ΚΟΣΜΟΣ

Κραυγή αγωνίας και αγανάκτηση στη Βενετία για τα κρουαζιερόπλοια

kraygi-agonias-kai-aganaktisi-sti-venetia-gia-ta-kroyazieroploia-561396736

«Η ιταλική κυβέρνηση μας εξαπάτησε», καταγγέλλουν εξοργισμένοι οι υπέρμαχοι της απαγόρευσης των πελώριων κρουαζιερόπλοιων από τη λιμνοθάλασσα της Βενετίας. Πολλές εκατοντάδες, μάλιστα, συγκεντρώθηκαν και εξέφρασαν τον θυμό τους, το περασμένο Σάββατο. Αφορμή των αντιδράσεων προκάλεσε ο κατάπλους του 92.000 τόνων κρουαζιερόπλοιου «MSC Orchestra» την περασμένη Πέμπτη. Το σκάφος επιβίβασε 650 επιβάτες και απέπλευσε για το Μπάρι.

Ιδιαίτερη οργή προκαλεί στους κατοίκους της ιστορικής πόλης το ότι πιάστηκαν για ακόμη μία φορά στον ύπνο, αφού η κυβέρνηση Ντράγκι είχε εξαγγείλει την πλήρη απαγόρευση των «πλωτών πολιτειών» από τη λιμνοθάλασσα. 

«Η ιταλική κυβέρνηση είναι εξαιρετικά επιδέξια στην εξαπάτηση, όχι μόνο των κατοίκων της Γαληνοτάτης, αλλά και των ΜΜΕ και της παγκόσμιας κοινής γνώμης», δήλωσε ο Τομάσο Κάτσιαρι, επικεφαλής της οργάνωσης Νο Grandi Navi (Οχι στα μεγάλα σκάφη). Την ίδια στιγμή, όμως, αντισυγκέντρωση πραγματοποίησε η οργάνωση Si Grandi Navi (Ναι στα μεγάλα σκάφη), ενθουσιασμένη από την έλευση του κρουαζιερόπλοιου. Πρόκειται για ένα κίνημα χιλιάδων ντόπιων, που βιοπορίζονται από τον τομέα της κρουαζιέρας. Ολοι τους, από την περασμένη άνοιξη, οπότε ξεκίνησε ο πανδημικός εφιάλτης, παραμένουν άνεργοι.

Πέρυσι τον Μάρτιο η ιταλική κυβέρνηση είχε εξαγγείλει την απαγόρευση του κατάπλου μεγάλων σκαφών στο ιστορικό κέντρο της πόλης και της προσέγγισής τους στην πλατεία του Αγίου Μάρκου. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, τα μεγάλα σκάφη θα πλέουν και θα δένουν στο εμπορικό λιμάνι της πόλης, Μαργκέρα, όπου μάλιστα επρόκειτο να κατασκευαστεί η αναγκαία υποδομή για τη φιλοξενία τους. Η νομοθεσία ψηφίστηκε από το Κοινοβούλιο και ο υπουργός Πολιτισμού Ντάριο Φραντσεσκίνι δεν έχανε ευκαιρία να επαναλαμβάνει ότι ο κατάπλους σκαφών «ψηλών σαν πολυκατοικίες» στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας σταμάτησε διά παντός.

Η αλήθεια, ωστόσο, διαφέρει. Αλλωστε, η υλοποίηση του κυβερνητικού προγράμματος για χρήση του εμπορικού λιμένα Μαργκέρα από τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια επιβάλλει την ολοκλήρωση των απαραίτητων υποδομών. Επί του παρόντος, ο μόνος τρόπος ώστε τα πλωτά μεγαθήρια να πλησιάσουν τη Βενετία είναι διαμέσου του καναλιού της Τζουντέκα. Τον Ιούνιο του 2019, κρουαζιερόπλοιο 13 ορόφων προσέκρουσε σε προβλήτα και τουριστικό πλοιάριο, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν πέντε άνθρωποι. 

Παλιό το πρόβλημα

Ο Κάτσιαρι υπογραμμίζει ότι όλα αυτά δεν τα ανακάλυψε αιφνιδίως η ιταλική κυβέρνηση, αντιθέτως, είχε εξαρχής πλήρη γνώση των προβλημάτων του εγχειρήματος, ότι δηλαδή τα κρουαζιερόπλοια δεν μπορούν να πλεύσουν προς τη Μαργκέρα, επειδή το κανάλι είναι στενό και ρηχό.

Η Ελενα Ριου, κάτοικος της Γαληνοτάτης, δεν κρύβει την απογοήτευσή της από τις εξελίξεις. «Δεν μου προκαλεί καμία εντύπωση ή έκπληξη η επιστροφή των κρουαζιερόπλοιων. Εχουμε συνηθίσει άλλωστε στις κενές κυβερνητικές εξαγγελίες. Αυτό, όμως, που με εξοργίζει είναι ότι είχαμε όλον τον χρόνο της πανδημίας για να μελετήσουμε το θέμα και να βρούμε μια καλύτερη λύση». 

Η αλήθεια είναι ότι το πρόβλημα των κρουαζιερόπλοιων στη Βενετία δεν είναι νέο. Από πολλά χρόνια, οι πολέμιοι αυτών των σκαφών πιστεύουν ότι ρυπαίνουν και καταστρέφουν τη λιμνοθάλασσα και διαβρώνουν τα μεσαιωνικά θεμέλια των κτιρίων.