι φαρμακοβιομηχανίες οι οποίες βρίσκονται σε έναν αγώνα δρόμου για το ποιά θα παρασκευάσει πρώτη το εμβόλιο κατά του κορωνοϊού. 

Σύμφωνα επίσης με μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας, οι χώρες που επλήγησαν από τον Covid-19 «είδαν» μία αύξηση 46% έως 77% στις υπηρεσίες επικοινωνίας και πληροφορίας. Οι online αγορές στις ΗΠΑ προβλέπεται να αυξηθούν 18% στα 710 δισ.δολάρια, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών eMarketer, εξέλιξη που ενισχύει και άλλους τομείς, όπως logistics.

Στους χαμένους συγκαταλέγονται οι αεροπορικές εταιρείες, ο κλάδος ταξιδίων και ψυχαγωγίας. Η ίδια μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας διαπιστώνει πτώση 67% έως 79% της ζήτησης για ξενοδοχεία και υπηρεσίες εστίασης στις χώρες με τουλάχιστον 10 επιβεβαιωμένα κρούσματα κορωνοϊού. Ωστόσο, τα στατιστικά του Covid-19 δεν καταδεικνύουν την όλη εικόνα, εκτιμά ο Μπάχιτζ Ελ-Ρέις, εταίρος της εταιρείας συμβούλων Kearny. «Εχουμε τη μία κρίση πάνω στην άλλη. Επικρατεί αβεβαιότητα λόγω του Brexit, της ύφεσης και της κλιματικής αλλαγής. Οι καταναλωτές θα είναι πιο προσεκτικοί ως προς τον τρόπο που δαπανούν τα χρήματά τους σε οιονδήποτε τομέα, ακόμη και στην τεχνολογία», αναφέρει χαρακτηριστικά. 

Πηγή: Financial Times