Φεμινιστική συμφωνία του Φάουστ

Φεμινιστική συμφωνία του Φάουστ

Η ανάδειξη διασημοτήτων ως φεμινιστικών συμβόλων είναι δίκοπο μαχαίρι

1' 46" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Για ολομέτωπη υποχώρηση του φεμινιστικού κινήματος κάνουν λόγο οι Κασσάνδρες, επικαλούμενες την αναμενόμενη απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ κατά του δικαιώματος των γυναικών στην άμβλωση και την ετυμηγορία αστικού δικαστηρίου που δικαίωσε τον ηθοποιό Τζόνι Ντεπ καταδικάζοντας την πρώην σύντροφό του, Αμπερ Χερντ, σε αποζημίωση 10 εκατ. δολαρίων.

Οι δύο υποθέσεις δεν πρέπει να ταυτίζονται, καθώς η πολύχρονη εκστρατεία των Συντηρητικών κατά της άμβλωσης ήταν αυτή που επέτρεψε τη νίκη του Ντεπ, δίνοντάς μας μια εικόνα του μέλλοντος. Η Χερντ ανήκει στην κατηγορία διάσημων γυναικών οι οποίες ασπάσθηκαν τον φεμινισμό στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όπως η Μάιλι Σάιρους, τα μοντέλα Κένταλ Τζένερ και Κλάρα Ντελβίν, η ηθοποιός Εμα Ουότσον και η τραγουδίστρια Μπιγιονσέ.

Η ανάδειξη διασημοτήτων ως φεμινιστικών συμβόλων είναι δίκοπο μαχαίρι – Οταν κάποιο πρόσωπο αντιπροσωπεύει ένα κίνημα αρχών, η πτώση του θα πλήξει τους σκοπούς του κινήματος.

Η αμερικανική επιχειρηματική τάξη δεν θα μπορούσε και αυτή να λείψει, με εταιρεία γυναικείων εσωρούχων να προωθεί προϊόντα της ως αξεσουάρ ισχυρών γυναικών και τον οίκο Dior να πουλάει μπλουζάκια των 700 δολαρίων με φεμινιστικά συνθήματα. Οι τακτικές που εξυπηρέτησαν, όμως, τις σουφραζέτες τη δεκαετία του 1910 αποδείχθηκαν ανίσχυρες το 2016, με την ήττα της Χίλαρι Κλίντον στις προεδρικές εκλογές, όπως έδειξε η αδυναμία της πληθώρας γυναικών διασημοτήτων να προσελκύσουν ψηφοφόρους στην κάλπη.

Το ίδιο πρόβλημα αντιμετώπισε και το αξιέπαινο κίνημα #MeToo κατά της σεξουαλικής κακοποίησης. Η αναμενόμενη επιλογή των ΜΜΕ να εστιάσουν σε περιπτώσεις κακοποίησης διασημοτήτων, όπως τα θύματα του χολιγουντιανού παραγωγού Χάρβεϊ Ουάινσταϊν, μετέθεσε το ενδιαφέρον από τις καταγγελίες καθημερινών γυναικών εναντίον προϊσταμένων σε γραφεία ή επιστατών σε βιομηχανικές μονάδες, προς τα θύματα – σταρ, όπως η κακοποιημένη από τον Ουάινσταϊν, Ούμα Θέρμαν.

Η αξιοποίηση διασημοτήτων ως φεμινιστικών συμβόλων είναι δίκοπο μαχαίρι. Οταν κάποιο πρόσωπο αντιπροσωπεύει ένα κίνημα αρχών, η πτώση του προσώπου αυτού θα πλήξει τους σκοπούς του κινήματος. Η πεποίθηση των οπαδών του Τζόνι Ντεπ ότι η Αμπερ Χερντ είναι μια ραδιούργα μυθομανής κατέστησε αναξιόπιστο το φεμινιστικό κίνημα στα μάτια τους. Η χρήση διασημοτήτων θα είχε αξία εάν είχε οδηγήσει σε ουσιαστικές πολιτικές νίκες. Τέτοιες νίκες δεν επιτυγχάνονται, όμως, μέσα από εκστρατείες μάρκετινγκ, εφόσον αυτές δεν συνοδεύονται από συλλογικό ακτιβισμό.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή