Προς συμφωνία θαλασσίων συνόρων Ισραήλ και Λίβανος

Προς συμφωνία θαλασσίων συνόρων Ισραήλ και Λίβανος

Θα δώσει ώθηση για αξιοποίηση του κοιτάσματος Καρίς για περισσότερο αέριο στη Μεσόγειο

1' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το Ισραήλ και ο Λίβανος τελούν σε κατάσταση πολέμου από το 1948. Παρ’ όλα αυτά, οι δύο χώρες βρίσκονται κοντά σε μια συμφωνία για τα θαλάσσια σύνορά τους, που θα μπορούσε να έχει ως συνέπεια την αύξηση της παραγωγής φυσικού αερίου.

Το αέριο που πιθανώς θα παραχθεί από το υποθαλάσσιο κοίτασμα Καρίς προορίζεται για τις εσωτερικές ανάγκες του Ισραήλ και δεν μπορεί να αναπληρώσει τις ποσότητες ρωσικού αερίου που λείπουν από την ευρωπαϊκή αγορά. Αλλά η συμφωνία Ισραήλ – Λιβάνου θα μπορούσε να δώσει ώθηση στις προσπάθειες να παραχθεί περισσότερο αέριο στη νοτιοανατολική Μεσόγειο.

Αν αξιοποιηθεί το κοίτασμα Καρίς, τότε κάποιες από τις ποσότητες ισραηλινού αερίου που καλύπτουν τώρα εσωτερικές ανάγκες θα είναι ελεύθερες προς εξαγωγή. Το κοίτασμα αναμένεται να παράξει επίσης μικρές ποσότητες πετρελαίου. Το Ισραήλ είναι πλέον εξαγωγός ενέργειας, στέλνοντας αέριο σε γειτονικές χώρες, όπως η Ιορδανία και η Αίγυπτος. Κάποιες ποσότητες καταλήγουν και στις διεθνείς αγορές μέσω του τερματικού σταθμού υγροποίησης της Αιγύπτου.

Διαδοχικές αμερικανικές κυβερνήσεις έχουν ενθαρρύνει το διασυνοριακό εμπόριο αερίου στην περιοχή, βοηθώντας στην άμβλυνση των διαφορών μεταξύ χωρών που είχαν παραδοσιακά τεταμένες σχέσεις.

Πλωτός σταθμός

Τώρα η Chevron και οι εταίροι της στο Ισραήλ εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής πλωτού σταθμού υγροποίησης στο κοίτασμα Λεβιάθαν. Αλλά οι σταθμοί αυτοί είναι ευάλωτοι σε τρομοκρατικές επιθέσεις. «Οι ενεργειακές υποδομές στη θάλασσα είναι πάρα πολύ ευάλωτες», είπε ο πρώην αξιωματικός του ισραηλινού στρατού Γκαλ Λουφτ. Ακόμη κι αν μπορούσαν να μείνουν ασφαλείς, τέτοιοι πλωτοί σταθμοί δεν έχουν τη δυναμικότητα των μεγάλων σταθμών υγροποίησης στα λιμάνια, οι οποίοι όμως απαιτούν πάρα πολλά χρόνια για να κατασκευαστούν. Θεωρητικά, η μεταφορά αερίου με αγωγούς θα ήταν πιο εύκολη από την υγροποίησή του, αλλά η κατασκευή αγωγών μεγάλου μήκους είναι πολυέξοδη και δύσκολη. Παραδείγματος χάρη, οι εντάσεις Ελλάδας, Τουρκίας και Κύπρου καθιστούν την κατασκευή αγωγού αερίου από το Ισραήλ προς την Ευρώπη εξαιρετικά δύσκολη, αν όχι αδύνατη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή