«Όχι» σε επέκταση του «Σαρλ ντε Γκωλ»

«Όχι» σε επέκταση του «Σαρλ ντε Γκωλ»

2' 23" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

ΠΑΡΙΣΙ. Η υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης της Γαλλίας Μπαρμπαρά Πομπιλί ανακοίνωσε χθες ότι το αεροδρόμιο «Σαρλ ντε Γκωλ» του Παρισιού δεν θα αποκτήσει τέταρτο τερματικό σταθμό, γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν ασύμβατο με τον στόχο μείωσης των ρύπων και τις προσπάθειες μετριασμού της κλιματικής κρίσης. Οι επενδύσεις θα κατευθυνθούν στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του αεροδρομίου, ενώ στο μέλλον θα αφορούν τη δυνατότητα υποδοχής νέου τύπου αεροπλάνων, όπως αυτά που θα χρησιμοποιούν ηλεκτρικές μπαταρίες ή συνθετικά καύσιμα.

Η απόφαση ελήφθη στο πλαίσιο της κατάθεσης νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Το νομοσχέδιο αυτό καταρτίστηκε ύστερα από διαδικασίες ευρείας διαβούλευσης, στις οποίες δεν συμμετείχαν μόνο φορείς αλλά και πολίτες με διαδικασία κλήρωσης. Παρ’ όλα αυτά, επικρίθηκε ως «ήδη ξεπερασμένο από τα γεγονότα». Προ τετραετίας, η Γαλλία ήταν η πρώτη χώρα που απαγόρευσε τις έρευνες και νέες εξορύξεις υδρογονανθράκων, για λόγους κλιματικής πολιτικής. Τώρα γίνεται μια από τις πρώτες χώρες, μαζί με την Ισπανία, που αποκτά κλιματικό νόμο, ενώ η πανδημία του κορωνοϊού έδωσε τη χαριστική βολή στα σχέδια για επέκταση της πλέον ρυπογόνου μορφής μεταφορών. 

Ο τέταρτος τερματικός σταθμός του αεροδρομίου Ρουασί-«Σαρλ ντε Γκωλ» επρόκειτο να εξυπηρετεί 450 επιπλέον πτήσεις ημερησίως. Ομως η επιβατική κίνηση βρίσκεται μόλις στο 25% των επιπέδων προ κρίσης (στοιχεία Δεκεμβρίου 2020), ενώ δεν προβλέπεται να ανακάμψει πριν από το 2024. Διασώζοντας από την κατάρρευση την αεροπορική εταιρεία Air France, το γαλλικό κράτος έθεσε ως όρο την κατάργηση των σύντομων πτήσεων, που μπορούν να αντικατασταθούν από γρήγορη σιδηροδρομική σύνδεση. Επίσης, κατευθύνει κονδύλια για την αναβάθμιση των σιδηροδρομικών ταξιδιών μεγάλων αποστάσεων, ώστε να είναι εφικτή π.χ. η διαδρομή Παρίσι – Βερολίνο με άνετα νυχτερινά τρένα χωρίς ανταποκρίσεις. 

«Θα συνεχίσουμε να χρειαζόμαστε αεροπλάνα», δήλωσε η Πομπιλί. «Αλλά πρέπει να τα χρησιμοποιούμε με μέτρο και να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου». Γι’ αυτούς τους λόγους, η Γαλλίδα υπουργός χαρακτήρισε τη σχεδιαζόμενη επέκταση του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Γαλλίας, που θα ολοκληρωνόταν το 2037 με κόστος 7 έως 9 δισ. ευρώ, «παρωχημένη». «Το έργο δεν συμβαδίζει πλέον με την περιβαλλοντική στρατηγική της κυβέρνησης, ούτε με τις απαιτήσεις του κλάδου, που βρίσκεται σε μεταβατική περίοδο». 

Τα κονδύλια για την αναβάθμιση του αεροδρομίου θα κατευθυνθούν στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του μέσω έργων γεωθερμίας, στην κατασκευή εγκαταστάσεων για ανεφοδιασμό αεροσκαφών με υδρογόνο ή όποιο άλλο συνθετικό καύσιμο αναπτυχθεί, καθώς και σταθμών επαναφόρτισης ηλεκτρικών αεροπλάνων, όπως αυτά που δοκιμάζονται για πτήσεις εντός Ευρώπης. «Ζητήσαμε από την ADP (αερολιμένες Παρισιού) να εγκαταλείψει το έργο και να μας παρουσιάσει αναπτυξιακό σχέδιο που θα συμβαδίζει με τους στόχους καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής και προστασίας του περιβάλλοντος», είπε η Πομπιλί. 

Προ τριετίας είχε ακυρωθεί άλλο ένα μεγάλο αεροπορικό έργο στη χώρα, η κατασκευή μεγάλου αεροπορικού κόμβου που θα εξυπηρετούσε τη δυτική Γαλλία, κοντά στη Νάντη. Στην περίπτωση αυτή είχαν βαρύνει και πάλι περιβαλλοντικοί λόγοι που αφορούσαν όμως τα τοπικά οικοσυστήματα, για την προστασία των οποίων οι κάτοικοι της περιοχής Νοτρ Νταμ ντε Λαντ είχαν δώσει πολυετή μάχη. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή