Βενετία: Αντί για τον Αγιο Μάρκο, βλέπουν ναυπηγεία

Βενετία: Αντί για τον Αγιο Μάρκο, βλέπουν ναυπηγεία

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η Βιτόρια Κομπαρόνε δεν είχε επισκεφθεί ποτέ τη Βενετία. Ετσι, όταν ήρθε η ώρα για το γαμήλιο ταξίδι της, έκλεισε μια ονειρική κρουαζιέρα στη Γαληνοτάτη. Στο πρόγραμμα περιλαμβανόταν προσέγγιση στην πλατεία του Αγίου Μάρκου, στο Παλάτι των Δόγηδων και στους εκπληκτικούς θησαυρούς του καναλιού της Τζουντέκα.

Την Κυριακή, όταν το κρουαζιερόπλοιο «MSC Orchestra», με 2.500 επιβάτες, προσέγγιζε τον προορισμό του, η Κομπαρόνε και ο σύζυγός της βγήκαν στο μπαλκόνι της σουίτας τους για να απολαύσουν τη θέα. Η στενοχώρια τους ήταν μεγάλη όταν, αντί αρχιτεκτονικών κοσμημάτων, αντίκρισαν τους γιγαντιαίους γερανούς ενός τεράστιου ναυπηγείου. Στο τοπίο δέσποζαν ένας πανύψηλος πύργος ψύξης τυλιγμένος με σύρμα και διαφημιστικές πινακίδες για το μουσείο του ναυπηγείου. 

Η μεγάλη απογοήτευση των νεονύμφων δεν οφειλόταν σε κάποιο σφάλμα του πλοηγού. Μία ημέρα μετά τον γάμο τους, στις 13 Ιουλίου, ο πρωθυπουργός της Ιταλίας απαγόρευσε τον κατάπλου κρουαζιερόπλοιων και άλλων μεγάλων σκαφών στη λιμνοθάλασσα και στα κανάλια της Βενετίας, ικανοποιώντας το αίτημα των περιβαλλοντολόγων, οι οποίοι ζητούσαν προστασία του ευαίσθητου οικοσυστήματος της λιμνοθάλασσας, αλλά και των μόνιμων κατοίκων της πόλης-κόσμημα, που είχαν φτάσει στα όρια της υπομονής εξαιτίας του υπερτουρισμού. Ακόμα και πριν από την 1η Αυγούστου, οπότε τέθηκε σε ισχύ η απαγόρευση, οι εταιρείες κρουαζιέρας είχαν εγκαταλείψει τη Βενετία, επιλέγοντας γειτονικούς λιμένες, όπως το Μονφαλκόνε. Η αλλαγή εξόργισε πολλούς από τους επιβάτες, που είχαν χρυσοπληρώσει την κρουαζιέρα τους. Κάποιοι, βέβαια, το πήραν απόφαση και επέλεξαν να επισκεφθούν την πόλη με λεωφορείο και να την απολαύσουν με κάθε είδους πλωτό μέσο, από ταχύπλοα ταξί μέχρι πλωτά λεωφορεία (vaporetti) και φυσικά τις ρομαντικές γόνδολες. Για τους ακτιβιστές, που επί χρόνια έδιναν μάχη για τον αποκλεισμό των πλωτών μεγαθηρίων από τη λιμνοθάλασσα, είχε φτάσει η ώρα του θριάμβου.

«Επί μία δεκαετία κάναμε πλωτές διαμαρτυρίες», εξηγεί ο Τομάζο Κάτσιαρι, εκπρόσωπος της επιτροπής No Big Ships (Οχι Μεγάλα Πλοία). «Οταν η κυβέρνηση επέβαλε την απαγόρευση, βγήκαμε στα σοκάκια και το γιορτάσαμε φωνάζοντας “Ελευθερία”».
Η στόχευση της οργάνωσης, εξηγεί ο Κάτσιαρι, έχει πλέον αλλάξει. Ισως τώρα οι ακτιβιστές να στρέψουν τις δυνάμεις τους κατά του ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων στη Μαργκέρα, τον εμπορικό λιμένα της ιστορικής πόλης. Ισως να βοηθήσουν τους κατοίκους άλλων πόλεων να εξορίσουν και αυτοί τα θηριώδη κρουαζιερόπλοια. 

Η αλήθεια είναι ότι τα προ πανδημίας χρόνια οι τουρίστες κατέκλυζαν κατά εκατομμύρια τη Γαληνοτάτη. Οι κάτοικοι θεωρούσαν την τουριστική εισβολή ως μια υπαρξιακή απειλή, ανάλογη της σταδιακής βύθισης της πόλης. Η οικονομία της, άλλωστε, είχε απόλυτη εξάρτηση από τον τουρισμό. Οι κάτοικοι μετέτρεπαν τα διαμερίσματα τους σε τουριστικά καταλύματα Airbnb και την εγκατέλειπαν. Τα κρουαζιερόπλοια αποτέλεσαν το σύμβολο της μάστιγας του υπερτουρισμού, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός δυναμικού κινήματος αντίστασης εναντίον τους. Η πανδημία και η ελάττωση της τουριστικής μάστιγας επέτρεψε στους κατοίκους να αναπνεύσουν με ανακούφιση, που μετατράπηκε σε οργή όταν τα πλωτά μεγαθήρια επέστρεψαν λίγους μήνες αργότερα. 

Βέβαια, δεν είναι όλοι οι κάτοικοι της Γαληνοτάτης ενθουσιασμένοι από την απόφαση του Μάριο Ντράγκι. Οι γονδολιέρηδες τη χαρακτηρίζουν «γροθιά στο στομάχι», ενώ οι βιοτέχνες που κατασκευάζουν τις παραδοσιακές βενετσιάνικες μάσκες ισχυρίζονται ότι οι πολέμιοι των κρουαζιερόπλοιων δεν είχαν σχέση με τον τουρισμό και οι ενέργειές τους ήταν εγωιστικές. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή