Στη σύγχρονη αγορά εργασίας, η παραδοσιακή πρακτική της αποστολής ενός γραπτού βιογραφικού σιγά σιγά καταργείται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο εκσυγχρονισμός αυτός επιταχύνεται περαιτέρω μέσα από την εφαρμογή δημιουργίας βίντεο TikTok, στην οποία οι νέοι δημιούργησαν τη νέα τάση των «βίντεο-βιογραφικών» TikTok. Καθώς όλο και περισσότεροι φοιτητές και πρόσφατοι απόφοιτοι χρησιμοποιούν το TikTok για να δικτυωθούν και να βρουν δουλειά, η εταιρεία ξεκίνησε ένα πρόγραμμα που επιτρέπει στους νέους να κάνουν απευθείας αίτηση για θέσεις εργασίας. Πολλοί εργοδότες που αντιμετωπίζουν έλλειψη προσωπικού, όπως οι Chipotle, Target, Alo Yoga, Sweetgreen και πολλοί άλλοι, άρχισαν να προσλαμβάνουν άτομα μέσω της εφαρμογής.
Οσοι ψάχνουν για δουλειά, υποβάλλουν ένα βίντεο με το χάσταγκ #TikTokResume στην ιστοσελίδα του TikTokresumes.com για να αναδείξουν τις δεξιότητές τους, όπως στο παρελθόν γινόταν σε μια συνοδευτική επιστολή. Στο βίντεο περιλαμβάνουν τα στοιχεία επικοινωνίας τους και, αν θέλουν, το προφίλ τους στο LinkedIn. Οι εργοδότες ελέγχουν τα βίντεο, τα οποία πρέπει να είναι δημόσια, και προγραμματίζουν συνεντεύξεις με τους αιτούντες που τους ενδιαφέρουν. Τα βίντεο-βιογραφικά είναι μια προσπάθεια για να βοηθήσουν τους νέους να μπορέσουν να βρουν μια δουλειά που να τους πληρώνει ικανοποιητικά, δήλωσε η διευθύντρια μάρκετινγκ της TikTok και δημιουργός του προγράμματος, Κέιλα Ντίξον. Ωστόσο, τα βιογραφικά αυτά έχουν επίσης προκαλέσει ανησυχίες. Η μορφή τους αφαιρεί την ανωνυμία, επιτρέποντας στους εργοδότες να αποκλείουν τους υποψηφίους με βάση τη συμπεριφορά ή την εξωτερική τους εμφάνιση. Μεγάλο μέρος της δικτύωσης στο TikTok εξαρτάται επίσης από τη συγκέντρωση προβολών, κάτι που μπορεί να είναι δύσκολο για όσους δεν είναι έμπειροι στη δημιουργία περιεχομένου.
LinkedIn και Snapchat
Το TikTok δεν είναι η πρώτη κοινωνική πλατφόρμα την οποία οι εταιρείες προσπάθησαν να αξιοποιήσουν για να προσλάβουν προσωπικό. Το LinkedIn, η επαγγελματική ιστοσελίδα δικτύωσης της Microsoft, χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό τόσο από άτομα που αναζητούν εργασία όσο και από άτομα που ήδη εργάζονται. Παράλληλα, το 2015 η Taco Bell διαφήμισε ευκαιρίες πρακτικής άσκησης στο Snapchat και το 2017 η McDonald δέχτηκε αιτήσεις για εργασία μέσω ενός εργαλείου του Snapchat που είναι γνωστό ως «Snaplications». Την ίδια χρονιά, το Facebook άρχισε να επιτρέπει στις εταιρείες να δημοσιεύουν θέσεις εργασίας στις σελίδες τους και να επικοινωνούν με τους αιτούντες μέσω του Facebook Messenger. Το TikTok προχωρεί ένα βήμα παραπέρα με τη δημιουργία των βίντεο-βιογραφικών. Το TikTok résumés είναι ανοιχτό σε άτομα όλων των ηλικιών, ωστόσο τα βίντεο που υποβάλλονται προέρχονται ως επί το πλείστον από χρήστες της γενιάς Gen Z, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι ακόμα φοιτητές.
Σύμφωνα με την εφαρμογή, μόνο την προηγούμενη εβδομάδα περισσότεροι από 800 ενδιαφερόμενοι υπέβαλαν τα βίντεο-βιογραφικά τους. Πολλές εταιρείες αναζητούν πλέον εργαζομένους πέρα από τις συνηθισμένες διαδικτυακές αιτήσεις ή μέσω ιστοσελίδων όπως το LinkedIn, δήλωσε ο Σερβίν Μασαγέκι, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της startup εταιρείας που επικεντρώνεται στις προσλήψεις στον τεχνολογικό κλάδο Free Agency. «Οι συνοδευτικές επιστολές δεν διαβάζονται και τα γραπτά βιογραφικά είναι παρωχημένα, επομένως είναι απαραίτητες οι νέες εναλλακτικές μορφές βιογραφικών. Τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια δεν θα γίνονται μόνο σε μορφή βίντεο. Θα υπάρξουν και άλλες νέες αξιολογήσεις, όπως για παράδειγμα διαγωνισμοί και παιχνίδια για το αρχικό στάδιο της διαδικασίας πρόσληψης».